Men om huset är varudeklarerat så bör det ju finnas ett besiktningsprotokoll du kan ta del av?
 
Ja, det hade du också fått ta del av om du läst hela tråden innan du kommenterade... ;)
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Jo jag såg det. Förstår inte problemet då det finns ett besiktningsprotokoll. Varför krångla ytterligare.
 
När vi sålde vårt hus så anlitade jag Anticimex för att göra en besiktning och hon som gjorde den hade väldigt mycket att anmärka på det som hon mest pratade om var krypgrunden hur fuktig den var och hur mycket man måste åtgärda hennes förslag var att installera en avfuktare och plast in grunden för ca 50K.
Jag är motståndare till plast så jag gjorde inte detta men jag köpte en luft/luft värmepump för 7000 kr och installerade den och den har avfuktning och även värme, när jag hade gjort detta så fick jag 2 funktioner för 7000kr jag fick en fuktfri grund och när jag slog på värmen så fick jag ett varmare golv.
När köpare besiktigade hus med en annan besiktningsfirma så tyckte han att det var ett perfekt klimat i grunden och det fanns ingen fukt.
Vad det gäller glasen så är det också en standard som de kör mina glas var 29 år och borde bytas då de annars blir missfärgningar på glasen, jag förstod inte varför så jag ringde till en glasmästare och frågade. Han frågade då hur gamla de var vem som hade tillverkat dem svaret blev att det inte fanns argon i så gamla glas utan på den tiden var det endast luft så någon missfärgning kunde det inte bli, och jag behövde inte byta dem så länge de var hela.
Det enda som är bra med argon är att man kan få ett lägre U värde.
Så Anticimex besiktningar är väl mest för att gynna sig själva de vill sälja sina avfuktare dyrt och de vill friskriva sig för alla fel.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Argon är en ädelgas, den medför defenitivt ingen missfärgning. Å andrasida. Är det sannolikt inte så mycket argon kvar efter så lång tid även om det varit det från början.
 
A
C Corsair skrev:
Jo jag såg det. Förstår inte problemet då det finns ett besiktningsprotokoll. Varför krångla ytterligare.
Därför köparens undersökningsplikt är inte uppfylld och köparen har inte fått uppgifter kring förväntade utgifter de närmsta åren.

Säljaren betalar en summa för att ”försäkra sig” att inte hamna i en dolda fel tvist. Försäkringsbolaget utför en undersökning (säljbesiktning) för att minska risken att de ska behöva betala ut pengar. Eftersom vi pratar risker så finns RISKEN att besiktningen missar något. Därför är kostnaden för försäkringen också HÖG.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Men en egen besiktning är inte heller att fullgöra sin undersökningsplikt. Man kan besiktiga hur många gånger som helst. Ett husköp är ändå alltid en chansning.
 
mathiash77 skrev:
Därför köparens undersökningsplikt är inte uppfylld och köparen har inte fått uppgifter kring förväntade utgifter de närmsta åren.

Säljaren betalar en summa för att ”försäkra sig” att inte hamna i en dolda fel tvist. Försäkringsbolaget utför en undersökning (säljbesiktning) för att minska risken att de ska behöva betala ut pengar. Eftersom vi pratar risker så finns RISKEN att besiktningen missar något. Därför är kostnaden för försäkringen också HÖG.
Vilka dolda fel hittar man vid en överlåtelsebesiktning? Definitionen på dolt fel är ju att det inte går att upptäcka vid en grundlig undersökning.

Jag ser den typen av besiktning mer som ett sätt att få veta lite mer om huset, vilka renoveringsbehov som finns och hur man bör prioritera dom.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
A
C Corsair skrev:
Men en egen besiktning är inte heller att fullgöra sin undersökningsplikt. Man kan besiktiga hur många gånger som helst. Ett husköp är ändå alltid en chansning.
Detta skrev jag redan i inlägg #10. Sen ser jag inte poängen med att besiktiga hur många gånger som helst??

Om man gjort en BRA besiktning är riskerna med husköpet lägre än om man skiter i att göra det.
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Naturligtvis hittar man inte dolda fel, däremot blir det lättare att göra sannolikt att felet var dolt om man har ett gediget protokoll som visar vad man undersökte vid tillträdet. Och sen är förstås värdet av att veta vad som kan behöva göras som sagt bra.
 
