Frågan är väl hur arbetsgivaren kan uppfylla kraven i arbetsmiljölagen när denne inte har kontroll över arbetsmiljön?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är just det att ett café duger inte om man t.ex. jobbar med cad eller sekretess. Biblioteket skulle fungera i vissa fall. Det är såklart väldigt varierande från fall till fall. Jag jobbar i Göteborgsregionen och många samhällen utanför Göteborg saknar både Café och Hotell. Skönt om det gick att underlätta men det är svårt eftersom det inte alltid finns lämpliga lokaler och en pionjär får kanske för liten täckning. Tror det krävs en storskalig satsning med mycket uppmärksamhet för att ändra beteendemönstret/uppfattningen hos de stora massorna
Hej, med "kan" i mitt förslag menar jag de som har förutsättningarna fysiskt att arbeta hemifrån skulle kunna göra det t ex en, två dagar eller mer i veckan förutsatt att arbetet eller det sociala inte blir lidande. Jag tror att vinsten för samhälle och miljö kan bli ganska stor. Om man inte passar in i min mening av "kan" så tror jag det är bäst att fortsätta resa till och från jobbet som vanligt. Min uppskattning av kontorsarbetande är att kanske 25% skulle kunna anamma detta. Men givitvis ska ingen tvingas och det behöver väl även undersökas noggrannare än bara uppskattas av mig hur många samt om vinsten är stor nog.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Frågan är väl hur arbetsgivaren kan uppfylla kraven i arbetsmiljölagen när denne inte har kontroll över arbetsmiljön?
Vad sägs om att ändra arbetsmiljölagen så att arbetsgivaren friskrivs från vissa delar av lagen om arbetstagaren väljer att arbeta hemifrån? Skulle det vara möjligt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Är väl bara att se till att arbetsgivaren har en duglig arbetsplats tillgänglig. Om arbetstagaren väljer en annan är det då "frivillig försämring"
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Vad sägs om att ändra arbetsmiljölagen så att arbetsgivaren friskrivs från vissa delar av lagen om arbetstagaren väljer att arbeta hemifrån? Skulle det vara möjligt.
Låter enklare sagt än gjort? Jag hade med största sannolikhet kunnat göra mitt arbete hemifrån, men på jobbet har jag en arbetsplats som kostar minst 25-30 kkr, med skrivbord, stol, skärm etc, och vem skulle bekosta det hemma hos mig? Vart skulle jag ställa allt? Nä, då skulle det bli halvhängande vid köksbordet vid en pytteliten laptop-skärm.
Dock är min arbetsgivare tvärtemot "hemarbete", det sker inte alls egentligen, förutom bland dem som har förtroendetid.

Jag håller dock med dig principiellt, och miljöaspekten är intressant, men jag tror tyvärr det är för svårt att genomföra ....
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Är väl bara att se till att arbetsgivaren har en duglig arbetsplats tillgänglig. Om arbetstagaren väljer en annan är det då "frivillig försämring"
Då får man ju i alla fall binda upp lokalyta? Vilket ju är det som en arbetsgivare kan se som "vinsten" med det hela ..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Låter enklare sagt än gjort? Jag hade med största sannolikhet kunnat göra mitt arbete hemifrån, men på jobbet har jag en arbetsplats som kostar minst 25-30 kkr, med skrivbord, stol, skärm etc, och vem skulle bekosta det hemma hos mig? Vart skulle jag ställa allt? Nä, då skulle det bli halvhängande vid köksbordet vid en pytteliten laptop-skärm.
Dock är min arbetsgivare tvärtemot "hemarbete", det sker inte alls egentligen, förutom bland dem som har förtroendetid.

Jag håller dock med dig principiellt, och miljöaspekten är intressant, men jag tror tyvärr det är för svårt att genomföra ....
I ditt fall låter det som att du inte faller inom kategorin "kan". Men jag tror en stor del av kontorsarbetande personer skulle kunna anamma detta och vinsten borde bli påtaglig för samhället, livskvalitet och miljö.
 
