Vi planerar plantera häck i september. Sammanlagt cirka 50 meter, varav 30 meter mot grannen och 20 meter mot skogen (motionsspår). Grannen är inte intresserade av att samarbeta så vi gräver rännan 1 meter in på våran tomt.

Har ni tips på lämplig häck som man kan få till ett anständigt pris? I och med att tomten (och enda grannens tomt) är omringad av skog så bör häcken smälta in miljön.

Bifogar två bilder. Den ena visa gränsen mot grannen och den andra gränsen mot skogen. Häckarna är tänkt att sättas där gräsmattan slutar.

Tacksam för tips :)
 
  • Gränsen mot skogen med en öppen gräsmatta som slutar vid en urskogsbakgrund, planerad plats för häckplantning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta som övergår i vildvuxen skogskant vid en potentiell häckgräns nära en bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Var i Sverige bor du, hur hög har du tänkt att häcken ska vara och vill du ha en formklippt häck eller en friväxande?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Var i Sverige bor du, hur hög har du tänkt att häcken ska vara och vill du ha en formklippt häck eller en friväxande?
Bor utanför Uppsala. En lättskött friväxande är tanken.
 
BirgitS
Ölandstok och dess släktingar blir en rätt låg häck och de är tåliga. Syrener är ju fina om man vill ha en hög häck. Med Aronia får man bär som man kan göra saft av om man vill, fina höstfärger har jag för mig. Forsythia är ju väldigt vacker när den blommar på våren, kanske 2 m hög. Olika sorters kornell är ju klassiska buskar också, det finns en som har röda grenar så den är ju dekorativ även på vintern.

Sätt gärna några olika sorter för att kunna njuta av blommor under en längre tid.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ölandstok och dess släktingar blir en rätt låg häck och de är tåliga. Syrener är ju fina om man vill ha en hög häck. Med Aronia får man bär som man kan göra saft av om man vill, fina höstfärger har jag för mig. Forsythia är ju väldigt vacker när den blommar på våren, kanske 2 m hög. Olika sorters kornell är ju klassiska buskar också, det finns en som har röda grenar så den är ju dekorativ även på vintern.

Sätt gärna några olika sorter för att kunna njuta av blommor under en längre tid.
Vi är inne på antingen bok eller avenbok. Koll på dem och dess för/nackdelar? Prio är snabbväxande och insynsskydd.
 
Jag hävdar fortfarande att bok är ypperlig - har dock inte kollat hur den fungerar i din växtzon.
Om du kollar på mina bilder ser du skillnaden mellan bok och avenbok under vintern. De passar inte som friväxande och måste klippas en gång årligen och putsas inför vintern.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.