Hej
Denna fråga tangerar bostadspolitiken då förslaget innebär mer nyttjande av hemmet.
Men ber om ursäkt om detta är "off topic" som kidsen skulle säga.

Konstigt nog har jag inte hört detta enkla men troligen smarta förslag från något parti i valrörelsen, måste däför fråga er hur ni ställer er till det.

Resor till och från arbete ger förmodligen upphov till ett ganska stort klimat-fotavtryck.
Rätta mig även om jag har fel då vägar och kollektivtrafik kräver en ganska stor budget varje år.
Medborgarna spenderar ganska mycket tid i att ta sig till och från arbetet.

Hur ställer ni er till att minska klimatpåverkan samtidigt som ni kan minska denna budget och medborgarna får mer fritid?

Mitt förslag är att verka för att alla som kan borde arbeta mer hemifrån.
Idag har ju en stor del av befolkningen kontorsarbete, samtidigt har man tillgång till fiberanslutet internet med hög hastighet hemifrån.
Jag gissar att många med kontorsarbete kan arbete någon dag, eller flera, i veckan hemifrån.
Detta borde leda till:
-Minskad klimatpåverkan i och med mindre resor till och från arbetet.
-Minskad belastning på vägar och kollektivtrafik och därmed minskade utgifter för staten.
-Människor borde få mer till annat så som t ex sina nära och kära.
Hur ställer sig erat parti till detta förslag?

Ni är fullt fria att ta detta, omarbeta eller i sin helhet och göra det till erat eget.
Om ni redan tycker er ha/äga föreslaget tror jag det drunknat i mediabruset och bör nog understrykas helst innan valet.

Mvh
Fredtik Andersson
 
  • Gilla
kattkatt och 8 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej
Denna fråga tangerar bostadspolitiken då förslaget innebär mer nyttjande av hemmet.
Men ber om ursäkt om detta är "off topic" som kidsen skulle säga.

Konstigt nog har jag inte hört detta enkla men troligen smarta förslag från något parti i valrörelsen, måste däför fråga er hur ni ställer er till det.

Resor till och från arbete ger förmodligen upphov till ett ganska stort klimat-fotavtryck.
Rätta mig även om jag har fel då vägar och kollektivtrafik kräver en ganska stor budget varje år.
Medborgarna spenderar ganska mycket tid i att ta sig till och från arbetet.

Hur ställer ni er till att minska klimatpåverkan samtidigt som ni kan minska denna budget och medborgarna får mer fritid?

Mitt förslag är att verka för att alla som kan borde arbeta mer hemifrån.
Idag har ju en stor del av befolkningen kontorsarbete, samtidigt har man tillgång till fiberanslutet internet med hög hastighet hemifrån.
Jag gissar att många med kontorsarbete kan arbete någon dag, eller flera, i veckan hemifrån.
Detta borde leda till:
-Minskad klimatpåverkan i och med mindre resor till och från arbetet.
-Minskad belastning på vägar och kollektivtrafik och därmed minskade utgifter för staten.
-Människor borde få mer till annat så som t ex sina nära och kära.
Hur ställer sig erat parti till detta förslag?

Ni är fullt fria att ta detta, omarbeta eller i sin helhet och göra det till erat eget.
Om ni redan tycker er ha/äga föreslaget tror jag det drunknat i mediabruset och bör nog understrykas helst innan valet.

Mvh
Fredtik Andersson
Bostadsbyggande och infrastruktur hänger samman. Centerpartiet vill t.ex satsa på höghastighetstågen som ju är en del i den s.k. Sverigeförhandlingen som innehåller bostäder i utbyte mot tåg och stopp. Det handlar om att bestämma sig för hur dt ska finasieras och hur snabbt det ska gå. Här är de rödgröna oeniga, även vi i Alliansen behöver snacka oss samman. Det behövs snabbare tåg och en robustare infrastruktur så vi kan lita på pendlingsmöjligheterna
 
F fredand44 skrev:
Hej
Denna fråga tangerar bostadspolitiken då förslaget innebär mer nyttjande av hemmet.
Men ber om ursäkt om detta är "off topic" som kidsen skulle säga.

Konstigt nog har jag inte hört detta enkla men troligen smarta förslag från något parti i valrörelsen, måste däför fråga er hur ni ställer er till det.

