Bankontor lokalt viktigt eller inte?

  • Ja, jag vill inte ha en bank utan kontor

    24 Röster 31,6%
  • Nej, det spelar ingen roll om banken har kontor.

    52 Röster 68,4%
  • Antal röster
    76
H heimlaga skrev:
Att hålla sig med internettelefon är både dyrt och krångligt. De håller bara något år och skall laddas stup i kvarten och inte är abonemanget billigt heller...... och likaförbannat är man ju utan nätkontakt på många platser bland annat hemma hos oss.
Nej sådant slöseri har jag inte råd med. Pengar växer inte på träd. Inte i mitt skogsskifte i alla fall.
Utan internettelefon blir ju Swish helt oanvändbart för man vet ju inte om man har fått någon betalning.

Nej tacka vet jag kontanter...... försvinner de blir det att återgå till att väga upp koppar eller silver på gammalt vis......
Jag gissar att det skiljer mellan Sverige och Finland baserat på din beskrivning.
Men du har rätt om hållbarhet på telefoner, Nokia (som dom var förr) finns ju inte längre ;)
 
Sverige sticker väl ut en del mot många länder med just hur långt avskaffandet av "riktiga" pengar har gått.
 
Ja men rimligtvis fins det folk i Sverige också som har små inkomster........ och till och med min gamla Nokiatelefon är helt utan någon form av mottagning på många håll i Sverige.
 
Fairlane
Jag har Handelsbanken, delvis för att det är en bank som ännu hanterar kontanter på sina kontor (inte alla, men flertalet).

Varje år kommer jag med en större insättning efter ett arrangemang. Det kan röra sig om 40-50' i kontanter. Vi tar Swish på arrangemanget också och vi får in mer pengar den vägen för varje år, men det är fortfarande klart mindre än kontanterna. Jag som kassör föredrar Swish för att jag slipper bära runt på pengarna, men det finns en stor nackdel, nämligen att betalning tar väldigt mycket längre tid, vilket resulterar i längre köer, eller att folk ger upp och inte handlar. En kund som ska betala 100 kronor och gör det kontant tar 5 sekunder. Den kund som ska betala med Swish tar uppåt minuten, särskilt om BankID strular vilket det gör då och då.

När jag köpte gran i julas så kunde ingen betala för att BankID låg nere och säljaren ville ha Swish. Vi fick ta granen och Swisha senare.
 
Fairlane Fairlane skrev:
att betalning tar väldigt mycket längre tid, vilket resulterar i längre köer, eller att folk ger upp och inte handlar. En kund som ska betala 100 kronor och gör det kontant tar 5 sekunder. Den kund som ska betala med Swish tar uppåt minuten, särskilt om BankID strular vilket det gör då och då
Efter en stadsfest här i stan skulle många åka hem med buss, det skulle kosta 30 kr. Eftersom bussbolaget är så korkat att vägra kontanter fick alla betala med kort. Man kan ju tänka sig hur långa köerna var. Hade dom kunnat ta emot pengar hade det funnits några problem.
Bussbolaget hänvisar vid alla diskussioner till rånrisken men kan inte uppge när senast det var ett rån i bussarna.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har Handelsbanken, delvis för att det är en bank som ännu hanterar kontanter på sina kontor (inte alla, men flertalet).

Varje år kommer jag med en större insättning efter ett arrangemang. Det kan röra sig om 40-50' i kontanter. Vi tar Swish på arrangemanget också och vi får in mer pengar den vägen för varje år, men det är fortfarande klart mindre än kontanterna. Jag som kassör föredrar Swish för att jag slipper bära runt på pengarna, men det finns en stor nackdel, nämligen att betalning tar väldigt mycket längre tid, vilket resulterar i längre köer, eller att folk ger upp och inte handlar. En kund som ska betala 100 kronor och gör det kontant tar 5 sekunder. Den kund som ska betala med Swish tar uppåt minuten, särskilt om BankID strular vilket det gör då och då.

