G Grävling15 skrev:
Den byttes 2005. Hur länge brukar de hålla?
Antar att det då är en frånluftsvärmepump. Den börjar närma sig slutet på sin tekniska livslängd skulle jag säga. Håller den 20 år har ni tur.
 
harry73
Man får räkna med att man behöver byta kompressor efter ca 15 år, men det kan även vara 8 år om det vill sig illa. Sedan brukar man säga att man kan byta kompressorn en gång innan resten av värmepumpen är så gammal att det inte lönar sig.

Riktpris för byte av kompressor är ca 15tkr
riktpris för likvärdig frånluftsvärmepump är ca 40tkr (om de finns kvar)
riktpris för modern frånluftsvärmepump är ca 80tkr
 
G Grävling15 skrev:
[länk]

[länk]

[länk]
Fast om vi tar dem i turordning:

Expressen artikeln är så bristfällig att det är svårt att ha en uppfattning. Det antyds att det visdade sig vara mer fel på vinden än vad som upptäckts vid besiktningen, att där fanns en uppmaning om fördjupad undersökning. I det läget får man ingen ersättning oavsett vad man har för försäkringar, eller om man låtit utföra besiktningen själv. Möjligen skulle en egen bes. man tydligare förklara att det måste undersökas djupare.

Artikeln om förbesiktning tar framförallt upp att du inte är uppdragsfivare, att bes. mannen därmed inte har något ansvar. Då är det oftast med säljarebesiktningar och doldafelsförsäkringar. Men det gäller inte för "varudeklarerat", på pappret iallafall.

Artikeln om nybyggda huset, handlar om jag gissar rätt i den fattiga texten, att bes. mannen visst var ansvarig, men hade en begränsning för hur stort ansvar, som man försökte komma förbi genom att få det till grovt vårdslöst, vilket inte hovrätten köpte. Det visar att det finns anledning att läsa om ev. begränsningar i villkoren. Att lyckas få en dålig besiktning till att vara grovt vårdlös tror jag är en rejäl uppförsbacke. Det skall nästan bevisas att besiktningsmannen uppsåtligen låtit bli att beskriva huset korrekt, för att lyckas med det. Problemet där är att bes. mannen har en begränsning i sitt ansvar. Sådana begränsningar brukar finnas i alla tjänster som kan misslyckas. Skulle du ex. anlita en snickare som lyckas elda upp inte bara ditt hus, utan hela kvarteret så är jag rätt övertygad om att hans ansvarsförsäkring inte räcker. Och vid en stämning kommer man att jämka skadeståndet till ungefär vad försäkringen täcker. Då gäller det att man har egen brandförsäkring.
 
En avfuktare vore på sin plats. Ingår 3 års garanti från Anticimex numera. Går att köpa till fler år. 35 000-40 000 kr med installation.
 
Vi är precis på väg att sälja vårt hus (visning i veckan) och har förståelse för att säljarna inte vill ha en öppen besiktningsklausul vid förhandsbud.
Dessutom har man som säljare betalat för Anticimex varudeklaration. I vårt fall hade den kostat 25000 men nu valde vi bort den.
Med det sagt, hade jag personligen inte hindrat köparen från att göra en snabb besiktning, förutsatt att kontrakt utan någon klausul som innebär att köparen kan backa, skrivs innan den planerade visningen.
Sedan hade jag iofs inte tagit ett bud såpass nära inpå visningen - om inte intresset för huset varit väldigt svalt, och/eller budet varit väldigt bra. Vi har t ex en egen inloggning till mäklarens sida där vi ser hur många som är anmälda till visningen.
 
Anticimex besiktning är relativt simpel. Får du inte göra en egen skall du avböja tycker jag
 
  • Gilla
eal och 1 till
  • Laddar…
Kan inte säga annat än att egen besiktning är ett minimum, jordabalken lägger ett väldigt stort ansvar på köparen med dennes undersökningsplikt.
Kommer det fram saker som måste åtgärdas efter köpet och ni som köpare inte uppfyllt eran undersökningsplikt kommer ni inte få ett vitten från säljaren och mäklaren som vet reglerna borde absolut inte säga vad han sagt, anmäl till mäklarsamfundet, allra minst är det ett brott mot god mäklarsed.

Anticimex har diskuterats flera trådar här på forumet, tar inte upp det men du ska aldrig gå på säljarens besiktning utan göra en egen.

Hoppa av om ni inte får göra egen besiktning är mitt råd. Kan bli väldigt kostsamt.
Att ställa in visningar är inte något bra skäl till att neka detta utan väldigt suspekt.

