Hej!
Ett företag har nyligen bytt fönster och dörrar hos mig och har använt sig av fogskum vid tätning. Detta ligger då mot fönstrets utsida till, bör jag även dreva invändigt med plastad isoleringsremsa? Dvs förstör jag isoleringens funktion eller blir den bara bättre?

Jag vill få ned ljudnivån utifrån samt ha bästa möjliga isolering, hjälper det då att jag drevar insidan också?

Jag skulle nämligen tapetsera ett rum om plockade bort fodren invändigt och ser då att det inte är drevat inv (om de nu ska vara det när dom anv fogskum).
 
Åsa Lund
Tycker du att deras metod är ok?
Jag hade reklamerat, vill inte ha skum där.
 
Hemma på våra fasta fönster är det skum medans dom ööpningsbara är drevade.
I "fritidshuset" har vi pvc fönster dom skulle enligt.insteuktion skummas.
Så antar att drev inte behövs om det är skum
 
Hej!
Ja det är pvc-fönster jag har, så då "förstör" jag om jag drevar också? Ni tro inte de kan hjälpa mot ljudnivån?
E ju dock inte säker att de e därifrån ljudet kommer utan bara nått jag tänkte på när jag tog lös fodren.
 
Ingenting blir förstört av att du drevar, men det gör förmodligen ingen större nytta. Men du kan ju alltid prova om det är enkelt.
 
useless useless skrev:
Ingenting blir förstört av att du drevar, men det gör förmodligen ingen större nytta. Men du kan ju alltid prova om det är enkelt.
Nja de e ju för ljudnivåns skull ja skull ha dreva å isf had ja tänkt göra de på alla fönster. Men känns ju sådär att ta lös foder å köpa drev ifall det är "sak samma".
Men utifall jag bestämmer mig för att dreva de blir inge problem med immiga rutor när temp skillnader uppstår exempelvis?
 
R Risseboy skrev:
Nja de e ju för ljudnivåns skull ja skull ha dreva å isf had ja tänkt göra de på alla fönster...Men utifall jag bestämmer mig för att dreva de blir inge problem med immiga rutor när temp skillnader uppstår exempelvis?
Dreva på du, det hjälper ju upp värmeisoleringen lite grand.
Men har nog ingen inverkan på ljudisoleringen.

Off topic: Jag tycker att våra nya väggar och fönster är otäckt ljudisolerande. Hör inte om någon kommer gående på trädgårdsgångens grus, hör knappast när sopbilen kommer.

Är det två- eller treglasfönster ni bytt till?
3-glas med argongas-fyllning är otroligt ljudisolerande tycker jag.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Dreva på du, det hjälper ju upp värmeisoleringen lite grand.
Men har nog ingen inverkan på ljudisoleringen.

Off topic: Jag tycker att våra nya väggar och fönster är otäckt ljudisolerande. Hör inte om någon kommer gående på trädgårdsgångens grus, hör knappast när sopbilen kommer.

Är det två- eller treglasfönster ni bytt till?
3-glas med argongas-fyllning är otroligt ljudisolerande tycker jag.
Tack för svar då ska jag dreva.
Jag har 3-glas men hör väl när det pratas utanför (ena rummet, kan kanske vara dåligt isolerat i väggen)och trafiken hörs väl också. Låter ju dock vesäntligt mindre än med de gamla fönstren.
Jag bor ju längs huvudleden och har 5 meter från vägg till väg.
 
Ja, om du ändå har fönsterfodren avtagna så skall du ju fylla tomrummet med något.
Och då är säkert inplastad drevremsa det säkraste mot fukt.
 
När jag va med och byggde ett hotell så fogade snickarna med typ latex efter dom hade drevat innerdörrarna, frågade så klart varför och det var för ljudisolering.

Nu var det här innerdörrar ut mot en korridor och dom fogade utsidan, har ingen aning om det spelar nån roll var man fogar....
 
Åsa Lund
nino nino skrev:
När jag va med och byggde ett hotell så fogade snickarna med typ latex efter dom hade drevat innerdörrarna, frågade så klart varför och det var för ljudisolering.

Nu var det här innerdörrar ut mot en korridor och dom fogade utsidan, har ingen aning om det spelar nån roll var man fogar....
Hoppas de fogade under tröskeln oxå. Riktig klassiker att missa det.

Ljud är en sorts energi. Ju tätare och tyngre det är på en plats, desto svårare för ljud att tränga igenom. Dreva gärna runt fönstren
 
Du kan dreva bakom foder och invändig salning om du vill men det lär inte göra någon skillnad.
Varför använder du plastat drev? Är väggarna av stenmaterial?
Fogskum isolerar bra både mot kyla och ljud samt är kapilärbrytande utöver det så fäster det väldigt bra vilket jag hade uppskattat så nära en trafikerad väg så dom inte skramlar i onödan när något tungt åker förbi.
När det gäller PVC fönster är det vanligast att dom skummas fast då de tunna fästena som kommer med fönstren ofta inte orkar hålla fönstret på plats över en längre tid.
Under salningen och fodrerna finns en stilla luftficka som inte lär göra någon skillnad om den drevas eller inte.
 
Använd drev utan plast i akustiksammanhang. Kommer man åt kan man täta med akustikfog om man misstänker att det inte är helt tätt mot utsidan.
 
Hej! Tack för alla svar!
Jag misstänker inte att det ej skulle vara tätt utan ja hade helt enkelt bara vilja täta mera om det hjälper mot ljudnivån.
Att jag föreslår drevning med isolering och inte med skum är för jag tycker det ser enkelt ut.
Sen att jag föreslår isolering typ denna https://www.bauhaus.se/drevremsa-is...oHaZE0D0hv16BF7nrn9Ul-Y-b0b-L9-xoCH3sQAvD_BwE
Va för att jag läst (på internet) att det skulle vara tätskickt längst in?
Mitt hus är till 70% brädfodrat tegelhus och resten utbyggnad i trä
 
Sådär ser de ut i rummet där jag ska tapetsera
 
  • Oskarpt foto som visar en rumshörna med osynliga väggar redo för tapetsering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uttagningsrum med delvis avlägsnad tapet, synligt fönster och en kaffekopp på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.