harry73
Nu är jag inte ventilations- eller fuktexpert, men om jag resonerar lite fritt då har man störst risk för mögel när det är varmt.
Vid låga temperaturer kan man ha höga fuktvärden utan problem och vid höga temperaturer blir det redan problem vid 70 eller 80%.

Så ur mögelsynpunkt är det viktigast att åtgärda fukten på sommaren (augusti) och jag ser inte poängen med att höja temperaturen i krypgrunden under sommaren. Då vill man helst ha det så svalt som möjligt (i huset i alla fall)

På vintern kan det visst vara skönt att få ett varmare golv, men det borde finnas billigare lösningar än att värma upp ett oisolerat golv underifrån.
 
harry73 harry73 skrev:
Nu är jag inte ventilations- eller fuktexpert, men om jag resonerar lite fritt då har man störst risk för mögel när det är varmt.
Vid låga temperaturer kan man ha höga fuktvärden utan problem och vid höga temperaturer blir det redan problem vid 70 eller 80%.

Så ur mögelsynpunkt är det viktigast att åtgärda fukten på sommaren (augusti) och jag ser inte poängen med att höja temperaturen i krypgrunden under sommaren. Då vill man helst ha det så svalt som möjligt (i huset i alla fall)

På vintern kan det visst vara skönt att få ett varmare golv, men det borde finnas billigare lösningar än att värma upp ett oisolerat golv underifrån.
Att det är mer problem med fukt när det är varmt är för att den varma luften håller mycket mer fukt. Dvs, även om den relativa luftfuktigheten är lika, så är den absoluta mycket högre. Om det är svalare i krypgrunden än ute kan då fuktig och varm luft leta komma in och kondensera när den kyls av --> fukt på ytor --> problem. Om man ser till att temperaturen är högre i krypgrunden än ute får man omvänd effekt, uttorkning av grunden.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Att det är mer problem med fukt när det är varmt är för att den varma luften håller mycket mer fukt. Dvs, även om den relativa luftfuktigheten är lika, så är den absoluta mycket högre. Om det är svalare i krypgrunden än ute kan då fuktig och varm luft leta komma in och kondensera när den kyls av --> fukt på ytor --> problem. Om man ser till att temperaturen är högre i krypgrunden än ute får man omvänd effekt, uttorkning av grunden.
Jämför med situationen på vintern, då är det oftast kallare ute än i grunden så fukten vandrar ut.
 
harry73
H hapazard skrev:
Om det är svalare i krypgrunden än ute kan då fuktig och varm luft leta komma in och kondensera när den kyls av --> fukt på ytor --> problem. Om man ser till att temperaturen är högre i krypgrunden än ute får man omvänd effekt, uttorkning av grunden.
Och därför ska man stänga krypgrunden och inte ventilera den. På vintern vill man inte släppa in för mycket kall luft för att hålla värmen, och på sommaren vill man inte släppa in luft för att man då samtidigt släpper in extra fukt.

Och får jag välja, då har jag hellre en avfuktare som tar bort fukt (vid behov) utan att värma upp krypgrunden samtidigt som jag gör allt att ha huset så kallt som möjligt (på sommaren alltså) än att jag har en LLvärmepump, där jag inte kan styra på luftfuktighet och som gör att huset blir varmare.
 
Jag har inte hunnit läsa alla kommentarer så någon kan redan ha förslagit följande:

Begär att få det inskrivet att undersökningsplikten ska anses vara uppfylld på alla områden genom säljarbesiktningen (sådan besiktningar omfattar ju ofta inte el eller vatten eller väggar där något stått i vägen, men du har ju blivit nekad så därför ska det vara heltäckande). Med detta inskrivet borde alla fel som de inte gjort förbehåll för (acceptera inga allmänna förbehåll för sådant de inte besiktat!) vara dolda fel och därmed säljarens eller Anticimex ansvar.