Personligen köpte jag utan annan besiktning än min och min fars genomgång av huset. Min far har 40år inom snickaryrket men den huvudsakliga orsaken var att jag köpte ett hus i så dåligt skick att dålda fel aldrig skulle kunna ha åberopats.
Något ts inte gör och därmed alltid bör göra egen besiktning med en välansedd besiktningsman.
 
  • Gilla
No1_CousCous
  • Laddar…
Att ställa in visningen är ett fullständigt vettigt skäl. Jag har förståelse för att säljaren vill ha affären i hamn innan en visning ställs in. Personligen är jag rätt skeptisk till att gå med på den typen av villkorade bud alls. Men att köparen inte vill ha en kanskeköpare och en inställd visning är inget konstigt alls.
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Att ett hus är varudeklarera enligt svensk fastighetsförmedlings egna papper och Anticimex ger jag inte mycket för, tanke på hur mycket jobb Anticimex får genom mäklare så är de inte lika kritiska när det kommer till besiktningar på uppdrag av en mäklare. Å tanke på hur stark din egen undersökningsplikt är vid husköp skulle jag ALDRIG lita på en firma som mäklarn har anlitat. Körde själv med Anticimex genom mäklaren fick 3st A4 som jag själv fick fylla i sedan tog själva besiktningen ca 30min och det säger ganska mycket om hur kvaliten är på det jobbet som ligger till grund för deras varudeklaration...
 
Är det inte brukligt att det är olika priser på huset beroende på hur det säljs?
Snabb affär med friskrivning = bättre pris, besiktigat enligt konstens alla regler och fulla garantier osv betyder fullt pris på huset.
Jag tror det är många som ser det bekväma i att sälja till en lite lägre kostnad och kunna gå vidare och lämna affären bakom sig.

Jag köpte mitt hus "osett" och utan garantier och fick köpa till bra pris och skriva på kontraktet ganska omgående.
Har bott nu i 6år och inte hittat någonting konstigt.
 
G Grävling15 skrev:
Här är besiktningsprotokollet.
Kan ju säga att Anticimex är jävligt pigga på att sälja krypgrundsavfuktare. Ca 35000kr ligger den på, kompisen blev blåst på en sån när självdrag hade räckt efter städning i grunden som inte var gjort när dom besikta mot hemförsäkring
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Varudeklarerat = Anticimex, det finns duktiga besiktningsmän som är utbildade där samt de som gått en två veckors kurs. Har du tur är det en duktig besiktningsman. Deras huvudintresse är att sälja andra produkter såsom avfuktare och försäkringar, besiktningar är en biprodukt.
Det finns inget som säger att du måste besiktiga ett hus men om du inte gör det så har du avsagt dig din rätt att i framtiden kunna beklaga något. En friskrivning som det här blir borde sänka priset med ca 200.000 kr vilket motsvarar en genomsnittlig kostnad för ett fel som dyker upp i framtiden som en besiktningsman hade kunnat hitta.
 
J
G Grazz skrev:
Varudeklarerat = Anticimex, det finns duktiga besiktningsmän som är utbildade där samt de som gått en två veckors kurs. Har du tur är det en duktig besiktningsman. Deras huvudintresse är att sälja andra produkter såsom avfuktare och försäkringar, besiktningar är en biprodukt.
Det finns inget som säger att du måste besiktiga ett hus men om du inte gör det så har du avsagt dig din rätt att i framtiden kunna beklaga något. En friskrivning som det här blir borde sänka priset med ca 200.000 kr vilket motsvarar en genomsnittlig kostnad för ett fel som dyker upp i framtiden som en besiktningsman hade kunnat hitta.
Det stämmer inte att man avsäger sig sin rätt att "beklaga" något ifall man inte besiktade innan. I fallet med dolda fel spelar det i praktiken ingen roll ifall man besiktade innan eftersom det är själva poängen att man inte hade kunnat upptäcka dom. Sedan minskar naturligtvis risken för att man missar synliga fel, men det är en annan sak. Ger man råd ska dom vara korrekta. Du får läsa lite gamla trådar i ämnet. När det gäller prissänkning så var badrummens standard känd vid budgivningen. Sent att pruta efteråt då.
 
Bara angående krypgrunden så ser det ut som att grunden till fuktproblemen där behöver utredas,bara att åtgärda dessa kan bli en dyr historia, ex har fuktskadorna i grunden påverkat inte bara grunden utan bostadsytan och vad är kostnaden för att åtgärda skadorna, ex kan en ny dränering behöva göras (det kanske inte ens är dränerat) mm mm kostnaderna här kan dra iväg.
som många tidigare här har skrivit, låt inte bli att låta göra din egna besiktning!
 
Om nu mäklare och säljare vägrar besiktnings klausul, varför inte skriva in i kontraktet att undersökningsplikt är helt uppfylld och att fel som ej finns i säljaren besiktningsprotokoll är dolda fel.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.