M mattias90 skrev:
Ok jo det kanske är bra inte behöva ha pannan inne :)

Idag så är vi lite osäkra...just för att budgeten räcker men om det kommer något oförutsett så kan den spricka...

Lutningen man ser på golvet...vad kan det vara i värsta fall? Ruttet under?

Jättesvårt beslut...vi letar hela tiden efter en gård och har stora krav på vart den ligger och hur huset ser ut.
Mvh M
Om du bara gör en riktig besiktning av huset så kommer du snart veta om det är ett dåligt hus eller ett bra hus. Vårat hus är från 1901 och golvet lutade så pass på ovanvåningen att lät man en boll vara still så rullade den iväg. Från golv till tak skiljde det 15 cm i nivå.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Om du bara gör en riktig besiktning av huset så kommer du snart veta om det är ett dåligt hus eller ett bra hus. Vårat hus är från 1901 och golvet lutade så pass på ovanvåningen att lät man en boll vara still så rullade den iväg. Från golv till tak skiljde det 15 cm i nivå.
Ok var det bara för huset rört på sig då eller?:)
 
Det är klart, om man är kräsen med köket och vill ha ett shaker-kök så rullar tiotusenlappar. Om det finns lika höga anspråk på övriga delar, t ex badrum och fancy tapeter för 2000 kr/rulle så räcker miljonen inte.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är klart, om man är kräsen med köket och vill ha ett shaker-kök så rullar tiotusenlappar. Om det finns lika höga anspråk på övriga delar, t ex badrum och fancy tapeter för 2000 kr/rulle så räcker miljonen inte.
Helt sant :)
 
Ser ju ut som dörren riktats så antagligen en gammal sättning. Man kan kolla fönster och dörrar så dom går att öppna/stänga

Mitt hus hade dom lagt grundmuren över en stubbe, när den ruttnade satte sig hela kåken. Men man hade efter det bytt/riktat alla dörrar och fönster så dom är raka. Jag riktade bjälklagen då jag flyttade in.
 
Köpte mitt drömhus förra året. En del behöver göras invändigt,men jag rekommenderar att först bo in er i huset det första året. Först då ser man vad man vill göra med huset. Att kasta sig in i renoveringar precis efter man flyttat in,är inget jag rekommenderar.

Ett jättefint hus för övrigt. Om jag hade köpt det hade jag renoverat mjukt och bevarat den gamla stilen. Mitt förra hus var gammalt och totalt sönder renoverat. Huset förlorade all sin gamla charm. Sånt är tråkigt.
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
M mattias90 skrev:
Ok var det bara för huset rört på sig då eller?:)
Troligen +att nu för tiden använder man läser, långpass mm för att få det rakt.
Förr va de inte lika noga även om hantverket va bättre
 
Larsa Larsa skrev:
Ser ju ut som dörren riktats så antagligen en gammal sättning. Man kan kolla fönster och dörrar så dom går att öppna/stänga

Mitt hus hade dom lagt grundmuren över en stubbe, när den ruttnade satte sig hela kåken. Men man hade efter det bytt/riktat alla dörrar och fönster så dom är raka. Jag riktade bjälklagen då jag flyttade in.
Ok bra tips! :)
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Köpte mitt drömhus förra året. En del behöver göras invändigt,men jag rekommenderar att först bo in er i huset det första året. Först då ser man vad man vill göra med huset. Att kasta sig in i renoveringar precis efter man flyttat in,är inget jag rekommenderar.

Ett jättefint hus för övrigt. Om jag hade köpt det hade jag renoverat mjukt och bevarat den gamla stilen. Mitt förra hus var gammalt och totalt sönder renoverat. Huset förlorade all sin gamla charm. Sånt är tråkigt.
Ok ah :) ja verkligen
 
P Pappa1986 skrev:
Troligen +att nu för tiden använder man läser, långpass mm för att få det rakt.
Förr va de inte lika noga även om hantverket va bättre
Ok :) just nu lämnade vi besked att vi inte kan gå vidare med köpet om vi inte skriver ett kontrakt som bryts om vi inte får sålt inom tex 3 månader. Allt hänger på att vi får sålt vårt nuvarande hus för rätt pris...får vi inte det så fallerar budgeten...så vi hoppas säljaren går med på detta...
 
Lycka till. Mycket spännande.
 
Tycker att 250 för köket låter rätt vettigt. För det får man inte ett ”lyxkök”, i alla fall inte i Sörmland. Har kollat med flera firmor och med alldeles vanliga vitvaror som man köper i vitvaruaffärer för svenssons så blir det nog så mycket. Här handlar det ju om att köpa/byta allt: det ska in kyl, frys, diskmaskin, spis, fläkt, bänkar, skåp, belysning, … rör, ledningar och allt ska på plats av respektive specialitet som tar 960 kronor bara för att skicka fakturan. Arbetskostnaden är makalös och så ska man köpa alla saker också. (Nu förutsätter jag att allt jobb lejs ut alltså.)

Har också nyligen fått in tre offerter för ett pyttelitet badrum på 4 m². Billigaste 160 och dyraste 212, och då tillkommer ev kakel och ”möblerna”.

Bara en liten datapunkt.
 
Tyvärr blev det ingen affär....säljaren ville ej gå med på våra villkor...och det var ett måste för oss. Känns fruktansvärt jobbigt just nu... :(
 
M mattias90 skrev:
Tyvärr blev det ingen affär....säljaren ville ej gå med på våra villkor...och det var ett måste för oss. Känns fruktansvärt jobbigt just nu... :(
Bra i alla fall att ni står på er. Lätt att falla för något och ta beslut som inte är rationella.
 
Tråkigt! Men det vänder, ni hittar ngt bättre eller så kommer en ny chans på huset.

Förlorade budgivningen på vårt hus, gick över vårt pristak. Efter ett par månader ringde mäklare, säljare och köpare kom inte överens efter besiktning och kontraktet bröts, han undrade om vi fortfarande var intresserade. Och på den vägen blev det.....

Men jag minns besvikelsen, var så inne på att det var vårt hus. Budade på drygt 25% över utrop, sen var det stop...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.