Hej
Jag har köpt gardena pipeline start paket och anslutningsslang. Som jag fattar kan man koppla anslutningspunkt med några vattenuttagkopplungar och sprinklers i en och samma kedja. Om jag kopplar vattnet kommer alla sprinklers att gå igång. Hur kan jag styra enskilda sprinklers utan att lägga jätte mycket pengar på nåt avancerad dator system?

Tack!
 
R
T-stycken på matarslangen och ventiler du öppnar och stänger , enklast , billigast , lite mer gymnastik
att bocka sig ,öppna stänga
 
  • Gilla
Vinbat
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
T-stycken på matarslangen och ventiler du öppnar och stänger , enklast , billigast , lite mer gymnastik
att bocka sig ,öppna stänga
Hej, jag förstod inte riktigt vilka ventiler jag ska öppna och stänga. Jag tänkte så här, koppla från utkastaren till nedgrävd anslutningspunkt med en slang, sedan från anslutningspunkt till en nedgrävd popup sprinkler med en nedgrävd anslutningsrör, sedan från sprinkler till en nedgrävd vattenkoppling där jag kan koppla slang och tappa vatten, sedan från kopplingen till en droppslang. Var kommer ventilen i bilden? Jag vill alltså ha allt nedgrävd men kunna tappa hela tiden och droppslang på hela tiden men kunna köra sprinkler bara vid behov.
 
Slang är billigt o ska du gräva ned en är det inget merjobb att lägga en till bredvid så lägg en t-koppling och ventil efter anslutningspunkten och kör dubbel slang därefter?
 
R
Det jag tänkte på och uppfattade , var att du skulle ha något nergrävd som permanent ,
då kan man en slang ( matarledning ) och göra avstick med T-stycken ut till sprinkler eller
kran för påkoppling
Är det fast installation med sprinkler eller annan bevattning , så att då ha en kran/ventil
att öppna mot är bra då , det blir att kunna ha olika delar i drift utan de andra är med ,
många sprinkler är törstiga ,så pumpen kanske inte orkar med
Det med att droppslang , den ska inte ha full fart , kan vara bra ed ventil att strypa ,
eller så finns det med i paketet för att strypa ner farten på vattnet
Är vi sams ;) annars fråga mer
 
Tack faf/rävlyan
Jag tror att jag förstår. Visste inte att det fanns avstängningsventil som kan grävas ner. Se min skiss. Tänker jag rätt?
Behövs nån pump för sprinklar? Om ja kan det kopplas i efterhand före anslutningspunkt?
 
  • Handritad skiss av bevattningssystem med anslutningspunkter och droppslangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

R
Det med pump är en fråga vad du har för pump från din brunn nu och vad den kan ge för tryck
och mängd vatten . , Hur är det nu , ?
En principskiss på det och det går att utveckla hur mycket som helst med avstick ,,
att ha många delar öppna samtidigt fodrar en kraftig pump som ger mycket tryck
Ventilera av kultyp är lätta att använda , och ska stå öppna på vintern annars fryser
dom sönder , även sprinkler och T-kopplingar ( finns i plast och metall) kan frysa sönder .
Bäst är om hela systemet lägges med nedförsbacke och i varje slutända en avtappning .
Det med att blåsa med tryckluft går , men kan vara lite vanskligt för att få ut allt
Fråga gärna mer om något verkar oklart
 
  • En principskiss av ett bevattningssystem med matarledningar, avstängningar, sprinklers och tappställen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R rävlyan skrev:
Det med pump är en fråga vad du har för pump från din brunn nu och vad den kan ge för tryck
och mängd vatten . , Hur är det nu , ?
En principskiss på det och det går att utveckla hur mycket som helst med avstick ,,
att ha många delar öppna samtidigt fodrar en kraftig pump som ger mycket tryck
Ventilera av kultyp är lätta att använda , och ska stå öppna på vintern annars fryser
dom sönder , även sprinkler och T-kopplingar ( finns i plast och metall) kan frysa sönder .
Bäst är om hela systemet lägges med nedförsbacke och i varje slutända en avtappning .
Det med att blåsa med tryckluft går , men kan vara lite vanskligt för att få ut allt
Fråga gärna mer om något verkar oklart
Tack Rävlyan för bra tips och din skiss. Jag kommer rätta till min plan efter den. Jag tänker anväda gardenas avstängningsventiller som kan grävas ner för att styra avstuckna sprinklers. Bra idé att ha avtappning på varje slutända. Jag har igen pump kommer att köra sprinklers på kommunalt vatten från utkastaren.

Jag ska uppdatera hur det går.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Jag testar gardenas pipeline. Vattnet läcker från alla kopplingar men inte kommer en droppe från avtappning. Vad är felet?
 
R
Dum fråga är det någon ventil som är stängd , en koppling som är felvänd ( med stopp i som en del har )
sprinklern inte aktiverad , kanske något som ska ställas om , koppla loss vid sprinklern , se om det kommer vatten
Bara spåning av mig
 
R rävlyan skrev:
Dum fråga är det någon ventil som är stängd , en koppling som är felvänd ( med stopp i som en del har )
sprinklern inte aktiverad , kanske något som ska ställas om , koppla loss vid sprinklern , se om det kommer vatten
Bara spåning av mig
Rören var inte fint sågade. Kapade med vass kniv och förde in ordentligt i kopplingarna, då blev det bra.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
F faf skrev:
Slang är billigt o ska du gräva ned en är det inget merjobb att lägga en till bredvid så lägg en t-koppling och ventil efter anslutningspunkten och kör dubbel slang därefter?
Hejsan,

Jag pluggar sprinklerutbildning och ibland jag besöker den här hemsida bara för att läsa vad andra skriver och är också lite nyfiken.
jag ville fråga dig FAF vad ni pratar om här på den här frågan ovan, är det vanlig sprinkler som sitter i taket eller ni pratar om andra saker, jag menar andra sprinkler ??
finns visa fraser som jag förstår inte
 
M Muskulta skrev:
Hejsan,

Jag pluggar sprinklerutbildning och ibland jag besöker den här hemsida bara för att läsa vad andra skriver och är också lite nyfiken.
jag ville fråga dig FAF vad ni pratar om här på den här frågan ovan, är det vanlig sprinkler som sitter i taket eller ni pratar om andra saker, jag menar andra sprinkler ??
finns visa fraser som jag förstår inte
Nej, det är bevattningssystem för trädgårdar med spriklers för att vattna tex gräsmattan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.