Resor till och från arbete ger förmodligen upphov till ett ganska stort klimat-fotavtryck.
Rätta mig även om jag har fel då vägar och kollektivtrafik kräver en ganska stor budget varje år.
Medborgarna spenderar ganska mycket tid i att ta sig till och från arbetet.

Hur ställer ni er till att minska klimatpåverkan samtidigt som ni kan minska denna budget och medborgarna får mer fritid?

Mitt förslag är att verka för att alla som kan borde arbeta mer hemifrån.
Idag har ju en stor del av befolkningen kontorsarbete, samtidigt har man tillgång till fiberanslutet internet med hög hastighet hemifrån.
Jag gissar att många med kontorsarbete kan arbete någon dag, eller flera, i veckan hemifrån.
Detta borde leda till:
-Minskad klimatpåverkan i och med mindre resor till och från arbetet.
-Minskad belastning på vägar och kollektivtrafik och därmed minskade utgifter för staten.
-Människor borde få mer till annat så som t ex sina nära och kära.
Hur ställer sig erat parti till detta förslag?

Ni är fullt fria att ta detta, omarbeta eller i sin helhet och göra det till erat eget.
Om ni redan tycker er ha/äga föreslaget tror jag det drunknat i mediabruset och bör nog understrykas helst innan valet.

Mvh
Fredtik Andersson

Hej!

Helt klart har arbete från hemmet fördelar men där måste detta ligga på arbetstagaren i dialog med arbetsgivaren att avgöra.
Kan man arbeta från hemmet antar jag att man även får möjlighet till det då det har stora vinster för arbetsgivaren utan att man behöver uppmuntra detta på olika sett från statens sida.
 
F fredand44 skrev:
Hej
Denna fråga tangerar bostadspolitiken då förslaget innebär mer nyttjande av hemmet.
Men ber om ursäkt om detta är "off topic" som kidsen skulle säga.

Konstigt nog har jag inte hört detta enkla men troligen smarta förslag från något parti i valrörelsen, måste däför fråga er hur ni ställer er till det.

Resor till och från arbete ger förmodligen upphov till ett ganska stort klimat-fotavtryck.
Rätta mig även om jag har fel då vägar och kollektivtrafik kräver en ganska stor budget varje år.
Medborgarna spenderar ganska mycket tid i att ta sig till och från arbetet.

Hur ställer ni er till att minska klimatpåverkan samtidigt som ni kan minska denna budget och medborgarna får mer fritid?

Mitt förslag är att verka för att alla som kan borde arbeta mer hemifrån.
Idag har ju en stor del av befolkningen kontorsarbete, samtidigt har man tillgång till fiberanslutet internet med hög hastighet hemifrån.
Jag gissar att många med kontorsarbete kan arbete någon dag, eller flera, i veckan hemifrån.
Detta borde leda till:
-Minskad klimatpåverkan i och med mindre resor till och från arbetet.
-Minskad belastning på vägar och kollektivtrafik och därmed minskade utgifter för staten.
-Människor borde få mer till annat så som t ex sina nära och kära.
Hur ställer sig erat parti till detta förslag?

Ni är fullt fria att ta detta, omarbeta eller i sin helhet och göra det till erat eget.
Om ni redan tycker er ha/äga föreslaget tror jag det drunknat i mediabruset och bör nog understrykas helst innan valet.

Mvh
Fredtik Andersson
Intressanta tankar du för fram!
 
F fredand44 skrev:
Hej
Denna fråga tangerar bostadspolitiken då förslaget innebär mer nyttjande av hemmet.
Men ber om ursäkt om detta är "off topic" som kidsen skulle säga.

Konstigt nog har jag inte hört detta enkla men troligen smarta förslag från något parti i valrörelsen, måste däför fråga er hur ni ställer er till det.

Resor till och från arbete ger förmodligen upphov till ett ganska stort klimat-fotavtryck.
Rätta mig även om jag har fel då vägar och kollektivtrafik kräver en ganska stor budget varje år.
Medborgarna spenderar ganska mycket tid i att ta sig till och från arbetet.

Hur ställer ni er till att minska klimatpåverkan samtidigt som ni kan minska denna budget och medborgarna får mer fritid?