F fredand44 skrev:
I ditt fall låter det som att du inte faller inom kategorin "kan". Men jag tror en stor del av kontorsarbetande personer skulle kunna anamma detta och vinsten borde bli påtaglig för samhället, livskvalitet och miljö.
Nä, att jag inte "kan" är ju helt rätt. Men hur många, som inte jobbar hemifrån idag, har arbetsplatser som uppfyller arbetsmiljölagen stående hemma och väntar? Jag tycker inte att man ska göra en generell försämring av den fysiska arbetsmiljön/arbetsmiljölagen. Å andra sidan så är ju alla arbeten som går ut på att sitta i en stol och knappa på en dator rätt i riskzonen för att tas över av AI inom något 20-tal år kanske ...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nä, att jag inte "kan" är ju helt rätt. Men hur många, som inte jobbar hemifrån idag, har arbetsplatser som uppfyller arbetsmiljölagen stående hemma och väntar? Jag tycker inte att man ska göra en generell försämring av den fysiska arbetsmiljön/arbetsmiljölagen. Å andra sidan så är ju alla arbeten som går ut på att sitta i en stol och knappa på en dator rätt i riskzonen för att tas över av AI inom något 20-tal år kanske ...
Nu kan jag inte arbetsplats lagen alls. Kanske måste den anpassas för att detta ska vara en realitet. Men min erfarenhet av många kontorsarbetandes situation så med t ex sin givna arbets-laptop och en internet anslutning hemifrån så kan man om man vill skära ned på resor till och från arbetet markant samtidigt som man även sparar tid. Givitvis gäller inte det alla, men förmodligen tillräckligt många för att det borde ge avtryck i miljö, statskassa och medborgarnas vardag.
 
Verkar som vi inte definierar att arbeta hemifrån lika. Jag och alla jag känner som har yrken man kan göra hemifrån har de möjligheten att sitta hemma nån dag i veckan. Det är nog ändå relativt ovanligt att det inte är tillåtet. Känns inte som en jättefråga. Eller? I mina exempel ovan syftar arbeta hemifrån på att man sitter merparten av sin arbetstid hemma.
 
L Lane skrev:
Verkar som vi inte definierar att arbeta hemifrån lika. Jag och alla jag känner som har yrken man kan göra hemifrån har de möjligheten att sitta hemma nån dag i veckan. Det är nog ändå relativt ovanligt att det inte är tillåtet. Känns inte som en jättefråga. Eller? I mina exempel ovan syftar arbeta hemifrån på att man sitter merparten av sin arbetstid hemma.
Frågan är väl om politiker kan tänka sig verka för en ökning förutsatt att:
.Billigare för staten i kollektiv och vägbudget
-Mindre belastning på miljön eftersom resorna blir färre
-Medborgare får mer tid till annat än resor till och från arbetet.
Skulle tro att dina exempel är ganska ovanligt förrekommande och i så fall falla under kategorin av personer där detta inte passar. Där med borde vinsterna väga upp även om jag håller med om att de kan inträffa/förekomma.
 
F fredand44 skrev:
Frågan är väl om politiker kan tänka sig verka för en ökning förutsatt att:
.Billigare för staten i kollektiv och vägbudget
-Mindre belastning på miljön eftersom resorna blir färre
-Medborgare får mer tid till annat än resor till och från arbetet.
Skulle tro att dina exempel är ganska ovanligt förrekommande och i så fall falla under kategorin av personer där detta inte passar. Där med borde vinsterna väga upp även om jag håller med om att de kan inträffa/förekomma.
Nej de är inte ovanligt förekommande. Inte i min vänkrets. Tvärtom finns samtidigt som det å ena sidan finns en ökad efterfrågan på ett friare arbetsliv finns också en stark önskan om sammanhållning och "kollegial gemenskap". Det har hänt mer än en gång att potentiella rekryteringar valt annat företag för så simpla saker som att de har en löpargrupp som springer ihop på onsdagslunchen. Hård konkurrens om kompetensen. Det jag syftar på ovan är från flera olika anställningar och har inget med personer att göra utan faktiskt med arbetsgivaransvar och arbetsmiljö. Därav min slutsats att det måste vara upp till arbetsgivaren. Staten kan göra saker för att underlätta som t ex utbyggnad av fiber.
Jag tror tvärtom att branscherna där man kan sitta hemma merparten av sin tid är ovanliga. De flesta samhällsfunktioner, lärare, hantverkare, butiksanställda kan ju inte sitta hemma. Så att efterfrågan på utbyggd kollektivtrafik skulle minska tror jag inte på. Visst att det skulle bli en miljövinst om färre väljer bilen, men hur ska det premieras? Känns som man redan är priviligierad på många sätt när man har möjligheten och förtroendet att arbeta hemifrån det ger en enorm flexibilitet.
 
