Tänkte byta ut två fönster i ett större vardagsrum. Nya fönster ned till golvet.
Då måste ju elementen bort. Hur gör man med värmen då? Det blir inte golvvärme.
Räcker det med en luftvärmepump?
Eller finns det nya små tjusiga element som man kan "gömma" nånstans?

Undrar en novis tant
 
Du behöver ju som sagt ha någon annan värmekälla i rummet. Luftvärmepumpen, finns den idag, i det rummet?

Ett problem med luftvärmepump, är att den normalt inte fungerar alls de riktigt kalla dagarna (stänger av vid -15 - -20 grader utomhus, beror på fabrikat), då behöver man en alternativ värmekälla under de relativt korta perioderna.

Det finns element man kan fälla in i golvet under höga fönster.
 
  • Gilla
Devon
  • Laddar…
D Devon skrev:
nkte byta ut två fönster i ett större vardagsrum. Nya fönster ned till golvet.
Varför?

Hoppas du inte tar illa upp att jag frågar, men fönster från golv till tak tycker jag ser vansinnigt ut utifrån.
 
tommib
Säger som hempularen, det finns konvektorer* som fälls in i en ränna i golvet. Annars är det väl radiatorer mellan fönstren som gäller. Eftersom det här är eldelen antar jag att det rör sig om elradiatorer och kan då påpeka att jag inte sett golvmonterade konvektorer för el, bara vatten (men jag har inte undersökt marknaden noga).

Varför inte golvvärme? Om det ändå är el bygger inte en elslinga särskilt mycket.


* första träffen på google, det finns massor av varianter om du söker på "konvektor golvinfälld"
 
  • Gilla
Devon
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför?

Hoppas du inte tar illa upp att jag frågar, men fönster från golv till tak tycker jag ser vansinnigt ut utifrån.
Nja inte från golv till tak utan uppifrån som de sitter idag men ända ned till golvet. Ungefär som helglasade altandörrar. Har så på landet och det är jättetrevligt med fönster ända ned :D
 
tommib tommib skrev:
Säger som hempularen, det finns konvektorer* som fälls in i en ränna i golvet. Annars är det väl radiatorer mellan fönstren som gäller. Eftersom det här är eldelen antar jag att det rör sig om elradiatorer och kan då påpeka att jag inte sett golvmonterade konvektorer för el, bara vatten (men jag har inte undersökt marknaden noga).

Varför inte golvvärme? Om det ändå är el bygger inte en elslinga särskilt mycket.


* första träffen på google, det finns massor av varianter om du söker på "konvektor golvinfälld"
Vi har redan ett fint golv i rummet (70 kvm) och lite svårt att få dit golvvärme då... antar jag i alla fall
 
H hempularen skrev:
Du behöver ju som sagt ha någon annan värmekälla i rummet. Luftvärmepumpen, finns den idag, i det rummet?

Ett problem med luftvärmepump, är att den normalt inte fungerar alls de riktigt kalla dagarna (stänger av vid -15 - -20 grader utomhus, beror på fabrikat), då behöver man en alternativ värmekälla under de relativt korta perioderna.

Det finns element man kan fälla in i golvet under höga fönster.
Det finns en luftvärmepump där - men den är hemsk och ska bytas. Den låter förskräckligt utomhus. :thumbdown:
 
Du kan få det svar du vill ha av mig, det går utmärkt att värma med bara en L/LVP. Om det sedan är riktigt sant är väl en helt annan fråga ;)
Ps
Det finns även takvärme.
 
  • Gilla
Devon
  • Laddar…
Det vore bra om vi fick veta var i vårt avlånga land huset ligger...
 
  • Gilla
Devon
  • Laddar…
Varför krångla till det med dyra installationer för mycket tillfälliga
köldknäppar? Jag har bara en LLVP som värmekälla. De få dagar
när det är så kallt att den inte räcker till, (Göteborgstrakten) så har
jag en vanlig värmefläkt som värmekälla. En sådan kostar
någon hundralapp och har hittills räckt till för att hålla mig varm.

Med den reservationen att TS hus inte ligger i norrland eller så!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det vore bra om vi fick veta var i vårt avlånga land huset ligger...
Aha - utanför Stockholm :)
 
pegee pegee skrev:
Varför krångla till det med dyra installationer för mycket tillfälliga
köldknäppar? Jag har bara en LLVP som värmekälla.
Samma här.
Men jag bor i och för sig lite längre söderut.
Och värmepumpen går aldrig på mer än tystaste läget (= 19 dB, dvs hörs inte).
Det är en Mitsubishi, och vi valde den just för att den var tystast i testerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.