Mitt förslag är att verka för att alla som kan borde arbeta mer hemifrån.
Idag har ju en stor del av befolkningen kontorsarbete, samtidigt har man tillgång till fiberanslutet internet med hög hastighet hemifrån.
Jag gissar att många med kontorsarbete kan arbete någon dag, eller flera, i veckan hemifrån.
Detta borde leda till:
-Minskad klimatpåverkan i och med mindre resor till och från arbetet.
-Minskad belastning på vägar och kollektivtrafik och därmed minskade utgifter för staten.
-Människor borde få mer till annat så som t ex sina nära och kära.
Hur ställer sig erat parti till detta förslag?

Ni är fullt fria att ta detta, omarbeta eller i sin helhet och göra det till erat eget.
Om ni redan tycker er ha/äga föreslaget tror jag det drunknat i mediabruset och bör nog understrykas helst innan valet.

Mvh
Fredtik Andersson
Som boende i Gränna och helt beroende av kollektivtrafik har jag stora sympatier för ditt resonemang.
 
spännande inspel
 
Arbete hemifrån har sina nackdelar:
- Arbetstagaren måste ha pli på sig själv och inte göra massa privata saker.
- Arbetstagaren missar en del social kontakt.
- Kostnader för företaget för VPN-tunlar etc.
- Om arbetstagarens partner jobbar skift (dag/kväll/helg) och dom har småbarn så är det stor risk med mycket störande moment när partnern är ledig.

Jag jobbar ibland hemifrån, oftast när jag har något som gör att jag bara kan jobba halvdag, händer ibland att jag jobbar heldag hemifrån men det är sällan.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Arbete hemifrån har sina nackdelar:
- Arbetstagaren måste ha pli på sig själv och inte göra massa privata saker.
- Arbetstagaren missar en del social kontakt.
- Kostnader för företaget för VPN-tunlar etc.
- Om arbetstagarens partner jobbar skift (dag/kväll/helg) och dom har småbarn så är det stor risk med mycket störande moment när partnern är ledig.

Jag jobbar ibland hemifrån, oftast när jag har något som gör att jag bara kan jobba halvdag, händer ibland att jag jobbar heldag hemifrån men det är sällan.
Hej Demmpa, förslaget är tänkt att gälla de som verkligen kan jobba hemifrån. Inte att man måste jobba hemifrån. Kan man inte så kan man inte. Hänger du med?
 
Jag skulle vilja ha fler platser nära hemmet dit man kan åka och arbeta någon dag i veckan istället för att åka till andra sidan storstan. Kallar det för pendlingshub, en plats nära hemmet dit vem som helst kan boka en plats. Skulle passa bra i små orter där det är många som pendlar längre sträckor och kollektivtrafik ofta är orimligt. Jag vill inte jobba i hemmet men gärna på promenad/cykelavstånd
 
  • Gilla
arasmus och 6 till
  • Laddar…
det finns en del problem med arbetsplatser med många som arbetar hemma flera dagar i veckan.
-alla har inte familj och arbetet kan vara en stor hjälp om man av olika anledningar börjar må psykiskt dåligt.

-chefer och kollegorna missar varningstecken när folk har för mycket och det finns risk för sjukdom. Ett vanligt första tecken på utmattning är just att man stänger ned och arbetar på, tills man är klar men man blir aldrig klar.

- det kan vara svårare att rekrytera till arbetsplatser där många arbetar hemma. Många vill trots allt ha en arbetsplats, kollegor, lunchsällskap.

- de som arbetar hemma tar ofta mindre ansvar för den typen av arbete som behöver ske på plats. Upplärning av nyanställda eller IT-ansvar tex.

-man kan som kunskapsföretag tappa mentorer då det är de ofta är de med erfarenhet som sitter hemma. Spontana möten och input av typen " jag hörde att du hade problem med detta som jag kan lite om" tappas.

-en del byter till att arbeta hemma pga arbetsmiljön vilket inte visar på problemen.

Alla ovan är självupplevda. På min förra arbetsplats var det många som arbetade hemma stor del av tiden. En kollega som kom på min avslutningsfika hade jag knappt träffat under mina 2 år och aldrig pratat med.

