C
Med DCL gör vissa tillverkare en grej av att man kan åstadkomma krontändning med hjälp av dubbla DCL-uttag.
I en tidigare tråd diskuterades hur detta skulle gå till i praktiken utan att någon slutsats framkom.
Hur kopplas då uttagen och stickpropparna enligt konstens alla regler? Och då är det förstås i första hand nollan jag tänker på. Gemensam eller separat på respektive sida? Ena uttaget/proppen utan nolla?
 
Jag finner inget skrivet om hur man kan tillämpa krontändning med DCL. Jag är inte alls tillfreds med att lampor ska börja använda dubbla stickproppar. Det vore väldigt dumt, lika dumt som att DCL i sig inte stöder krontändning.

Det enda säkra sätt jag ser för att få till krontändning är två helt separata system i armaturen med varsin stickpropp. Visserligen är DCL polariserade (det är även de gamla lampdonen) men det är något jag inte vill ställa som krav på alla lekmän som ska skruva dit en DCL-plug (eller två) på sina gamla lampor.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
C
Nä precis, så tänker jag också.
Problemet är att krontändning i praktiken är synonymt med två tändtrådar och gemensam nolla om man tittar på befintliga armaturer. Det är ju inte ens säkert att det går att få fram två separata kretsar till stickpropparna på ett vettigt sätt eftersom det då blir två separata mantlade kablar som skall fram.
 
Det är väl det som är grejen - att få till krontändning genom att använda dubbla uttag är enkelt. Men att bygga om en lampa så att den kan fungera säkert med de dubbla uttagen är värre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.