nyvillaägare
Jag vet att många men inte hur många som fuskar med bygglovet för tillbyggnad. Ta chansen skulle jag nog inte vi har ju köpt nytt och skulle behöva en tillbyggnad och tänkte just på det här med att söka byggtillstånd för tillbyggnad. Kommer söka vanliga vägen om det blir aktuellt för oss här hemma men ändå intressant fråga.

Hur många tror ni struntar i bygglovet?
 
  • Gilla
Larshenke
  • Laddar…
nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Jag vet att många men inte hur många som fuskar med bygglovet för tillbyggnad. Ta chansen skulle jag nog inte vi har ju köpt nytt och skulle behöva en tillbyggnad och tänkte just på det här med att söka byggtillstånd för tillbyggnad. Kommer söka vanliga vägen om det blir aktuellt för oss här hemma men ändå intressant fråga.

Hur många tror ni struntar i bygglovet?
Det beror nog på var i landet man bosatt sig, långt från grannar gör det lättare att strunta i olika regler.

20-30% på landsbygden gissar jag på, under 5% i stadsnära boenden... Ren gissning, inga fakta för detta.

Själv så behöver jag inget bygglov, tror jag i alla fall. ;)

Mvh P-A
 
  • Gilla
Larshenke och 1 till
  • Laddar…
nyvillaägare
P Pagno skrev:
Det beror nog på var i landet man bosatt sig, långt från grannar gör det lättare att strunta i olika regler.

20-30% på landsbygden gissar jag på, under 5% i stadsnära boenden... Ren gissning, inga fakta för detta.

Själv så behöver jag inget bygglov, tror jag i alla fall. ;)

Mvh P-A
Tänkte i samma banor på landsbygden är det inte lite enkelt att "åka fast" som det är i stadsnära ställen där man lätt blir avundsjuka på andra som bygger. Vad baserar du att du inte behöver något bygglov på? ;)
 
nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Tänkte i samma banor på landsbygden är det inte lite enkelt att "åka fast" som det är i stadsnära ställen där man lätt blir avundsjuka på andra som bygger. Vad baserar du att du inte behöver något bygglov på? ;)

Jag bor på landet!
För att vara allvarlig, bor utanför stadsplanerat område, vi behöver inget bygglov, det vet jag med 100% säkerhet.

Har arbetat på tekniska kontoret i närliggande kommun.

Sökte dessvärre bygglov när vi köpte huset, betalade snällt, fick reda på av grannen att vi inte behöver betala det vi redan gjort... Inga pengar tillbaka, att söka bygglov kostar, även om man inte behöver ha det.

Mvh P-A
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
nyvillaägare
P Pagno skrev:
Jag bor på landet!
För att vara allvarlig, bor utanför stadsplanerat område, vi behöver inget bygglov, det vet jag med 100% säkerhet.

Har arbetat på tekniska kontoret i närliggande kommun.

Sökte dessvärre bygglov när vi köpte huset, betalade snällt, fick reda på av grannen att vi inte behöver betala det vi redan gjort... Inga pengar tillbaka, att söka bygglov kostar, även om man inte behöver ha det.

Mvh P-A
Vad kan en sådan ansökan kosta?
 
Om du klarar dig utan bygglov eller ej beror mest på hur god relation du har med dina grannar. Är någon granne sur så åker du dit, är du vän med grannarna så åker du inte dit. Sedan är ju risken att drabbas av någon sur mycket större i stan...
 
  • Gilla
Rigor
  • Laddar…
nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Vad kan en sådan ansökan kosta?
Skall jag vara helt korrekt heter det:
Utanför detaljplanelagt område och inte något annat.

Jag har för mig att det gick på 5-6 000:-, kommer inte riktigt ihåg den exakta summan.

/P-A
 
  • Gilla
pacharan och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om du klarar dig utan bygglov eller ej beror mest på hur god relation du har med dina grannar. Är någon granne sur så åker du dit, är du vän med grannarna så åker du inte dit. Sedan är ju risken att drabbas av någon sur mycket större i stan...

Nog är det så överlag, men vi behöver inget lov eller ansökan, gäller de flesta fastigheterna runt oss, undantag är sommarstugeområdet för storstadsborna, de får/måste ha bygglov.

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Nog är det så överlag, men vi behöver inget lov eller ansökan, gäller de flesta fastigheterna runt oss, undantag är sommarstugeområdet för storstadsborna, de får/måste ha bygglov.

Mvh P-A
Hos oss var det tvärtom, för att kunna bygga hus om man inte är bonde/markägare med verksamhet är i princip omöjligt. Så för att kunna bygga större bostäder än sommarstugor så krävdes stadsplanering av området långt ut på vischan. De generella reglerna utanför stadsplanerat område var så hårda att det inte gick att bygga hus enligt dem.
 