  • Gilla
Hunnert och 6 till
  • Laddar…
Jag minns att vid en tvist (juridisk) , om ni skulle hitta något som inte står i besiktningen, så kan ni inte ogiltigförklara deras besiktning. Eftersom det måste komma ifrån uppdragsgivaren. Då står man där och säger oh shit

Har ni en egen och det skulle 1) hitta fel som säljarna inte har hittat. Så ger det rum för förhandling 2) ni kan kräva ersättning eller skadestånd från besiktningen då det är ni som är uppdragsgivaren om fel upptäcks vid senare tillfälle.

Det som gör det knepigt för er är att det är ett förhandsbud, då kan säljaren ställa vissa krav pga. Priset på huset blir kanske lägre eller högre Annars får ni ger er på den officiella budgivningen. Personligen tycker jag att dem gör rätt... Jag hade gjort likadant.
 
BirgitS
J Jimmy79 skrev:
Att ett hus är varudeklarera enligt svensk fastighetsförmedlings egna papper och Anticimex ger jag inte mycket för, tanke på hur mycket jobb Anticimex får genom mäklare så är de inte lika kritiska när det kommer till besiktningar på uppdrag av en mäklare.
Nu är det ju så att med varudeklarerat täcker den ingående försäkringen även fel som besiktaren borde ha sett men har missat, så det är ingen vinst för Anticimex att missa fel utan tvärtom.
 
T TWX skrev:
När vi sålde vårt hus så anlitade jag Anticimex för att göra en besiktning och hon som gjorde den hade väldigt mycket att anmärka på det som hon mest pratade om var krypgrunden hur fuktig den var och hur mycket man måste åtgärda hennes förslag var att installera en avfuktare och plast in grunden för ca 50K.
Jag är motståndare till plast så jag gjorde inte detta men jag köpte en luft/luft värmepump för 7000 kr och installerade den och den har avfuktning och även värme, när jag hade gjort detta så fick jag 2 funktioner för 7000kr jag fick en fuktfri grund och när jag slog på värmen så fick jag ett varmare golv.
När köpare besiktigade hus med en annan besiktningsfirma så tyckte han att det var ett perfekt klimat i grunden och det fanns ingen fukt.
Vad det gäller glasen så är det också en standard som de kör mina glas var 29 år och borde bytas då de annars blir missfärgningar på glasen, jag förstod inte varför så jag ringde till en glasmästare och frågade. Han frågade då hur gamla de var vem som hade tillverkat dem svaret blev att det inte fanns argon i så gamla glas utan på den tiden var det endast luft så någon missfärgning kunde det inte bli, och jag behövde inte byta dem så länge de var hela.
Det enda som är bra med argon är att man kan få ett lägre U värde.
Så Anticimex besiktningar är väl mest för att gynna sig själva de vill sälja sina avfuktare dyrt och de vill friskriva sig för alla fel.
Nu får väl TS ursäkta lite OT, men du är motståndare till plast, och installerar därför en LLVP i krypgrunden? :thinking: Jag tror ju att den totala mängden plast i inner-/ute-del i en LLVP är mer än den tunna byggplasten man lägger för att minska fuktpåslaget från marken? Jag är inte helt säkert på att det är ett "dåligt råd" att sätta en LLVP i krypgrunden, men det låter inte som en billigare/enklare/bättre lösning än sorptionsavfuktare och plast...
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
harry73
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
men det låter inte som en billigare/enklare/bättre lösning än sorptionsavfuktare och plast...
en sorptionsavfuktare är inte en billig lösning och säkert inte om anticimex säljer den
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
en sorptionsavfuktare är inte en billig lösning och säkert inte om anticimex säljer den
Tja, jag själv köpte en Acetec avfuktare från LFS, för runt 10 kkr, ser att "nuvarande" modell ligger på 14.475 kr inkl. moms och frakt. Tycker det är helt ok för en svensktillverkad avfuktare, som dessutom innehåller en marginell mängd plast. Att ens fundera på Anticimex avfuktare och installation, efter en enkel googling, lär väl ingen göra? :)

Jag vet att det går att göra samma sak billigare, men om man jämför med en LLVP (vilket jag har svårt att se att det är möjligt att få en installerad och klar för 7000 kr nuförtiden) så tycker jag inte att det är så dyrt?

Är det någon som har mer input på om det är en bra/bättre teknisk lösning med en LLVP i krypgrunden så vore det intressant att läsa ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.