nyvillaägare
Vi köpte ett fint hus allt är bra men de förra ägarna var inte med och drog fiber när det var på tapetklistret för de andra boende och det får vi lite problem med nu segt internet och väntan. Vi är de enda som är utan fiber. Det skall finnas ett ställe någon hundra meter bort från villan där de börjat dra fibern det gör det lite billigare som jag förstått av andra men jag undrar vad det kan kosta att dra fiber.

Om man har förutsättning? Och om man måste göra allt från början?
 
"Göra allt" är att ta i. Finns det en kopplingspunkt är det rör därifrån till din fastighet som behövs.
Det blir ofta/alltid dyrare att göra en enskild installation i efterhand.
För exakt svar så får du höra med nätägaren.
 
nyvillaägare
E etompau skrev:
"Göra allt" är att ta i. Finns det en kopplingspunkt är det rör därifrån till din fastighet som behövs.
Det blir ofta/alltid dyrare att göra en enskild installation i efterhand.
För exakt svar så får du höra med nätägaren.
Det finns en kopplingspunkt det var så den hette. Jo vi fick höra kostnaden skulle bli högre och att vi skulle gjort fiber när de andra gjorde det så hade det blivit billigare men vi bodde inte där då.
 
Våra grannar klev på 2 år efter alla andra på gatan (Nyinflytt) och fick betala precis samma som för oss som anslöt oss vid utrullningen.

För oss i villan gick det lös på 22.500:- med bundet till Telia i 24 mån.
Sommarstugan skulle kosta 25.000:- utan bindningstid med operatör men nu när fakturan kom gick det lös på 19.500:-

Detta är båda Telia Öppen Fiber.
 
nyvillaägare
slacker slacker skrev:
Våra grannar klev på 2 år efter alla andra på gatan (Nyinflytt) och fick betala precis samma som för oss som anslöt oss vid utrullningen.

För oss i villan gick det lös på 22.500:- med bundet till Telia i 24 mån.
Sommarstugan skulle kosta 25.000:- utan bindningstid med operatör men nu när fakturan kom gick det lös på 19.500:-

Detta är båda Telia Öppen Fiber.
Vet inte vilken fiber man får men har hört liknande kostnad kring 20.000 :-
 
nyvillaägare
det verkar finnas många oseriösa som drar fiber finns hur många som helst, krävs inget certifikat eller liknande?
 
Du kan inte ta vilken firma du vill till att dra fiber som ska ingå i någon annans nät, du måste beställa fiberanslutning hos fiberägaren.
Det är fiberägaren som i sin tur tar in en/flera firmor för gräva/förlägga/svetsa/etc fram till överlämningspunkten inne i bostaden.
 
  • Gilla
nyvillaägare
  • Laddar…
nyvillaägare nyvillaägare skrev:
det verkar finnas många oseriösa som drar fiber finns hur många som helst, krävs inget certifikat eller liknande?
Finns inte många som drar fiber Förhoppningsvis är alla seriösa, fast någon kanske lite tvivelaktig.
 
Pratade med en jag känner lite som jobbar på PEAB.
Han sade att fiberläggningen är en bransch för lycksökare.
De får regelmässigt köra o återställa efter de som lagt fiber. O även återställa efter återställningen som fiberinstallatören själv gjort.
Det är tydligen alldeles för enkelt att få uppdragen att lägga ned fibern.
Branschen är full av klåpare, som han själv uttryckte det. Många som inte har en susning om vad de sysslar med.
När jag nämnde ett företag som diskuteras här bland annat suckade han bara högt.
 
Du börjar med att fråga en granne vem som är fiberoperatör och kontaktar sedan dem.
På vissa platser kan man beställa från flera fiberoperatörer om det finns fiberägare som hyr ut fiber. Du får även ett pris av dem på vad det kostar.
 
När det gäller Peabexemplet så är de oftast huvudentreprenör som i sin tur ofta tar in underentreprenör för projektering, grävning, blåsning, inkoppling och installation.
Så jag misstänker att det var en gräv UE som avsågs göra bristfälligt arbete, men det är Peab som är ytterst ansvarig för arbetet.
 
  • Gilla
nyvillaägare och 1 till
  • Laddar…
nyvillaägare
K knipo skrev:
Pratade med en jag känner lite som jobbar på PEAB.
Han sade att fiberläggningen är en bransch för lycksökare.
De får regelmässigt köra o återställa efter de som lagt fiber. O även återställa efter återställningen som fiberinstallatören själv gjort.
Det är tydligen alldeles för enkelt att få uppdragen att lägga ned fibern.
Branschen är full av klåpare, som han själv uttryckte det. Många som inte har en susning om vad de sysslar med.
När jag nämnde ett företag som diskuteras här bland annat suckade han bara högt.
Det var det jag hörde att det kunde vara att slänga pengarna i sjön om man hade otur med den som lägger ned fibern
 
nyvillaägare
Man vill ju inte behöva dra om ett sådant företag bara för nån inte vet hur det ska göras
 
nyvillaägare
A AndersS skrev:
När det gäller Peabexemplet så är de oftast huvudentreprenör som i sin tur ofta tar in underentreprenör för projektering, grävning, blåsning, inkoppling och installation.
Så jag misstänker att det var en gräv UE som avsågs göra bristfälligt arbete, men det är Peab som är ytterst ansvarig för arbetet.
Om PEAB är totalentreprenörer borde de vara ansvariga för jobbet.
 
nyvillaägare
Demmpa Demmpa skrev:
Du kan inte ta vilken firma du vill till att dra fiber som ska ingå i någon annans nät, du måste beställa fiberanslutning hos fiberägaren.
Det är fiberägaren som i sin tur tar in en/flera firmor för gräva/förlägga/svetsa/etc fram till överlämningspunkten inne i bostaden.
Är det företaget som lagt fibern från början man kontaktar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.