Åsa Lund
Vad kul att få se ett proffs på murning och puts i aktion!
Och snyggt blir det!
 
  • Gilla
Keegan
  • Laddar…
JanneJanne123
Följer!
 
Loppisen gick sådär men det var kul att stå där samt vi lyckades bli av med lite grejer så det räckte till en runda mat på marknaden för hela gänget.
Vädergudarna straffade oss ganska hårt med två ordentliga skurar mitt på dagen.

Regnvåt byggarbetsplats med tegelbyggnad, blött markyta och grönt träd sett genom ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev ganska blött igår på kvällen också med nya drinkar och shots så idag är man ganska seg så jag gör en avstickare idag istället.

Då det är jobb imorgon så kan jag bjuda på lite bilder därifrån istället.
För tillfället gör vi tegelfasad renovering och gjort så sedan vecka 4 med några få mindre projekt under tiden.

Beroende på vart huset ligger är teglen olika smutsig och då brukar vi böra med en tegeltvätt med en alkaisk lösning och varmvattentvätt med turbomunstycken som löser upp alla oljor och smuts på väggarna och det ser ut såhär efter tvätt

Tegelfasad efter tvätt och före omfogning, nära fönster, med synliga fogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är det dags att fräsa ut alla fogarna
Arbetare fräsar ut fogar på tegelfasad under renovering på byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När du fräst och tvättat ner det igen
Tegelfasad under renovering med halvparten omfogad och resten obehandlad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ser du om det måste bytas några balkar då de gamla armeringsjärnen är ofta så rostiga att de spränger stenen och det är ganska skrämmande att veta hur löst många tegelbalkar har suttit som man gått på under året, vissa kan du bara lyfta.
Sen murar du upp dem men antagligen en måttbeställd balk eller så kan vi använda de gamla stenen och slå ett nytt valv
Renovering av tegelfasad där några fogar är utfrästa och en hand syns applicera nytt bruk på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis renoverad tegelfasad med frästa fogar och synlig armering väntar på omfogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är det dags att foga.
Till vänster i bild så är det pinnat och borstat och till höger helt obalandlat, likt allt så kan man välja hur man vill ha det men mycket finkornigt bruk elller extremt grovt, detta är den vanligaste 1-4 mm av vår firmas specialblandade bruk de tagit fram med brösarpsbruk. Den har en egen färgsättning och är framtagen att likna Simrishamnsbruk så mycket som möjligt då målsättning är att det ska synas så lite som möjligt att vi fogat om.
Renoverad tegelfasad med nytt fogbruk till vänster och obehandlad del till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad tegelfasad med nyfogat bruk till vänster och gammalt murbruk till höger, byggnadsställning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter det tvättas det en gång till med ensyralösning och då träder den valda grovheten på bruket fram
Tegelfasad under renovering med synlig fräsning och rengöring, jämförelse av pinnat och obrutet bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tegelvägg under renovering med delvis utfrästa fogar och nytt färgat bruk för att efterlikna originalutseendet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 6 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Snyggt jobb!
Fast teglet är inte det grannaste Gud har skapat...
Var det den sortens tegel med grova räfflor som Gert Wingårdh sade var gjort för att vara underlag för puts? Handlade om ett funkishus i södra Lund, om du råkade se det?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Snyggt jobb!
Fast teglet är inte det grannaste Gud har skapat...
Var det den sortens tegel med grova räfflor som Gert Wingårdh sade var gjort för att vara underlag för puts? Handlade om ett funkishus i södra Lund, om du råkade se det?
Det ser ut som den sortens tegel Gert pratade om, däremot hade Gert fel. Vilket han erkände.
 
P Pappa1986 skrev:
Det ser ut som den sortens tegel Gert pratade om, däremot hade Gert fel. Vilket han erkände.
Jo han har verkligen fel, tegel som murades endast för puts brukar vara uddategel och lite dåligt formade men oftast släta.
Tegel är bra material för puts så även släta sten från Minnesberg är inga problem att få puts att fastna på.
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Tapeten i köket, vad heter den? Tror den skulle passa i min matsal nämligen.
 
L Lerstenstegel skrev:
Hej här är den, jag köpte min från Nordsjö om man gör ett konto där så blir det lite rabatt.
[länk]
Tack! De har den för 519 i närmaste butiken! Ska bara ha en fondvägg, så det blir inte så dyrt.
 
  • Gilla
Lerstenstegel
  • Laddar…
Då fortsätter vi med vardagsrummet.
Dags att lägga golv så jag har bottnat med grålumpappp då jag vill ha ett material som andas hela vägen sen är det dags att lägga parketten, ek från kährs i hollänskt förband.
Fick lägga en del extra tid på att mäta ut starten så betongen i mitten av rummet kunde ställa till det rejält.
Ett vardagsrum under renovering med nylagda parkettgolv i ek och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är ju det förbandet som det är med avsluten, så man måste såga varje bit för att få mönster att gå rätt men fick helt ok snits på det så det vara bara att lägga sen

Person som förbereder golvläggning i vardagsrum med grålumppapp och påbörjat parkettgolv i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis lagt parkettgolv i ek i holländskt förband ovanpå grålumppapp i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nylagt ekparkett i holländskt förband intill omålade betonggolv med verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt där parkettgolv i holländskt förband läggs i ett vardagsrum, med verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som förra inlägget visade så var övergången mellan köket och vardagsrummet inte särskilt snygg så likt mycket annat fick man göra en hemmalösning för få till det.
Behövde något som var stort nog samt klarade nivåskillnaden så vi köpte ett trappsteg i ek, en sådan som man limmar på gamla trappor för att ge dem en ny look.
Tror den kostande 900kr för ett steg så nu gällde det att trippelmäta när man skulle figursåga det steget efter samt väggarna fick kratsas ur lite också för att den skulle få exakt passform.
Blev väldigt nöjd med lösningen och eken flöt ut naturligt i köket.
Ett anpassat trappsteg i ek som övergång mellan golvtyper, noggrant utmätt och figursågat för passform mot väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ekgolv i holländskt förband med anpassat ektrappsteg vid övergång till klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målade en ram runt den putsade öppningen för att det vita skulle vara lite lättare på ögat och är noga med raka linjer på just den öppningen då man kan se ca 17 meter om man står på norra sidan och kollar rakt ner i hörnet. och där är alla öppningar byggda efter samma linje så det är parallellt hela vägen. Men tänkte spara den bilden till vi gått över köket också.
Hörn av ett vardagsrum med vitmålade taklister, tapet med grönt bladmotiv och en bokhylla vid en vit dörrposter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det dags för lister både uppe och ner, kör en hålkälslist uppe i samma format som den som satt där innan.
blir totalt 5 sådana här boxar så det är väldigt tålamodskrävande.
Renoverat vardagsrum med vit hålkälslist längs taket och en exponerad träbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nere kör vi en sockelist i allmoge stil.som också testar mitt tålamod rätt rejält men lyckades åtminstonde få till denna på första försöket men det andra ytterhörnet tog 5 gånger så lång tid.
Nyinstallerat ekgolv i holländskt förband med vit sockellist och en del av en växtkruka samt stolsben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rummet med lister och även en tvmöbel i ek som vi köpte för 400 kr som sambon lyckades få liv i igen och tycker den blev väldigt vacker efter lite kärlek.
Nyinstallerat ekgolv i holländskt förband i ett halvfärdigt vardagsrum med grå väggar och solstrålar som faller in genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagd parkett i ek, holländskt förband, i ett vardagsrum med vitmålad list och en vit radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kontakterna fick bli Renova från Schneider mest för de hade trevligaste färgen, ogillar den hårda vita som nya kontakter ofta har med gillar formen på dem också.
Vit Renova ljusströmbrytare från Schneider monterad på en grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är rummet färdigt och här är lite bilder fullt möblerat, det enda som ska göras är att måla fönster som kommer göra stor skillnad men det får vänta till senare.
Renoverat vardagsrum med parkettgolv, vita möbler och en öppning mot ett kök med grönt kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med nytt ekparkettgolv i holländskt förband, vita stolar runt matbord, mörk soffa och gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigställt vardagsrum med parkettgolv, grå väggar, persika möbler och vit takpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med holländskt förband parkettgolv, vitmöblerad matplats, blå soffa och TV på vit möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 13 till
  • Laddar…
Det blir väldigt snyggt allting! Tycker att ni har hittat en bra stil på huset. Kommer väl att se ut som att det är fixat under första halvan av 1900-talet?
 
  • Gilla
Keegan
  • Laddar…
Tips för framtiden, istället för att hyvla golvet med en liten handmaskin, åk och hyr en riktigt golvslipmaskin och kör av golvet!:)

Grymt snyggt med putsade väggar, kul att se!
 
Okay dags att lägga upp köket.

Här hade vi en annan besiktnings anmärkning och det var att råsponten inte hade en luftspalt mellan plåttaket så det fanns risk att både takstolar och råspont hade behövts bytas ut.
Även här var allt klätt med gips och isolering på insidan
Var även en vägg mitt i allt som gav ett helt onödigt rum samt de gjort en öppning mot farstu där frysen stod men det drog mycket kall därifrån

Här är den nya ritningen som vi tänkte det skulle se ut, det är två förslag i den bilden men håller mig till den stäckade linjen i farstu
Ritning av köksrenoveringsplan med markerade områden för demontering och ny design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köket såg ut såhär innan.
Fotokollage av ett kök före renovering med träpanel och en ritning av planerade förändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen är det bara dags att riva, det finns får saker jag ogillar mer än träpanel (cowboybröder kallar jag det) och de var tvunga rivas gå direkt.
Renoveringsprojekt: Kök med delvis rivet tak och vägg, synlig råspont och öppning i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Onödiga väggen
Renoveringsprojekt: Kök med delvis rivet tak och vägg, synlig råspont och öppning i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålet till frysen

Delvis rivet rum med synlig tegelvägg och plasttäckt dörröppning under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bort med putsen

Interiör under rivning med synlig tegelvägg, en person som arbetar och gammal köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Systersonen hjälper till att riva vägg mellan köket och matplats. Han gillade verkligen att riva

Barn sitter på rivet golv i kök under renovering med exponerad tegelvägg och nermonterat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nilatz och 6 till
  • Laddar…
Mycket spännande att följa, och som jag misstänkte är det ett skånskt hus!

Lertegel är ett kanonmaterial som du verkar ha full koll på, många fnyser endast åt det men det har många goda egenskaper. Fuktabsorberande när folk är hemma, exv ligger och sover, och avger sedan fukten under dagen när man är på jobbet, vilket ger ett behagligt inomhusklimat.
 
K kalle55 skrev:
Mycket spännande att följa, och som jag misstänkte är det ett skånskt hus!

Lertegel är ett kanonmaterial som du verkar ha full koll på, många fnyser endast åt det men det har många goda egenskaper. Fuktabsorberande när folk är hemma, exv ligger och sover, och avger sedan fukten under dagen när man är på jobbet, vilket ger ett behagligt inomhusklimat.
Tyvärr är synd att säga för det är bra ändå men huset är murat med fasadtegel på 70 talet.
Men när jag kröp runt uppe på vinden mellan den gamla delen och tillbyggnaden så såg jag en fin putsad list.
Det hade varit spännande att få se original putsen men man kan inte få allt, men har tänkt putsa hela fasaden när jag har tid över för att det ska komma tillbaka mer till hus det såg ut för 100 år sedan.
Eftersom det är i Skåne tänkte jag ha en vit kvastad yta men vill inte måla om så mycket så hoppar det med kalkfasad och målar med amfisilian istället.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.