En skål med gröt och en sked på ett vitt bord, morgonfrukost inför byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksavloppet genom källaren

När vi gjorde iordning vardagsrummet drog vi ner avlopp genom källarväggen och nu var det alltså dags att koppla in det på avloppsstammen. Det gamla avloppet är just det, gammalt, och badrummet kommer troligen att flyttas. Konstaterade snabbt att det var bäst att bila upp och dra nya rör i golvet. Men först, gröt till frukost!


Garage fullt med diverse föremål och verktyg inför arbete med avlopp i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en massa grejor i garaget…


Jackhammer och uppbrutet betonggolv i en källare vid renovering av avloppssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag började bila upp golvet inne i själva källaren, vilken dröm det är när man har ordentliga maskiner. Fortfarande jobbigt men första rundan tog inte så lång tid och sen var det att bära ut allting, innan jag gav mig på det en sista runda och bilade bort det sista.

Svettigt, skitigt och stora maskiner – blir det manligare än så? :cool:


Uppbilat golv i källare för avloppsrörsinstallation, med gamla rör och grus synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inne i garaget stötte vi på ett betongrör som om vi uttrycker det snällt, var lite i vägen. Vi hade en misstanke om att det var där den gamla inkommande elen gick och ett litet hål bekräftade detta. Elen är alltså uppgrävd och ersatt ute i trädgården, så detta används inte alls längre.


Uppbilat betonggolv i källare med synliga gamla avloppsrör och en hink, grus, och person som bär verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De gamla rören är i bra skick men det läcker någonstans. Vattnet luktade inte direkt gott, om vi säger så…


Gamla rostiga avloppsrör med synliga skador och läckage mot en vit källarvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röret som kommer från köket var dock i sämre skick. Det är svårt att se men det var helt fyllt av avfällning från gjutjärnet och mög från köket, så det var inte konstigt att det inte hjälpte att rengöra vattenlåset, hehe. Det gamla köket används fortfarande men det ska snart rivas, så vi kopplar bort det från avloppet och sätter en tillfällig lösning.


Uppbilat golv i källare med grävd ränna för avloppsrör, gamla rör och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns den tillfälliga lösningen bättre. Visst är det bra att ha grejor kvar från tidigare projekt? Några meter 110 elrör fixar biffen!


Uppbrutet betonggolv i källare med gammalt avloppsrör och grus, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ska vi sätta in en ny Y-koppling och samtidigt ta bort den som sticker iväg åt höget och det gamla köket. Hålet på röret är inte vårt verk utan troligen någon som den tidigare ägaren råkade göra när han grävde i avloppet i mitten av 00-talet.


Person som använder vinkelslip för att justera betongrör under renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med en vinkelslip kommer man långt.


Person som renoverar avlopp med verktyg och gamla rör synliga i uppbilat källargolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska bara kopplingen sättas dit…


Renoveringsarbete med avloppsrör som placeras i uppbilat betonggolv fyllt med makadam och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


… och där var den på plats.


Nytt avloppsrör installerat i uppbilat betonggolv i källare med grus och makadam runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det nya avloppsröret kommer på plats.


Öppnat golv i källare med grus och synliga avloppsrör, verktyg och en gul tomslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att fylla igen, återanvände en del av makadamen som jag tidigare grävt ut och fyller på med ytterligare grus.


En släpvagn full av grus parkerad på en uppfart, använd för renoveringsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte dubbelt så mycket grus på grustaget till halva priset, jämfört med att handla på Hornbach.
För er som funderade, japp, brorsan har skaffat ny bil.


Källare med uppbilat betonggolv och nydragna avloppsrör bland grus och makadam, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade på att lägga dit två tomslangar för framtida bruk när jag ändå hade golvet uppbilat.
 
Midsommar nalkades och det var dags för den första riktiga festen någonsin att hållas inomhus. Tidigare har jag haft sommarfest utomhus och förstå året vi bodde här tillsammans hade vi en liten jultillställning om någon minns sen tidigare i tråden.

Folk samlade runt matbord inomhus för midsommarfest, mat och drycker på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi började ganska städat med att upptäcka att jag hade för lite bestick, så 10 minuter innan middagen fick jag springa in till grannarna och låna. Bordet är i originalutförande och med 2 eller om det var 3 iläggsskivor, av 6 möjliga.


Midsommarfest inomhus med suddiga gestalter, dukat bord och dimbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tydligen hade jag besök av forna tiders midsommarspöken.


Dimmig interiörbild på en midsommarfest med gäster runt ett bord, matrester och dryckesflaskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är inte bara de ädla dryckerna som får gästerna att se lite dimmigt :rolleyes:


En modern midsommarstång dekorerad med färgglada ljusslingor i kvällsbelysning utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi byggde en modern midsommarstång, men vi glömde att dansa kring den. Nästa år!




