Kan man limma ihop ett balkongräcke. Menar jag har ett balkongräcke i stål som det tidigare satt träribbor på. De är nu borttagna och hållen stämmer inte längre till det jag vill göra. Jag vill placera plattstål som ribbor alltså går det att limma stålribbor mot det befintliga stål räcket så det håller, jäkla jobb att borra alla hål som krävs för att fästa ca 60 stålribbor.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Låter som en tveksam lösning.
 
Tänkte man limmar flygplan så det borde finnas ett lim som håller som en svetsfog.
 
2K epoxy.
 
Det är en viss skillnad på flygplansaluminium och järnbitar på ett gammalt balkongräcke.

s-l300.jpg
 
Ja ska prova ett sånt lim sen slå och sparka och se hur det håller...
 
M MagnusTobias skrev:
Kan man limma ihop ett balkongräcke.
Nej, nej, nej!
Det är konstruktionen som gör limmet starkt. Det minsta som kan tänkas duga är skruv eller bult.

Räcket är en säkerhetslösning och det finns krav på sådana. Tänk att räcket efter 20 år ska hålla för en ovälkommen granne som blir utslängd balkongvägen och åker med huvudet före i en av balkongribborna i onaturligt hög hastighet.

Skicka gärna en bild på räcket och stängerna, så kommer du få betydligt kreativare svar.
 
  • Gilla
MagnusTobias
  • Laddar…
Fasaddel av hus med svart träpanel där träribborna ska ersättas med stål, ovanför tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut. Tänkte stående stålribbor där det var trä innan.
 
120 hål med bra borr (Wedevåg) är helt överkomligf.
Förborra med en 3 mm.
Kommer ge en del statisk träning.

Protte
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Ja det går men tungt, då får jag nog skaffa en pelarborrmaskin för att få alla hål i plattstålet exakt....
 
Är det uteslutet att svetsa?
Det borde vara det enklaste att göra.
 
Absolut inte men hur svårt är det att svetsa själv om man aldrig gjort det? Alternativt är det dyrt att hyra in tjänsten?
 
Om man inte har svetsat förr är inte lägessvetsning det man skall börja med.

Å andra sidan borde det inte ta särskillt länge för en svetskunig om alla bitar är tillkapade och målfärg och rost bortputsade frän svetsställena och placeringen av delarna är märkt på förhand när han/hon kommer dit med svetsen.

Att limma går inte. Eller rättare sagt det går men då får du se till att bygga en stor bur av hönsgaller runt hela balkongen så att inga gulsparvar kommer åt att att sitta på räcket...... och så att nedfallande delar inte träffar någon i skallen.;);)

Att skruva eller nita kan däremot tänkas gå.
 
Blir skruva har nu börjat borra. Någon som har erfarenhet av Alpha borr cobolt från Hornbach? Har kört ca 10 hål men börjar kännas slö.
 
Nyligen installerad balkong på en tegelhusfasad med träpaneler under solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det klart blev att borra och skruva, jäkla jobb men alltid skönt när det är klart...
 
  • Gilla
trpe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.