Hej!

Äntligen (förhoppningsvis) har vi hittat huset som kommer bli vårt!
Säljarna har accepterat vårt bud och de önskar tillträde i februari vilket passar oss ok.

Enligt besiktningsprotokollet finns en "mikrobiell lukt samt mindre mikrobiell påväxt på blindbottenskivor" i krypgrunden. Fuktkvoten mättes till 18.1%. Eftersom det är rätt långt kvar till februari hade vi velat sätta in en avfuktare nu direkt och jag vill minnas att jag läst här på byggahus om någon som avtalade om det med säljaren. Har ni några tips på upplägget? Är det bäst att vi eller säljaren köper avfuktaren, vad händer om köpet av någon anledning inte skulle bli av (utifall att vi köpt den), och hur justeras detta bäst i kontraktet?

När tar jag bäst upp detta med mäklaren?
 
Krilleman
Vid kontraktsskrivning erläggs ju handpenning för köpet. 10% normalt.

Jag gissar att den summan är betydligt större än att du som köpare ser till att en avfuktare kommer ner i krypgrunden.

Prata med mäklaren så kan denne förmedla önskemålet med avfuktaren innan tillträde.

Och du ska absolut betala för luftfuktaren själv som köpare. Få in det i kontraktet på något sätt så det inte uppstår några frågetecken vid tillträdesdagen. Då ska ju även resterande 90% av köpeskillingen erläggas.
 
Precis, jag tänkte först att man kanske skulle göra så att säljaren köper den varpå vi höjer köpeskillingen med motsvarande kostnad, eftersom det då är säljaren som äger den om kontraktet mot all förmodan skulle brytas.

Jag skulle hellre föredra att betala själv eftersom vi då kan välja vad vi vill ha för avfuktare. Funderingen är bara hur det funkar juridiskt att köpa en avfuktare och sätta in i en husgrund som vi inte äger (ännu)?
 
Om jag var säljare skulle jag föredra att köparen köper en avfuktare. Jag vill inte ta på mig ansvar för en ny pryl. Installationen måste ju godkännas av säljaren.
 
Så bråttom är det väl inte att få dit en avfuktare?
 
Det är sannolikt inga problem oavsett hur ni gör. MEN det strular till affären.

Det är alltid säkrare att hålla sig till standardupplägget. Dvs. ingen som helst form av tillträde innan affären är avslutad.

Rent tekniskt tror jag inte det spelar någon roll om ni sätter in avfuktaren nu eller i februari. Fuktnivån i krypgrund brukar vara högre på sommaren. Då kommer varm fuktig luft in, kyls av i den svala grunden. Och kondens fälls ut. På senhösten och vintern är grunden relativt varmare. Och luften torrare.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är sannolikt inga problem oavsett hur ni gör. MEN det strular till affären.

Det är alltid säkrare att hålla sig till standardupplägget. Dvs. ingen som helst form av tillträde innan affären är avslutad.

Rent tekniskt tror jag inte det spelar någon roll om ni sätter in avfuktaren nu eller i februari. Fuktnivån i krypgrund brukar vara högre på sommaren. Då kommer varm fuktig luft in, kyls av i den svala grunden. Och kondens fälls ut. På senhösten och vintern är grunden relativt varmare. Och luften torrare.
Jaha! Intressant. Jag tänkte att det blev värre med regning höst och snöig vinter. Då kanske vi kan vänta tills tillträde i alla fall.
 
Jag kanske borde betonat "Tror". Jag är ingen expert på fuktig grund. Men mekanismen med fuktig sommarluft har beskrivits för mig. Och även att problemet är mindre med kall vinterluft. Ev. problem med regnig höst har jag inte hört vare sig positivt eller negativt om. Men det kan bero på min relativa okunskap.
 
Dessutom så brukar man nog inte bara sätta in avfuktaren, utan då skall man väl täta ventilerna också har jag för mig.

Om man då tänker sig ett osannolikt scenario att affären av någon anledning aldrig avslutas, då är det ju inte så enkelt som att bara koppla bort avfuktaren som ev. är köparens egendom. De tätade ventilerna är ju i det läget åverkan på fastigheten.

Det är också vanligt att det visar sig saknas tät folie mot marken i krypgrunden, något man också gärna vill ha i kombination med avfuktaren, så den inte behöver jobba lika mycket.
 
H hempularen skrev:
Dessutom så brukar man nog inte bara sätta in avfuktaren, utan då skall man väl täta ventilerna också har jag för mig.

Om man då tänker sig ett osannolikt scenario att affären av någon anledning aldrig avslutas, då är det ju inte så enkelt som att bara koppla bort avfuktaren som ev. är köparens egendom. De tätade ventilerna är ju i det läget åverkan på fastigheten.

Det är också vanligt att det visar sig saknas tät folie mot marken i krypgrunden, något man också gärna vill ha i kombination med avfuktaren, så den inte behöver jobba lika mycket.
Det är redan en makadambädd och tät plast/folie mot marken. Däremot står det en hel rad växter mot husgrunden som jag tänkte att man kunde gräva ut nästa vår och samtidigt täppa till ventilerna, men att en avfuktare kunde hålla nere nivåerna och säkerställa att det inte blir värre tills dess. Men jag har aldrig bott i hus med krypgrund så detta är ett nytt område för mig..
 
Det är ingen idé att avfukta ett ventilerat utrymme. Då får du avfukta hela världen...
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
Huset ska ju lämnas i samma skick som vid kontraktsskrivningen. Det bör vara lika viktigt för säljaren att krypgrunden är i ett bra skick som för er.

Jag råder er att inte vänta. Det växer snabbt på sex månader vet jag av erfarenhet...

https://www.lfs-web.se/avfuktare-naturlig.htm

Det kan också vara bra att bespruta krypgrunden för att få bort den befintliga påväxten.

Som tidigare skrivits måste du täta för att avfuktaren ska fungera.
 
Det växer dock inte på vintern, så det är ingen panik.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
En krypgrund kan absolut vara så varm att det växer och än är det ju inte vinter.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Jo, men varför skulle det vara akut att åtgärda det nu och inte om sex månader? Huset har ju förmodligen stått flera år, så jag har svårt att se att det skulle bli en explosionsartad mögelblomning just nu.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.