Vi har rivit ett gammalt fritidshus och är mitt i processen att bygga ett nytt hus. Vår brunn är en gammal grävd brunn med ett borrat hål i.

Tidigare satt det en ejektorpump (i fritidshuset) och därför sticker det in 2 st PEM slangar i sidan på brunnen. Nu kommer vi att ha en sänkpump istället och även en ny PEM slang som kommer ifrån det motsatta hållet (mot de tidigare PEM slangarna).

Vi kommer därför att behöva borra upp ett nytt hål i sidan i brunnsringen för PEM slangen. Ström kabeln måste även den gå ut via detta hål.

Min fråga är:
Hur skulle ni rekommendera att jag kopplar in PEM slangen + 50mm kabelröret? Mina tankar nu går mot att borra upp ett hål i brunnsringen. Därefter föra in PEM slangen där och koppla på. 50mm röret (där elen går) funderar jag på att dra upp bredvid locket i ett litet kopplings-skåp bredvid brunnen. Och sedan ifrån detta skåp dra en kabel ner till sänkpumpen. Låter det bra? Då har jag möjlighet att koppla på andra saker senare i framtiden (samt felsöka enklare) vilket måste vara bättre än att bara skarva ihop elkablarna och dra dem rakt in i kabelröret ifrån pumpen. Och sist fyller jag i springor i borrhålet med nån slags snabbhärdande cement.

Vad för kopplings-skåp skulle vara ett bra val om ovan låter som en bra ide?

Mvh,
Daniel
 
  • Grävd brunn med betongringar och PEM slangar som sticker in. Elledningar syns vid öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy ovanifrån på en grävd brunn med PEM slangar och kablar som sticker in i sidan, samt en vattenyta nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen gammal brunn med synliga PEM-slangar och ett grävt hål i marken vid brunnsringen, täckt med en presenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd brunn med synliga PEM-slangar och kablar omgivna av grus och vegetation under en renoveringsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Har du 2 slangar in i brunnen ( gamla ejektor ) så använd den ena till att dra kabeln i
mycket bra då kanalisationen är klar ,och den andra till vattnet
 
Tack för svaret! Problemet är att de gamla rören kommer in ifrån norr och de nya ifrån söder..
 
R
Då blir att borra nya hål i ringen EL kan sitta högt upp , vatten långt ner så inte frysrisk finns
Det med att som du säger ta ut något annat på samma ledning , den tanken är inget bra ,
då måste det till en EL-central vid brunnen , Bäst är att dra fram en ny lednnig till ev. framtida bruk
Motorskyddet och start /stopp sitter nog i något rum i huset , och då går det inte
att koppla in annat på den ledningen utan att flytta ut allt till brunnen
 
Tack! Det är nog som du stämmer onödigt med ett elskåp. Hur skulle du rekommendera att jag kopplar in elröret på 50mm? Borde jag göra ett hål in i brunnen för den också? Så att 32mm PEM röret och 50mm EL röret, båda går in i betong ringen? Och sedan drar man in strömmen direkt från pumpen in i röret. Eller ska ELen dras på något annat sätt? Jag är mest osäker på hur själva röret sätts igen. Det är ändå bara en kabel som kommer ut och man vill ju inte ha in jord, vatten eller möss eller liknande..
 
R
Det ser djupt ut i brunnen så det med annat vatten som kommer är nog ingen större risk , för vattnet ska det vara ca 1 meter ner på din breddgrad och för elen räcker det med 50 cm . pumpens ledning skarvas lämpligt till kabeln med en säkerhetsbrytare som sätts 30 cm ner från överkant och kablarna går in i den från undersidan , säkerhetsbrytare ska det vara vid en brunn om den får plats , bra att ha vid arbete med pumpen ( strömlös )
Kabeln in i brunnen går utmärkt att lägga i en polytenslang som den får plats i och genom ringen ( inga stora hål blir det ) och tryckes in i den gula ca 30 - 50 cm på utsidan klart godkänt
 
Tack! Men hur tätar jag mellan gula röret och polytenslangen? Krympslang?
 
R
Peta in en plastpåse , det är bara för att det inte ska komma en massa skit in i röret bara
allt är för bruk under jord , har ingen betydelse om det kommer in vatten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.