Prototyp av min lampa, version 1.
@Marlen Eskilsson eller @Per Eskilsson - vet ni varför bilden på videon blir på fel håll? Själva videon är dock som den ska. Ser rätt ut på datorn.


Bord efter fest med tomma flaskor, glas, snacks och disk, tyder på en nyligen avslutad samvaro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns alltid en annan dag att ta tag i detta...

Sorry om jag går lite OT men detta är belöningen av allt blod, svett och tårar. Huset fick med beröm godkänt!
 
  • Gilla
MLA79 och 5 till
  • Laddar…
Skyltdocka utan huvud med lamphållare installerad liggande på träbänk utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min nya lampa är en mardröm - de första dagarna efter jag köpt skyltdockan hoppade jag till av rädsla varje gång jag såg den. Det blev inte bättre av att mina "vänner" gärna flyttade på den och ställde den på märkliga ställen!

Konceptet är relativt enkelt: Borra hål igenom hela, sätta fast en lamphållare där huvudet ska sitta och sen dra kabeln igenom "kroppen" och ut i foten. Varde ljus!

Tanken är att eventuellt måla den och att sätta dit en fjäderlampa som "huvud". Vi får se vad som händer.

 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vy från en hängmatta mot en klar himmel i skymningen, med hustak och en trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan inte bara jobba, ibland behöver man filosofera över livet också.
 


Äntligen fick jag använda min brocka! Den ingick när jag köpte huset och jag var inte ens säker på att den faktiskt fungerade, men visst gjorde den det. Dags att blanda betong till golvet i garaget efter att avloppet kommit på plats.
 
En gammal kökshylla med dold upphängning inuti ett skåp, vilket visar en enkel men funktionell design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känslan när man inser att sitt nästan 60 år gamla kök, som enligt Skatteverket klassas som "Mycket enkelt kök" faktiskt ur en aspekt är coolare än mitt nyköpta. Dold upphängning av hyllorna!

Det är inte ofta det händer, men detta var faktiskt bättre än vad det är idag.
 
Delvis rivet gammalt kök med öppna tomma skåp och synliga rör, samt skadat golv och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det råkade bli lite spontanrivning i det gamla köket. Inte så att det nya är klart men skåpen används inte längre och det var dags att riva ut lite mer av det.


Rivet golv i kök med synlig röd och vit rutig linoleum, skadad masonitskiva och bråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden talar för sig själv.


Slitet röd- och vitt rutigt köksgolv med synliga skador och en hög med rivningsavfall bredvid en kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr var det ganska mycket skador i det gamla golvet, inte minst av att man spikat fast masonit ovanpå det, så det åkte ut efter bilden togs.
 
  • Gilla
Kluring
  • Laddar…
Del av laminatbänkskiva med transportskada på hörnet, emballage till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så kom delar av bänkskivorna till köket. Totalt sett är det 4 delar och 3 av dem kom idag, de som består av laminat. Tyvärr var det en rejäl transportskada på den största skivan, men butiken reklamerade direkt och en ny är på väg. Tyvärr tar det lite extra tid med tanke på semester etc.

Det känns som att det händer ganska ofta att det är transportskador som detta, och man kan ju fundera på varför de inte emballerar dem bättre.
 
Fönsterbyte i sovrummet

Nytt inåtgående sovrumsfönster installerat i en vägg som genomgått fönsterbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Redan när jag byggde sovrummet bestämde jag att sätta in större fönster i gaveln och förberedde för detta i den inre uppreglade väggen. Samtidigt visste jag att det var något år bort, så jag gipsade för den ytan där det skulle bli fönster, men ännu inte var. Dags att såga bort det.

Nytt sovrumsfönster under installation i en tegelvägg med verktyg synliga på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägg märke till plasten på insidan, så att jag ska kunna lägga mig och sova utan att ha grus överallt i sängen. Fungerande faktiskt över förväntan, och eftersom det är öppet mellan fönstren på insidan i den reglade väggen täcket jag både fönstren på insidan.


Nyinstallerat fönster i husvägg under konstruktion med synlig plast och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev ingen bild på det men jag sågade genom väggen med vinkelslip och stenskiva. Tyvärr var snittet bara 1/3 av hålstensblocken, så resten av vägen fick jag ta med mejsel.


Nyinstallerat stort fönster i sovrum med skyddande plast och synligt byggdamm på insidan under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålet är klart från utsidan, allt damm har samlats i nederkanten.


Person som arbetar med att installera fönster, skapar dammoln medan han slipar tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brorsan slipade botten där fönstret ska stå, vilket damm-moln som steg upp över Ödåkra. Tur inga grannar hade tvätt på tork ute just då :D


Nyinstallerat fönster i en isolerad tegelvägg med skyddsplast och verktyg synliga, klart för slutgiltig fixering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstret är på plats, vi fäster det dels genom att skriva rakt igenom karmen och dels med de medföljande "stag" som man fäster i väggen innanför fönstret....