Bästa svaret

Jag tror att det blivit ovanligare att fuska med bygglovet. Efter senaste uppdateringen av PBL, så har påföljden för svartbygge blivit mycket hårdare. Om vi bortser från risken att få rivningsföreläggande, alltså en tillbyggnad som inte går att få bygglov för. Så riskerade man tidigare i värsta fall böter på 10 - 20 000. Om risken att bli påkommen är relativt liten, kan många ta den risken för att slippa betala 5 - 10 000 för ett bygglov, plus en massa arbete för att få igenom ansökan.

Idag kan även en mindre tillbyggnad kosta bortåt 200 000 i byggsanktionsavgift om man svartbygger. Och det är svårare att undkomma sanktionsavgiften. Det räcker inte att söka och få bygglov i efterhand. Därför tror jag att färre chansar, vilket väl var syftet med skärpningen av sanktionssystemet.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 1 till
  • Laddar…
Och iom Attefallsreglerna så är det ju så mycket lättare att bygga ut eller att bygga ett extra hus på tomten också.
 
harry73
P Pagno skrev:
Nog är det så överlag, men vi behöver inget lov eller ansökan, gäller de flesta fastigheterna runt oss, undantag är sommarstugeområdet för storstadsborna, de får/måste ha bygglov.

Mvh P-A
Jag misstänker att du syftar på PBL 2010 9 kapitel 6§
Undantag för en- och tvåbostadshus utanför detaljplan
6 § För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader, murar och plank utanför ett område med detaljplan krävs det, trots 2 § och föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 7 §, inte bygglov för att
1. göra en liten tillbyggnad, om åtgärden inte vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, eller
2. uppföra en komplementbyggnad, en mur eller ett plank i omedelbar närhet av bostadshuset, om åtgärden inte vidtas närmare gränsen än 4,5 meter.

En åtgärd som avses i 1 eller 2 får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det.

Första och andra styckena gäller inte om kommunen enligt 8 § första stycket 3 har bestämt att åtgärden kräver bygglov eller om åtgärden vidtas inom en sammanhållen bebyggelse och bygglov behövs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen. Lag (2014:900).
Där står att man utanför detaljplanelagt område och utanför samlad bebyggelse får göra mindre tillbyggnader utan bygglov. Man får även bygga komplementbyggnader i direkt närhet av bostadshus utan bygglov.
För dessa bygglovsbefriade byggnader behövs inte heller en bygganmälan.

Det finns inte heller beskriven hur många byggnader man får bygga bygglovsfritt eller hur stor utan är, men det är rimligt att anta att tillbyggnaden är i friggebods- eller attefallsstorlek och komplementbyggnader upp till 50 kvm.
Det som egentligen är viktigt för bygglov eller ej är hur dominerande de är på tomten och bostadshuset.

Ska man bygga nytt bostadshus eller göra en större tillbyggnad tror jag att man behöver bygglov, annars får du gärna förklara varför man inte behöver det.

edit: Jag läser som en kratta, så fick korrigera lite :oops:
 
  • Gilla
ErkPes och 2 till
  • Laddar…
E
Svårt att sia om men jag tror det är få som bygger nåt större utan lov.

Däremot kanske många tänjer lite på regler och bygger nån kvm för stor friggebod el några cm för hög mur osv.
 
På mitt hus så byggdes det mesta med bygglov vilket är bra för mig då det finns lite ritningar och information, men en utbyggnad gjordes på 80-talet utan bygglov. Gubben valde också att inte spara några som helst bevis på detta heller, kvitton eller så. Han körde ihjäl sig sen tyvärr så går inte att fråga så mycket. Så mitt tips till alla som bygger utan bygglov är ändå att dokumentera det för efterkommande ägare. (y)
 
P Pagno skrev:
Nog är det så överlag, men vi behöver inget lov eller ansökan, gäller de flesta fastigheterna runt oss, undantag är sommarstugeområdet för storstadsborna, de får/måste ha bygglov.

Mvh P-A
Det där förutsätter att det är utanför detaljplan, och inte inom sammanhållen bebyggelse. Reglerna för när det skall räknas som sammanhållen bebyggelse skärptes i samband med senaste utgåvan av PBL. Som vanligt inte på ett tydligt sätt, men inledningsvis tolkades lagen som att det kunde räcka med en enda ytterligare byggnad inom 200m (om jag minns rätt), så var det sammanhållen bebyggelse. Och då krävs som sagt bygglov på ungefär samma sätt som inom detaljplanerat område. Nu har jag uppfattat som att kommunerna lättat lite på tolkningen igen.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.