Hej!

Har letat runt efter tidigare svar, men inte hittat något tydligt så jag testar att ställa frågan här. Ursäkta om det är upprepning.

Har precis börjat renovera ett hus från 1935 där stora delar av övervåningens väggyta består av snedtak. Detta snedtak består inifrån av råspont, svart papp (förmodligen lite ångbroms, men mest för att se till att isolering inte läcker in), 15cm isolering mellan takstolar i form av torv och kutterspån, råspont, takpapp och taktegel. Ingen luftspalt.

Invändigt vill jag ha en slät yta i dessa snedtak så jag har tänkt att sätta gipsskivor. Men då en isolering bestående av 15 cm torv och spån kanske inte är den bästa tänkbara så funderar jag på ifall jag ska tilläggsisolera inifrån nu när jag ändå ska göra om ytskikten.

Kan jag regla upp och sätta en 45mm skiva av cellulosa eller något annat hygroskopiskt material invändigt direkt mot den innersta råsponten och sedan sätta gips på detta? Vilka risker skulle detta kunna medföra? Bör jag sätta någon form av ångbroms mellan gipsen och den nya isoleringen i så fall?

Uppe på den plana delen av kallvinden kommer det tilläggsisoleras med lösull av cellulosa, men det finns ingen plats för detta i snedtaket.

Jättetacksam för alla svar eller hänvisningar jag kan få! Tack på förhand!
 
S svartpensionar skrev:
Hej!

Detta snedtak består inifrån av råspont, svart papp (förmodligen lite ångbroms, men mest för att se till att isolering inte läcker in), 15cm isolering mellan takstolar i form av torv och kutterspån, råspont, takpapp och taktegel. Ingen luftspalt
Om du skall sätta extra isolering på insidan så kommer daggpunkten i väggen att förflyttas inåt, var den hamnar kommer att bero på hur mycket extra isolering du sätter, samt vilken isolering.

45 mm extra isolering KAN innebära att mängden fukt i isoleringen ökar, för att vara på den säkra sidan så kan du lägga en plastfolie på väggens insida, vilken minskar ångvandringen i väggen.

Denna plastfolie behöver inte var helt tät. Vilket dock inte är fallet om man sätter en stor mängd gullfiber inifrån, då måste det vara helt tätt, minsta hål i plastfolien och man får vattenkondens i gullfibern.

Att din isolering är hygroskopiskt tycker jag är bra. Att isolera en kallvind med cellulosa/borerat tidningspapper/ekofiber anser jag det enda rätta i ett gammalt hus.

En kommentar: den dagen du byter takpapp (under takpannorna), observera att dess MÅSTE vara ånggenomsläppliga, eftersom gamla hus saknar luftspalt.
 
Hej Claes och tack för ditt svar!

Med ditt svar och med annan input i beaktning så lutar det nu åt att riva bort befintligt spån och torv, sätta en regel till på takstolarna så att jag får lite mer djup och sedan sätta iCell-skivor 145 + 45 mm mot yttre råsponten, innanför den en ångbroms av något slag (troligtvis ingen plastfolie då det verkar farligt att göra det heltätt?) och sedan gips på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.