Nu är det ju tråkigt ändå om man hittar besvärande fel och det kan ta tid och kraft att få rätt, och får man rätt men säljaren inte kan betala eller Anticimex eller deras försäkringsbolag ändå vill smita från sitt ansvar (det lär ju finnas någon obligatorisk byggfelsförsäkring som aldrig betalat ut någon ersättning!) så blir det bekymmer ändå så det kan ju vara rätt att som många föreslagit vägra ändå. Om tillräckligt många gör det kommer ju detta oskick att upphöra.
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Med detta inskrivet borde alla fel som de inte gjort förbehåll för (acceptera inga allmänna förbehåll för sådant de inte besiktat!) vara dolda fel och därmed säljarens eller Anticimex ansvar.
Vad som är dolt fel regleras i lag, det är inget man kan bestämma i kontraktet.

Som sagt var; Huruvida man får göra en egen besiktning eller inte, eller om någon besiktning görs över huvud taget, påverkar inte vad som senare kan klassas som dolda.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Och varför skulle en säljare gå med på en sådan formulering. Att i princip ikläda sig ansvar för varenda egenskap huset har, som inte är upptagen i bes. protokollet.

Den där tapeten i sovrummet var väldigt ful, det står inte i protokollet.... Lite överdrivet, men i princip så.
 
Redigerat:
Fairlane
Som säljare skulle jag säga:
Vill du göra en egen besiktning så gör det innan vi skriver kontrakt och visningen ligger kvar tills dess att kontraktet är skrivet. Då får köparen chansen att besiktiga utan att jag riskerar något. Detta alltså i fallet att någon vill skriva innan ordinarie visning.

Vad rör Anticimex arbete så är jag inte lika skeptisk som många andra. De har bra besiktningsmän och mindre bra också, liksom många bolag. Att de skulle slarva eller inte redovisa allt för att de får affärer från mäklare tror jag inte. Det finns ju ingen poäng i att sälja besiktningar för 20' kr om man gör de så slarvigt så att man får betala tillbaks hela summan och mer därtill gång efter gång. Man kan inte jämföra dessa med gamla säljbesiktningar där köparen inte fick ta över dessa.

Slutligen så är det korrekt att allt inte besiktigas, exempelvis el etc. Om man själv tänker ta dit en besiktningsman som kollat allt, inklusive el så köper jag invändningen. Om man själv tänker ta dit en besiktningsman som gör en vanlig besiktning som vanligtvis görs så tycker jag det argumentet faller.
 
  • Gilla
BiggeTheKing och 2 till
  • Laddar…
Snabb åsikt:

Om jag drar en besiktningsman till huset jag vill köpa så vill jag så klart ha kontrakt mm på plats så att jag inte riskerar att betala en besiktningsman i onödan.

Om jag inte får dra in en besiktningsman av mitt eget val, där jag kan närvara och både få besiktningen genomgången muntligt och skriftligt så hade jag inte ens funderat på att köpa huset.

Mitt resonemang bygger på att även om besiktningsmannen är neutral och korrekt så vill jag ha en som kan förklara för mig vad jag bör bry mig om och vad jag kan skjuta på framtiden eller ignorera. Det finns också viss chans att dels få tips och trix vid genomgång, och dels få generellt mer kunskap än ett papper som kort förklarar att det är si eller så.

Men o andra sidan brukar jag gå med besiktningsmannen vid bilbesiktningen också.. ;)
 
Fairlane
J JohannesHenry skrev:
jag drar en besiktningsman till huset jag vill köpa så vill jag så klart ha kontrakt mm på plats så att jag inte riskerar att betala en besiktningsman i onödan.
Jag håller i sak med dig, men tycker det blir lite annorlunda om man lägger bud i förväg.
Jag kan iofs sträcka mig till att du får ett påskrivet kontrakt och du får besiktiga fram till dagen före ordinarie visning och komma med ett ja eller nej då. Om du tackar ja så tar jag bort huset från Hemnet. Om du tackar nej så är det ingen annan potentiell köpare som jag riskerar missa eftersom visningen ligger kvar.
 
  • Gilla
vincentt och 1 till
  • Laddar…
Som sagt grundprincipen är ju att man skall få besiktiga. Men om man som köpare pressar på att affären skall gå jättesnabbt med förhandsbud. Då har man ju satt sig själv i situationen att det skall gå jättesnabbt. Det innebär som jag ser det att OM man skall göra en förhandsaffär, så bör man vara väldigt kunnig köpare.
 