Installation av nytt fönster med fogskum, synlig Kronfönster-logotyp och en hand som applicerar skummet längs fönsterkarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


... och sen avslutar vi med fogskum för att få det att sitta stabilt och bli tätt. Nu återstår bara ett likadant fönster till.

Det var lite pilligt att få till fönstret, och faktiskt lite svårt att hitta en leverantör som kunde sälja det till mig. Eftersom jag vill kunna använda fönstret som utrymningsväg behövde jag att det öppnas inåt, och det har lite "fel" proportioner för att vara ett inåtgående fönster, 138x85, alltså mycket bredare än högt.

Kronfönster var en av få som kunde ge mig vad jag ville och dessutom kändes priset mer än överkomligt, 6000 spänn för två fönster med laminerade säkerhetsrutor.

För er som har följt har ni kanske sett att det tog lite tid innan de monterades, fönstren beställdes redan förra sommaren och drogs med lite leveransförseningar, så de har stått i förrådet sedan hösten. Den som väntar på något gott etc :D
 


Första semesterveckan närmar sig slutet och det bjöds på 90-tals fest i Helsingborg. All musik är verkligen inte bra från det årtiondet, men all livemusik är bra! Kvällen avslutades med Scooter...


Glada festivaldeltagare på en 90-talsfest i Helsingborg under kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi var några stycken :D
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Nattvy över festivalen Borderland med upplysta tält och konstverk, och månen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den andra semesterveckan tillbringades i Danmark på ett burn som heter Borderland. Det är, oerhört förenklat, en festival som deltagarna själva skapar och som bygger på samma principer som Burning Man.

2500 personer träffades och en vecka senare var jag på väg hem med så mycket upplevelser i bagaget att jag inte kan beskriva. Tror på mänskligheten delvis återställd, och möjligen, bara möjligen, har jag varit med och startat en UFO-sekt. :D
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 1 till
  • Laddar…
Ett gammalt fönster i en källare med skyddsplast, redo för byte likt föregående inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att byta det andra och sista fönstret i källaren. Ingen poäng att ta en massa bilder denan gången, samma process som i inlägg #429 :D
 
Två nya ugnar levererade och placerade utomhus, förpackningsskador synliga, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snart har jag ett komplett kök, mina nya ugnar levererades och lämnades utanför min dörr.


Nya ugnar levererade med trasigt emballage utanför en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Emballaget var galet trasigt överallt men killen som levererande menade att jag inte behövde notera transportskador på kvittensen. Ehh... jo... Allting var dock helt och i sin ordning.

Två nya inbyggda Siemens ugnar installerade i ett vitt köksskåp, med digitala klockor visande tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilka skönheter, att få dem på plats var ett stort steg mot att rummet känns färdigt. Eftersom jag saknar ugn i snart 2 år var det verkligen på tiden, har saknat att laga potatisgratäng, lasagne, pizza, baka och allt annat som man gör.

En tallrik med potatisgratäng, sallad, kött och tomater, den första måltiden tillagad i användarens nya ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klassiker!
 
Träplatta med utsågat hörn och skruvklämmor på gräs, troligtvis ett hemmabyggt projektorfäste under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vissa projekt är små men märkliga, och detta är nog ett av dem. Är det någon som kan gissa vad det är på 10 poäng?


Hemmabyggt projektorfäste i trä, målat vitt med skruvar, monterat nära en takstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För 8 poäng är projektet målat och det sitter någon form av skruvar i den.


Hemmabyggt projektorfäste i vitmålad takstol, delvis omålat, med synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För 6 poäng ser man att allting inte målat - och att det verkar sitta i en takstol.

Hemmabyggd träplatta som projektorfäste fastsatt nära en vitmålad takstol, med synliga skruvar och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För 4 poäng, plattan hänger tydligen i samma takstol som högtalarna sitter i.

Projektor monterad nära takstolen med hemmabyggt fäste, ovanför en påslagen projektorbildskärm i ett mörklagt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För ... ehh... ska man verkligen få poäng nu? Ett hemmabyggt projektorfäste, där det primära syftet är att få projektorn att sitta så nära takstolen som möjligt. De fästen som jag hittade som man kunde köpa färdig byggde som minst 15 cm jämfört med denna som bygger 2 cm.
 
  • Gilla
TeroM och 3 till
  • Laddar…
Bänkskiva väl inslagen i plast och skyddad av pallar utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag var det dags för ett nytt försök med bänkskivan. Emballaget denna gången var lite mer ambitiöst än första leveransen, då låg skivan ner på en pall och var inslagen i plast. Denna gången var det väl paketerad och inslagen av pallar som skydd.


Väl paketerad bänkskiva med synlig skada vid hörnet på ett grått underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadan på den första skivan som levererades.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.