Min egen erfarenhet som IT-konsult, som har jobbat hemifrån under många år är bara positiv, men vissa kollegor saknade det sociala livet, dvs kafferasterna. Det positiva jag upplevde var att slippa resorna till och från kund och möjligheten att bestämma min egen arbetstid, dvs jobba på kvällen om det behölvdes. Dessutom kunde jag ofta klara av min arbetsdag på 5 - 6 timmar eftersom det inte var en massa snack på kafferaster och annat.
 
  • Gilla
Freddedan och 1 till
  • Laddar…
Arbeta hemma är framtiden för dagens brist på kompetens inom vissa yrken, ex IT.
Det som krävs, och vissa arbetsgivare förstår, är att skapa en kultur och rätt förutsättningar för att jobba hemma.

En vanlig arbetsplats där 1-2 jobbar hemma ibland har troligtvis inte rätt kultur, man känner sig utanför och de som är på arbetsplatsen kan uppleva att de andra tar mindre ansvar. Man behöver ha bra videoutrustning, mindre korridorsnack, standup på video varje dag, en stark chatkultur (slack, rocketchat etc). Man kan tom ha videoskärmar som är på 24/7 där det bara är räcka upp handen så pratas man vid. Korridorspontaniteten behöver flyttas till det digitala helt enkelt.

Vi har det så på mitt jobb, men vi finns på två orter så det är naturligt. Men fler företag förstår detta, då det är svårt att få tag på folk.

Man kan också öppna upp mobila kontor som vissa företag i Stockholm gjort. Hittar man folk på en ort så öppnar man upp, så kan fler hoppa på kontoret där.

Det politiker kan göra är att snabba på detta, eller underlätta för företag att ta steget, speciellt för små företag där det kan tänkas vara dyrt eller läskigt att testa!

Spotify ex har länge haft att man jobbar på plats i tre månader, sen kan man göra som man vill.
 
  • Gilla
erikssonandreas och 4 till
  • Laddar…
L Lane skrev:
Nej de är inte ovanligt förekommande. Inte i min vänkrets. Tvärtom finns samtidigt som det å ena sidan finns en ökad efterfrågan på ett friare arbetsliv finns också en stark önskan om sammanhållning och "kollegial gemenskap". Det har hänt mer än en gång att potentiella rekryteringar valt annat företag för så simpla saker som att de har en löpargrupp som springer ihop på onsdagslunchen. Hård konkurrens om kompetensen. Det jag syftar på ovan är från flera olika anställningar och har inget med personer att göra utan faktiskt med arbetsgivaransvar och arbetsmiljö. Därav min slutsats att det måste vara upp till arbetsgivaren. Staten kan göra saker för att underlätta som t ex utbyggnad av fiber.
Jag tror tvärtom att branscherna där man kan sitta hemma merparten av sin tid är ovanliga. De flesta samhällsfunktioner, lärare, hantverkare, butiksanställda kan ju inte sitta hemma. Så att efterfrågan på utbyggd kollektivtrafik skulle minska tror jag inte på. Visst att det skulle bli en miljövinst om färre väljer bilen, men hur ska det premieras? Känns som man redan är priviligierad på många sätt när man har möjligheten och förtroendet att arbeta hemifrån det ger en enorm flexibilitet.
Intressanta erfarenheter. Mina erfarenheter är precis tvärtom. Men jag förstår att motsatsen existerar det var därför jag skrev att detta kan fungera för de som "kan". De som inte kan får ju fortsätta färdas till och från jobbet. Men antag att de som kan, vilket borde vara väldigt många, skulle göra detta 1 till 2 dagar i veckan. Det borde ge de effekter jag pekar på. Tror du inte det?
Mvh Fredrik
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.