Hej! Vi skall på jobbet bygga en större byggnad, ca 2000 m2. Byggnaden har inga ytterhörn, de har ritat dem runda istället. Radien är stor , ca 20 m så skivmaterial etc kommer inte att bli något problem, däremot funderar jag över stommen. Den är dimensionerad i 45*170 och skall inte bära någon större last. Takstolar bärs av på limträ på insidan.
Är det. Någon som har några idéer hur vi bygger böjd vägg utan att såga små bitar? Böja trä? Profiler av metall? Har kollat runt men hittar inga system som tillåter detta.

De böjda väggarna blir ca 10 m långa och som sagt en stor radie på ca 20 m.

Någon smart rackare som har något vettigt att säga?
 
Jag skulle gå till skogs och leta efter en tall med lämplig krok och såga upp den till syll och väggband. Tallar som i sin ungdom har tappat rotfästet får ofta såna där långkrokar.
Vi har en eller två lämpliga tallar i skogsskiftet tror jag...... så säkert finns de på annat håll också.

En annan möjlighet skulle vara att bygga en mall med lämplig överböjning och sedan laminera syll och väggband av ribbor med resorsinollim.......men det blir onödigt komplicerat.

En bättre möjlighet skulle vara att bygga en mall med lämplig överböjning och spika syll och väggband av vanliga fyratumsbräder på kant som böjs kring mallen och spikas i varandra med tretumsspik. En klassisk 50-talsmetod att åstadkomma bågformade konstruktioner.
 
  • Gilla
Jonathan_Lindqvist
  • Laddar…
Antingen gör man ett böjt limträ. Eller också sågar man ut böjda delar i plywood och förskjuter skarvarna. Det är de varianter jag kommer på.
 
D Daniel 109 skrev:
Antingen gör man ett böjt limträ. Eller också sågar man ut böjda delar i plywood och förskjuter skarvarna. Det är de varianter jag kommer på.
Smart, tänkte jag inte på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.