  • Gilla
vincentt och 2 till
  • Laddar…
harry73
@Grävling15 hur blev det? Skrev ni på kontrakt idag? Fick ni huset besiktigat?
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Till Dan_Johansson
Det var inte plast på så som du tolkar det som jag inte tyckte om, det var plast som man stänger in fukt med som jag inte ville ha.
Vad det gäller installation av en luft/luft pump så kostade det inget då jag gjorde det själv, vilket var tillåtet fram till 2015.
Idag kostar det ca. 6000 kr minus rot, Luft/Luft pump kostar idag 9000 kr(Köpt i Aug 2018) för att få ner värmen i år så man kan sova olika användnings områden.

Vad det gäller oisolerat golv så var det inte så Gullringshus använde sig av 195mm isolering i trossbotten. det var på vintern när det blev kallt så hjälpte den pump som var i krypgrunden till att värma huset och den som var i boende delen arbetade mindre, huset blev sålt och köparen var nöjd.
Sen behöver man inte använda den som värmepump överhuvudtaget man kan använda de endast som avfuktare och hålla krypgrunden fuktfri under den tiden som det är fuktigt typ vår och höst.

Till Daniel 109 jag vet att argon är en ädelgas (jag använder den till att svetsa med), det var inte jag som påstod att det blev missfärgningar det var besiktningskvinnan från Anticimex och jag vet inte vad man använder för gas i fönstren det var glasmästaren som berättade det för mig.

Jag skrev endast det tidigare inlägget som en upplysning inte som ett påstående och har inga synpunkter på om man skall köpa någon avfuktare eller luft/luft VP det får var och en göra efter eget huvud och plånbok.
Men det var varmt detta år och jag tror inte en avfuktare kan användas för att kyla ett hus men det kan en luft/luft VP alltså ytterligare ett användningsområde.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T TWX skrev:
Till Dan_Johansson
Det var inte plast på så som du tolkar det som jag inte tyckte om, det var plast som man stänger in fukt med som jag inte ville ha.
Vad det gäller installation av en luft/luft pump så kostade det inget då jag gjorde det själv, vilket var tillåtet fram till 2015.
Idag kostar det ca. 6000 kr minus rot, Luft/Luft pump kostar idag 9000 kr(Köpt i Aug 2018) för att få ner värmen i år så man kan sova olika användnings områden.

Vad det gäller oisolerat golv så var det inte så Gullringshus använde sig av 195mm isolering i trossbotten. det var på vintern när det blev kallt så hjälpte den pump som var i krypgrunden till att värma huset och den som var i boende delen arbetade mindre, huset blev sålt och köparen var nöjd.
Sen behöver man inte använda den som värmepump överhuvudtaget man kan använda de endast som avfuktare och hålla krypgrunden fuktfri under den tiden som det är fuktigt typ vår och höst.

Till Daniel 109 jag vet att argon är en ädelgas (jag använder den till att svetsa med), det var inte jag som påstod att det blev missfärgningar det var besiktningskvinnan från Anticimex och jag vet inte vad man använder för gas i fönstren det var glasmästaren som berättade det för mig.

Jag skrev endast det tidigare inlägget som en upplysning inte som ett påstående och har inga synpunkter på om man skall köpa någon avfuktare eller luft/luft VP det får var och en göra efter eget huvud och plånbok.
Men det var varmt detta år och jag tror inte en avfuktare kan användas för att kyla ett hus men det kan en luft/luft VP alltså ytterligare ett användningsområde.
Använd gärna "snabel-a" framför användarnamnet så får den du siktar på en notis om att det hänt något .. :)

I fallet krypgrund så handlar det ju inte om att "stänga inne" fukt, utan att stänga den ute. Utan plast har man ju alltid ett större fuktpåslag från marken, än utan, och då får ju en avfuktare jobba mer, om nu inte kåken är byggd på en stor platt sten, och man tätat grundmuren.

Jag hade gärna hört mer om hur du resonerade när du valde en LLVP istället för avfuktare. Jag hade gärna sett mätningar på hur mycket det värmde/kylde marken också..

EDIT: "använda LLVP som avfuktare" utan att värmepumpen igång undrar jag också över?
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Intressant! Håll oss uppdaterade om vad som händer och vad mäklarens reaktion blir! :)
Och framför allt lita inte på Anticimex och Mäklare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.