Hej!

Sitter och försöker tänka ut var jag vill installera övervakningskameror och var jag ska dra ström. Hur har ni andra gjort? Dragit stöm utanpå, inne i väggarna, eller på annat sätt?

Berätta gärna, bilder är ett plus!
 
Netgear Arlo går på uppladdningsbart batteri. Lite beroende på hur ofta det triggas så kan den klara ett år mellan uppladdningarna.
 
H hempularen skrev:
Netgear Arlo går på uppladdningsbart batteri. Lite beroende på hur ofta det triggas så kan den klara ett år mellan uppladdningarna.
Yes, arlo har jag koll på. Erfarenheter säger att batteritiden sjunker drastiskt. Dessutom är kamerans alla features tillgängliga vid batteridrift.
 
Själv kör jag PoE-matning. Otroligt smidigt men det ställer ju vissa krav på din router.
 
  • Gilla
Credde
  • Laddar…
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Själv kör jag PoE-matning. Otroligt smidigt men det ställer ju vissa krav på din router.
Även här ska ju kabeln dras. Har du kameror utomhus?
 
H hempularen skrev:
Netgear Arlo går på uppladdningsbart batteri. Lite beroende på hur ofta det triggas så kan den klara ett år mellan uppladdningarna.
Jag har Netgear Arlo. En vid carporten och en på uteplatsen på baksidan. Inne i huset har vi Verisure.
Arlokamerorna har jag haft igång sedan december 2017 och jag har fortfarande över 60 % batteri kvar på båda. Bilden är mycket bra, både i dagsljus och på natten, och som sagt räcker batterierna väldigt länge. Jag rekommenderar Arlo.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
P polarsson skrev:
Även här ska ju kabeln dras. Har du kameror utomhus?
Yepp, 3 utekameror. Har borrat med formborr och sen dragit igenom kabeln med hjälp av en lång spetsig blomsterpinne som jag satt ihop med kabeln med krympslang. Om det är lite flexibelt med exakt var du vill ha kameran så borrar du inifrån så du är säker på att du får hålet på ett bra ställe inifrån sett.
 
Är det transformator till kameran vill man ju ha den inomhus. Har två kameror där jag satt ett eluttag på insidan av väggen. Är wi-fi kameror. Har en ny nu som har fast inkoppling av el, så där får jag klamra kabel.
 
Jag var rädd för denna typ av svar. Det blir inte riktigt plugg and play som jag vill om jag inte placerar mina kameror på några få väl valda ställe.
 
D
Du ska inte dra ström. Du ska köra PoE, antingen via poe-switch eller nvr.
Köp en 50m patchkabel eller dra ut en hel rulle solid kabel, ta stegen och gå runt huset med kameran för att pröva vinklar.
När du hittat lämplig plats så drar du solid kabel via vindsutrymme ner till takfot eller bakom fasadpaneln.
I elektronikutrymmet monterar du helst en patchpanel där du slitsar den solida kabeln.
 
D DMOL skrev:
Du ska inte dra ström. Du ska köra PoE, antingen via poe-switch eller nvr.
Köp en 50m patchkabel eller dra ut en hel rulle solid kabel, ta stegen och gå runt huset med kameran för att pröva vinklar.
När du hittat lämplig plats så drar du solid kabel via vindsutrymme ner till takfot eller bakom fasadpaneln.
I elektronikutrymmet monterar du helst en patchpanel där du slitsar den solida kabeln.
Jepp, det är väl enda rätta..

Tyvärr finns det några problem att komma över, t.ex.

- Har inte tillgång till kattvindarna på vettigt sätt. Har bara inspektionslucka på en ena sidan och den kommer jag tyvärr inte in genom.. *host*
- Vill ha 1 kamera på garaget (ej fast mot huset)
- Vill ha 1 kamera på förrådet (ej fast mot huset)

Får väl ta en tankerunda till...
 
Själv föredrar jag wi-fi och el. Min ena kamera hade poe funkat för, den andra hade jag fått klamra synlig kabel för.

Liggande spontad panel, ingen luftspalt. Ingen access till vinden, brutet snedtak på övervåningen.

Så här ser det ut i hallen, kameran sitter utanför under takfoten
 
  • Vit övervakningskamera monterad på vägg med tapet och exteriört kabeldraget upp till taklisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PoE switch på kallvind kablarna ligger lite slarvigt till mina 3 Hikvision kameror
 
D
P polarsson skrev:
Jepp, det är väl enda rätta..
- Har inte tillgång till kattvindarna på vettigt sätt. Har bara inspektionslucka på en ena sidan och den kommer jag tyvärr inte in genom..
Enklast är att använda VP-rör som man drar kabeln i. Kan dock vara lite svårt att fiska upp kabeln på andra sidan om det nu inte finns ventilationsspalt.
Är det inte allt för långt till garaget kan man gräva ned kabeln.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Jag körde igång Arlo i somras, både hemma och på landet.
Enkelt val då det är så snabbt och simpel start !
Är man orolig för batteridriften kan man ju komplettera med solcellsladdare.
Har sneglat på det men just nu kan jag konstatera att det verkar inte dra så mycket ström men vi får väl se framåt vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.