Idag var fiberinstalleraren och kikade. Han sa att jag får åka och köpa det jag vill ha så står dom för det, samt att de skulle gräva upp ett dike så jag slipper gräva för hand. Var till den lokala handelsträdgården och givetvis hade dom slutat sälja träd och buskar för säsongen. Vet inte om det finns något som är direkt lämpligt att plantera nu heller när frostnätterna kommit.. vill ju inte dra ut på det till våren heller så det blir nåt gorm med ersättningen. Nåja, ska ringa till en större trädgård imorgon och se om dom har något.

Tack så mycket för all hjälp, ibland oroar man sig i onödan
 
  • Gilla
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
Om du inte har löst det hela ännu kanske du kan få till en deal med handelsträdgården där du får köpa det du vill ha, med betalning nu men leverans i vår när det lämpar sig bättre med planteringen av växterna så att de inte dör redan första vintern?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Det är lantmäteriets tomtpinnar som gäller. Det vill säga fastgjutna stålrör, ofta med en markerad fyrkant runt sig. Dessa är skyddade enligt lag, kartan kommer i andra hand.

Många fastighetsägare tittar på HITTA.SE och säger, OoooH de är 1 meter fel, men det är pinnarna som är det korrekta.

Att få det statliga lantmäteriet att sätta upp (oftast gjuta fast) RM (rör i mark), är 1-1 1/2 års väntan och kostar 30-40 000 kronor. Alla berörda kallas in (med mottagningsbevis) och man markerar ut pålarna, som sedan gjuts fast.

Kommunala lantmäteriet kostar 3-6000 kronor och tittar bara på sina kartor, mäter upp koordinaterna med GPS och sätter upp träpinnar där de tror att de skall vara, dessa är inte juridiskt bindande gentemot grannar, bara gentemot kommunen när man t.ex. skall sätta upp ett hus. Dessa koordinater kan vara upp till 1 meter (oftast bara 20 cm) fel. Ett problem är att varje kommun tidigare hade sitt lokala mätsystem, detta mätsystem kunde ibland vara förskjutet med några meter, i samband med att man övergått till rikets system, har man gjort översättningstabeller som översätter de lokala systemen till rikets. OBS att dessa är interpolationer, d.v.s. glidande medelvärden och inte alltid helt exakta, därav kommer det sig att det är gränspålarna som gäller.
Nja, det där stämmer inte riktigt.
En kommunal lantmäterimyndighet har samma befogenheter som den statliga lantmäterimyndigheten, enda skillnaden är att att man bara agerar inom sin egen kommun.

Det du tänker på är den utsättning som kommunens mätavdelning gör vilket inte ska förväxlas med en kommunal lantmäterimyndighet. Det är långt ifrån alla kommuner som har en egen lantmäterimyndighet.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Nja, det där stämmer inte riktigt.
En kommunal lantmäterimyndighet har samma befogenheter som den statliga lantmäterimyndigheten, enda skillnaden är att att man bara agerar inom sin egen kommun.

.
Nej det tror jag inte, det är bara statliga Lantmäteriet som gjuter fast RM (rör i mark), och det är bara dem som är lagligt bindande. Kommunens lantmäteri agerar inom kommunlagarna (om de inte är en del av det statliga Lantmäteriet, men detta förekommer vad jag vet bara i ett litet antal kommuner).
 
Tror gör man i kyrkan.

Verksamheten för en kommunal LM regleras av en egen lagstiftning, Lag (1995:1393) om kommunal lantmäterimyndighet.

I denna lag finns också att läsa att särskild gränsutmärkning (Det du kallar rör i mark) görs av den kommunala LM inom sitt verksamhetsområde, d.v.s. inom kommungränsen.
 
  • Gilla
Dalastuga och 2 till
  • Laddar…
C
C claesborjesson skrev:
det statliga lantmäteriet att sätta upp (oftast gjuta fast) RM (rör i mark)
Rör i mark är inte fastgjutna. Är de fastgjutna heter de Rör i gjutning (RG). Känner inte till att statliga lantmäteriet skulle ha gjort något RG i modern tid. Det skulle bli för dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.