När jag köpte gran i julas så kunde ingen betala för att BankID låg nere och säljaren ville ha Swish. Vi fick ta granen och Swisha senare.
Ett tips som jag önskar många som accepterar swish skulle följa är att sätta upp mycket större skyltar med Swish nummer, namn och om något ska anges som meddelande så att man kan mata in detta i appen innan det är min tur. Då behöver jag bara skriva in beloppet vid kassan och trycka på "betala".

Tekniska problem är ju tyvärr svårt att undvika helt, dock är det inte säkert att kontanter funkar då heller. Har varit med om att åska orsakat kortvarigt strömavbrott på maxi och trots att strömmen återkom på nån sekund eller mindre slogs kassasystemet ut vilket gjorde att INGA betalningar kunde tas emot. Kunder fick välja på att lämna butiken tomhänta eller vänta på att dom skulle få ordning på kassasystemet.
 
C cpalm skrev:
Det skulle man tro men det är en hel drös ärenden som banken vill hantera på kontoret. All form av nyteckning, bostadsaffärer, rådgivning, BankID på kort, m.m.
Fast SBAB löste bostadslånet alldeles utmärkt utan kontor. Avanza fixar rådgivningen digitalt så jag är inte helt övertygad...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Dub361 skrev:
Tekniska problem är ju tyvärr svårt att undvika helt, dock är det inte säkert att kontanter funkar då heller. Har varit med om att åska orsakat kortvarigt strömavbrott på maxi och trots att strömmen återkom på nån sekund eller mindre slogs kassasystemet ut vilket gjorde att INGA betalningar kunde tas emot. Kunder fick välja på att lämna butiken tomhänta eller vänta på att dom skulle få ordning på kassasystemet.
Och detta är ju helt idiotiskt av maxi. Om jag har varor för 100 kr kan jag gott lägga en hundralapp till kassan. Och om jag har varor för bara 95 kr så kan jag vara utan växel. Problemet är troligen mer att kassabiträdena inte kan räkna i huvud längre. Skulle nyligen köpa ett plagg för 250 kr och la fram en 500-lapp. Först menade tösen att hon inte hade någon växelkassa. Hade hon till sist i alla fall. Sedan fick det bli miniräknare för att räkna ut hur mycket växel jag skulle få.
 
C
O olofh skrev:
Fast SBAB löste bostadslånet alldeles utmärkt utan kontor. Avanza fixar rådgivningen digitalt så jag är inte helt övertygad...
Ja ja, klart det går att lösa alldeles utmärkt utan att besöka ett kontor. Detta var exempel på ärenden där SEB kräver att man infinner sig på kontoret. Ingen hade varit gladare än jag om de hade kunnat fixa det på annat sätt. Jag hatar att behöva gå till banken.

T Thomas_Blekinge skrev:
Och detta är ju helt idiotiskt av maxi.
Fast det handlar väl till stor del också om att de måste veta vilka varor som lämnar butiken, så att inte lagersaldot blir helt galet.
 
C cpalm skrev:
Ja ja, klart det går att lösa alldeles utmärkt utan att besöka ett kontor. Detta var exempel på ärenden där SEB kräver att man infinner sig på kontoret. Ingen hade varit gladare än jag om de hade kunnat fixa det på annat sätt. Jag hatar att behöva gå till banken.
Aha! Då är jag med. Har själv SEB för konton men la bolånet hos SBAB pga ränta och smidigare. Det var rätt mkt papper (anställningsbevis, lönespecar etc) som skulle laddas upp på sin kundsida men man får också mkt hjälp i steg för steg så det gick smidigt.

SEB har vi enbart för vi tycker att appen etc funkar bra. Hade Länsförsäkringar innan men tyckte deras e-bank och app var dålig. Sämst var att det ofta tog 2-3 dagar innan köp ändrades från resaverat belopp till att visa exakt info.
 