Med det sagt är jag positiv till att arbeta hemma och gör det oftast en dag i veckan själv. Men det måste alltid vara upp till arbetsgivaren att bestämma tycker jag.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Jag ville belysa några av nackdelarna med att jobba hemifrån.

För tjugo år sedan så pluggade jag på distans, jag hade inte så bra disciplin på mig själv så jag pratade med en kompis föräldrar om jag fick gå hem till dom och plugga just för att inte göra en massa privata saker.
 
Hej
Tackar för synpunkterna, håller med om att det finns möjlighet att det era situationer kan inträffa. För att motverka den risken måste man kontrollera att den som jobbar på distans verkligen kan arbeta på detta sätt om han verkligen vill förstås.
Jag tror att de som skulle välja att arbeta så här om möjligten finns och ändå falla dit på era situationer är försvinnande få och då faller de inte inom den kategorin som kan.
Om jag har rätt att de är väldigt få så tror jag ändå vinsten av effekten för samhället väger upp.
Mvh
Fredrik Andersson
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag skulle vilja ha fler platser nära hemmet dit man kan åka och arbeta någon dag i veckan istället för att åka till andra sidan storstan. Kallar det för pendlingshub, en plats nära hemmet dit vem som helst kan boka en plats. Skulle passa bra i små orter där det är många som pendlar längre sträckor och kollektivtrafik ofta är orimligt. Jag vill inte jobba i hemmet men gärna på promenad/cykelavstånd
Nu vet jag inte exakt var du bor och vad du jobbar med, men jag känner till åtminstone ett hotell här i landet som åtminstone tidigare aktivt bjöd in till att sitta i lobbyn och angränsande ytor och jobba. Hittar du en yta (café eller hotell) på lagom avstånd som du gillar så skadar det inte att fråga om det går att komma överens om något upplägg.

Själv jobbar jag helst hemma när jag arbetar utanför kontoret. Visst finns störmoment, men det handlar enbart om lite självdisciplin. Dock är det också så att jag arbetar som konsult, så skulle jag slaska bort fem timmar av min arbetsdag hemma på att göra annat, så är det fem timmar som jag måste arbeta ikapp för att inte ha en tidrapport som kommer ifrågasättas. Att distansjobba underlättar mitt och min familjs liv något oerhört. Det ger mig en stor flexibilitet i vardagen och mer tid med mina barn när de är vakna. Dessutom leder det till att jag via mina flexibla arbetstider dessutom inte belastar vägnätet, affärer m.m. under tider som kan betecknas som "rusning". Win-win.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Nu vet jag inte exakt var du bor och vad du jobbar med, men jag känner till åtminstone ett hotell här i landet som åtminstone tidigare aktivt bjöd in till att sitta i lobbyn och angränsande ytor och jobba. Hittar du en yta (café eller hotell) på lagom avstånd som du gillar så skadar det inte att fråga om det går att komma överens om något upplägg.

Själv jobbar jag helst hemma när jag arbetar utanför kontoret. Visst finns störmoment, men det handlar enbart om lite självdisciplin. Dock är det också så att jag arbetar som konsult, så skulle jag slaska bort fem timmar av min arbetsdag hemma på att göra annat, så är det fem timmar som jag måste arbeta ikapp för att inte ha en tidrapport som kommer ifrågasättas. Att distansjobba underlättar mitt och min familjs liv något oerhört. Det ger mig en stor flexibilitet i vardagen och mer tid med mina barn när de är vakna. Dessutom leder det till att jag via mina flexibla arbetstider dessutom inte belastar vägnätet, affärer m.m. under tider som kan betecknas som "rusning". Win-win.
Roligt att höra från någon som också ser win-win-situationen! Hoppas att våra politiker tar till sig detta. Återstår att se.
 
Det är just det att ett café duger inte om man t.ex. jobbar med cad eller sekretess. Biblioteket skulle fungera i vissa fall. Det är såklart väldigt varierande från fall till fall. Jag jobbar i Göteborgsregionen och många samhällen utanför Göteborg saknar både Café och Hotell. Skönt om det gick att underlätta men det är svårt eftersom det inte alltid finns lämpliga lokaler och en pionjär får kanske för liten täckning. Tror det krävs en storskalig satsning med mycket uppmärksamhet för att ändra beteendemönstret/uppfattningen hos de stora massorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.