N Noseone skrev:
Utbyggnad i 2 plan inkl badrum för 90tkr låter som om det är någon annan som fått betala mellanskillnaden. Men visst, lägger man undan "överblivet" material från olika kundprojekt och kan låna maskiner på firmans bekostnad så visst.
Sågade själv upp allt virke, köpte dimensioner som inte kunde säljas, jobbade som grävmaskinist, inga problem att låna maskin, köpte fjolårets vitvaror på dahls....
 
Redigerat:
M
P Pagno skrev:
Jag brukar ta obetalt/tjänstledigt när jag har större byggprojekt, blir billigare att i värsta fall låna till sin lön i tre månader än att anlita arbetskraft, mest en liten tanke från mig....

Mvh P-A
Räknade någon gång ut att om man ska gå break even på att anlita en hantverkare för 600:-/h så behöver man tjäna runt 80 000:-/mån, men då räknade jag nog inte med marginalskatten.

Så nog är det billigare att ta tjänsteledigt om man kan.

Edit: en hantverkare för 600:-/h kostar runt 71000:- i en månad (170h) ink rot.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
M
M Marcussjogren skrev:
Räknade någon gång ut att om man ska gå break even på att anlita en hantverkare för 600:-/h så behöver man tjäna runt 80 000:-/mån, men då räknade jag nog inte med marginalskatten.

Så nog är det billigare att ta tjänsteledigt om man kan.

Edit: en hantverkare för 600:-/h kostar runt 71000:- i en månad (170h) ink rot.
En annan tanke som jag själv kom att tänka på nu när jag själv funderade över hur man ska hinna med allt var att man mycket väl skulle kunna ta in folk som hjälper till med den som renoverats tid i hemmet. Dvs hjälper till med disk, tvätt, städ och annat som den renoverande/byggande personen skulle utfört.

Det finns flera fördelar med detta, dels så kostar de mindre än hälften av vad en hantverkare kostar i och med att RUT-avdraget ligger på 50%, dels är arbetet de utför ofta ansett som _skittråkigt_ i jämförelse med att bygga.
En städfirma här kostar ungefär 160-170:-/h med RUT-avdrag.

Det är i alla fall något att fundera vidare på :)
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.