Fairlane
Nu har Swish legat nere sedan klockan 12 ungefär, dvs i drygt 3 timmar.

Jag kan kanske förstå att stora butiker måste ha igång sitt kassasystem för att sköta allt rätt. Till vår årliga aktivitet har vi gamla glassburkar eller liknande som kassaapparater. Där funkar kontanterna alltid.

Jag har kört detta arrangemang i många år. Hjälper även till på dotterns arrangemang i idrottsföreningen. På båda ställena har vi flera skyltar med information om Swish och även möjlighet att skanna in en qr-kod så att du bara behöver ange belopp. Om jag räknar snällt är 1 av 50 förberedd när de kommer fram. Även då tar Swish längre tid.

Hade mina arrangemang gett några 1000-lappar i kontanter så hade jag tagit de själv och handlat för i matbutik eller liknande och överfört motsvarande summa till föreningens konto, men när det rör sig om 30'+ så fungerar inte det för mig.
 
Detta är tyvärr inget nytt fenomen som kommit med Swish, kolla i en vanlig affär, 9 av 10 börjar leta efter plånboken när kassören meddelar beloppet, särskilt äldre personer med kontanter.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nu har Swish legat nere sedan klockan 12 ungefär, dvs i drygt 3 timmar.

Jag kan kanske förstå att stora butiker måste ha igång sitt kassasystem för att sköta allt rätt. Till vår årliga aktivitet har vi gamla glassburkar eller liknande som kassaapparater. Där funkar kontanterna alltid.

Jag har kört detta arrangemang i många år. Hjälper även till på dotterns arrangemang i idrottsföreningen. På båda ställena har vi flera skyltar med information om Swish och även möjlighet att skanna in en qr-kod så att du bara behöver ange belopp. Om jag räknar snällt är 1 av 50 förberedd när de kommer fram. Även då tar Swish längre tid.

Hade mina arrangemang gett några 1000-lappar i kontanter så hade jag tagit de själv och handlat för i matbutik eller liknande och överfört motsvarande summa till föreningens konto, men när det rör sig om 30'+ så fungerar inte det för mig.
3 timmar utan att kunna betala.....snacka om bakåtsträveri:worried:
Olof Skötkonung skulle vända sig i graven och tycka att det är rena forntiden....... sett från hans eget 1000-talsperspektiv....
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Efter en stadsfest här i stan skulle många åka hem med buss, det skulle kosta 30 kr. Eftersom bussbolaget är så korkat att vägra kontanter fick alla betala med kort. Man kan ju tänka sig hur långa köerna var. Hade dom kunnat ta emot pengar hade det funnits några problem.
Bussbolaget hänvisar vid alla diskussioner till rånrisken men kan inte uppge när senast det var ett rån i bussarna.
Man kanske inte vill utsätta chaufförerna för ett eventuellt rån innan man tar tag i ett mest troligt kommande problem.

Kortbetalningen är ibland/ofta utan kod och går därför lika snabbt eller snabbare än kontanter. Det ska växlas, letad fram den sista kronan osv.
 
Jag jobbar rätt mycket åt ett par ideela föreningar. Brukar bli ett antal tusen i kvitton varje år på saker jag handlat åt dom. Innan swish fick jag alltid en rejäl packe skrynkliga tjugor och hundringar varje gång det var dags att redovisa inköpen. Det var i princip enda sättet för föreningarna att bli av med kontanter från kiosker och liknande på evenemang eftersom bankerna inte tar emot kontanter längre. Jag fick alltid lagom tveksamma blickar från omgivningen när jag gick in på Bauhaus och langade upp 3000kr i skrynkliga sedlar i små valörer... Bättre då att handla lite i taget på ICA. Bara att gå dit samtidigt som alla pensionärer så är man inte det minsta konstig.

Så swish är rätt praktiskt även om jag själv inte kan använda det på grund av gammal telefon. Men swish är ju å andra sidan en lösning på ett problem som bankerna själva skapat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.