@Mikaelzii
Varifrån kommer uppgiften att MP är de enda som vill sänka ROT/RUT.
När jag söker om vad MP vill hittar jag det här.

Rasmus, Ling, Skatteutskottet, Miljöpartiet

”Vi är generellt positiva till rut- och rotavdraget. Vi vill fortsätta stimulera tjänstesektorn och tycker det är viktigt att det finns enkla jobb. