Hej, jag är spekulant på ett hus som har besiktigats med anmärkning att man ”inte kan se tätskikt upp mot tröskeln eller vid WC avlopp”. HUR kollar jag upp att allt är i sin ordning här???
För övrigt verkar det vara en mycket märklig lösning enligt bild...eller!?!?

Tack för er support att råda klarhet i vad detta kan handla om...
 
  • AV-avloppsanslutning till WC utan synligt tätskikt, exponerade rör och kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att de saknas dokumentation ifrån när det byggdes? Ser ut som toaletten delar avlopp med någon annan toalett? Vad gör tejpen där? Tätskiktet är ju brytet iom att röret går igenom det, om det är tätat där man inte ser är ju svårt att avgöra.
 
Ja, tyvärr saknas ju dokumentationen...
Jag undrar just också vad det är som kommer genom väggen då huset bara har en toalett... Dock finns ett Attefallshus på tomten men det kan jag aldrig tänka mig att man drar hela vägen in och genom väggen där...!?
 
Det går inte att kontrollera, eftersom du förstör tätskiktet om u tar bort kaklet för att kolla.

En granne har en sådan avloppslösning. Badrummet byggdes om för att vara utan toa, eftersom det fanns WC vägg i vägg. Sedan flyttade det in en person med rörelsehinder, då måste en toa installeras. För att slippa göra om hela badrummet genom att ta upp nytt avlopp i golvet, så gjordes istället hål i väggen till gästtoan.

Men i ditt fall är det alltså inget som kräver avlopp på andra sidan väggen?

Är toan skruvad elelr limmad på golvet?
Om den är skruvad är det enkelt att skruva bort den och titta var röret bakåt tar vägen. Det kan ju tex vara förberett för en toa på en övervåning, men det finns någon sådan?
 
Det kanske går vidare till luftningen? Oavsett vilket så är det inte någon särskilt snygg lösning...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Med den lösningen så kommer ju en avsevärd del av spolningen från toan att gå rakt över in i det anslutande röret. OM det då är till avluftningen så spolas aldrig något tillbaka, fasat delar kommer att lägga sig ,och det blir stopp efter ett tag.

Om det finns en toa på andra sidan också så kommer de att byta vatten med varandra, inte så kul.
 
Ja, det ser för det första fruktansvärt illa ut och det är en 1-plans stuga (färdigställd 2011)med endast ett badrum så kan inte leda till något annat i huset.
Dock som mämnt så finns ett attefallshus på tomten med WC, men jag hoppas verkligen inte det är så illa att det är indraget därifrån....!!
 
Röret som går in i väggen måste ju gå någonstans. Jag gissar att det är ett avluftningsrör, som går upp och ut genom taket.

Det kommer inte att fungera på sikt, det kommer att bli stopp i det, med resultat att det börjar rinna dåligt från toan. Avluftningen finns där för att släppa in luft i avloppet bakom "kolven" av framrusande vatten. Annars blir det undertryck bakom vattnet i röret. Och det bromsas upp, vilket gör att fasta delar fastnar på rörväggarna och det blir stopp även i själva avloppet. Det gör också att vattenlåsen sugs ur av undertrycket, och dålig lukt kan tränga upp i badrummet.
 
På bilderna går det inte att se om det finns tätskikt runt rören. Men det normala är att man ser lite tätskikt titta fram. Det skall ju dras upp på röret några cm, minst så tjockt som kakel/klinkers är. Så huvudgissningen är att det inte finns tätskikt upp på rören alls. Avloppsrören visar ju också att detta är gjort av någon med begränsade kunskaper. Så man har anledning att vänta sig mer fel.

Det är lite intressant att det saknas fog runt avloppsröret in i väggen. Men det finns fog runt vattenröret som kommer ur väggen. Av detta kan man gissa att röret genom väggen är efterhandsmonterat. Man kanske inte visste att det behövs avluftning, och har fixat i efterhand. Därt fogen saknas borde man kunna se om det finns tätskikt. Det går inte att ordna tätning i efterhand, utan att riva en hel del kakel.
 
Är inte avloppsrören på fel håll också?
Avlopp ska väll gå såhär medans det är byggt tvärt om där skarven kommer vara i flödet och göra stopp och eventuella läck.
https://www.byggahus.se/forum/attachments/toa-2-jpg.21049/
Jag är dock ingen vvs så borde kolla det med någon annan också.
 
  • Gilla
MBMB
  • Laddar…
Räkna med att rummet behöver göras om och ta med det i kalkylen.
 
Du ska absolut kalkylera med att byta ut badrummet. Men baserat på hur det där ser ut, hur är resten av huset byggt? Vilka andra ful-lösningar finns? Jag skulle nog vilja gå igenom det där huset grundligt innan köp.
 
Ja det här var ingen rolig historia....men stort tack för era värdefulla synpunkter och kunskap!!
Detta hus har hyrts ut sedan färdigställande 2011 och som jag har förstått så har det aldrig varit problem med avlopp eller liknande. Om detta är så fel som det ser ut så borde det ha uppstått fel på dessa 7 år...eller!? Tätskiktet dock är ju en annan sak... (eller är det bara önsketänkande av mig)?
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Om man tänker sig att det först skall byggas upp en hög på "fel sida" till avluftningen så kan det ta tid.

Men att det är till avluftning är ju bara en hypotes.
 
När jag skulle renovera mitt badrum kom en firma och hade någon elektronisk grunka med som satte mot golvmattan och påstod att de kunde se om det fanns fukt under mattan. Jag antog att de bluffade, men var inte säker.

https://www.lfs-web.se/fuktmatare-oforstorande.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.