Hej
Tänker ställa en fråga som absolut hör hemma i ett byggahus forum. Det handlar om vårt hus, ett rum i vårt hus, en vägg i vårt hus, vad vi ska ha på väggen i vårt hus, inredning i vårt hus.

Vi tänker göra ett biorum av vår gillestuga och undrar vilken tv som är bäst. Vi har hört så många olika synpunkter och fått olika förslag. Vi vill ha en stor vägg-tv 40 eller 50". Men vad ska vi köpa? LCD, plasma eller projektor. Vi är själva inne på en LCD-tv, men har någon något annat tips så mottages det tacksamt.

Aljan
 
Projektor är mitt spontana förslag.

Fördelar är stor, bra bild till överkomligt pris.

Nackdel är ljuskänslighet. Men det lider ni ju inte av i en biosalongsgillestuga.
 
Om det är biokänsla man är ute efter och kan leva med att det måste vara lite mörkt så är det projektor som gäller utan tvivel. Pris/prestanda går inte att jämföra.

Vill man ha en stor TV till sitt vardagsrum och den skall vara platt så är en bra Plasma inte dumt, men det finns mycket att välja på.
 
RoTe
Självklart projektor!
 
Nackdel med LCD. PIxels kan paja och jag vill inte veta vad det kostar att byta efter garantin. 99.9% säker på att det är släng och köp nytt som gäller i det läget.

Plasma har begränsad hållbarhet även om den är hyffsat lång.

Projektorers lampor tar slut och är ganska dyra. Dessutom bullrar de. Det senare kan man ev lösa med en ljudhuv.

Hadde jag ekonomin så skulle det bli en projektor. Star Wars i 3,20 x 1,80 med en bra ljudanläggning till är en upplevelse. Man tittar inte på filmen, man tittar i den
 
Aljan .. du hittar inte LCD tv´s i 40-50tum så det kan du utesluta ..

Plasma .. en 40 tums får du väl lägga mellan 19-24.000 för att få en bra. En 50 tums plasma får du lägga mellan 40-48.000 för.

Projektor finns det mkt bra för billig peng nuförtiden och får upp till 200 tums bild om så önskas. Hyffsade kostar kring 12-15.000. Kolla in Sanyo PLV-Z3.

Tänk även på att det du köper bör ha (iaf enligt mig) HDMI input för att klara framtidens HDTV. Jag skulle INTE köpa en ny tv/plasma/lcd utan att det finns HDMI.
 
har bakprojje lcd tv i vardagsrummet på 43" och projektor på 100" i biorummet...

40" är ok för tvserier och nyheter...
100" är heeeelt ok för filmer :)

skulle personligen gå på en projje om det är ett dedikerat rum...

bra forum är http://www.prisjakt.nu/forum/
 
Oj, tack för era svar. Nu måste vi tänka om, det verkar som projektor är det mest rekommenderade här. Jag har själv bara tänkt "tv på väggen", men med projektor blir det lite annorlunda. Priset om inte annat, vi tänkte plasma först eftersom det kändes billigas, sedan LCD för det skulle vara bättre och nu kanske projektor som verkar både bättre och billigare. Är inte duken väldigt dyr? Vad menar ni med ljuskänslighet? I gillestugan finns ljusinsläpp i takhöjd, (markhöjd utanför), via glasblock. Det blir inte särskilt ljust av det men det sipprar in lite solsken ialla fall, precis ovanför platsen där vi tänkt oss tv:/duken.

Aljan
 
Aljan, en projjeduk 2-4.000 beroende på om den skall vara motordriven osv.

Oavsett vad du väljer så får det inte lysa solsken osv direkt på platsen du skall ha duk/lcd/plasma. I lcd och plasma kommer det reflekteras i glaset .. vid duk så blir det grått och svårt att se. Så nåntyp av mörkläggningsgardin skall du nog sätta upp oavsett.
 
En annan fråga, som gäller avstånd. Rummet är 550 x 375. Vi hade inte tänkt utnyttja hela rummets längd, utan från långvägg till långvägg. Alltså är det från soffa till ev duk ungefär 3,5 meter. Väggen som duken skall vara på blir ungefär 250, det blir en naturlig avgränsnig vid det måttet pga av en liten utbyggnad (nå`t bärande kanske) på 20 cm. Blir det bra mått?

Aljan
 
Bildens bredd i förhållande till kastlängden varierar mycket mellan olika projektorer. Dina 3,5 m är väldigt kort för att få upp en 100-120" bild.

T.ex trevliga Optoma H31 kommer till exempel inte upp i mer än 80-85", så jag hade satsat på en Sanyo PLV-Z3.

Z3:an är dessutom otroligt mycket projektor för pengarna. (ca 13.000:)

Men uppfattning av bildkvalitet är oerhört subjektivt, rekommenderar att du tar dg till en proffsig hembiobutik där du och frugan kan titta och jämföra flera projektorer.
 
Tack för tipset om att ta sig till en hembiobutik, hade ingen aning om att sådan existerade.

Ps, robsarve det är jag som är frugan. Blir att ta "guben" i handen och kila iväg.

Aljan
 
Lycka till.

Varför det är viktigt att ha frugan med? Jo de har oftast bättre färgseende. (alltid nått att tracka "gubben" med)

Dessutom finns det en defekt på enklare projektorer baserade på "DLP"-teknik som gör att vissa kan se regnbågsliknande fenomen. Därför är det bäst att större delen av familjen kommer med och tittar. Dock är detta nästan helt borta på de maskiner som finns idag tack vare förbättrad teknik.
 
Har också börjat fixa iordning ett biorum i källaren men tyvärr kom lite annat i vägen. Är nästan säker på att det blir en Sanyo PLV-Z3.

Kolla in http://www.sanyo.de/produkte_eng/projektoren/lcd/produkt.asp?IAD=0&AID=0&P_ID=115&ptyp=1
och där har du en knapp till "Lens Calculator". Du kan mata in ditt rum och placera projektorn och sen se vilken storlek du kan få på detta avstånd. På 3.5 m tittavstånd skall du ligga på en bildbredd på ca. 190 cm för en trevlig upplevelse utan att behöva vrida på huvudet.

Köp heller ingen billig motordriven duk för ca. 3-4 tusen utan lägg 3-4 tusen på en manuell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.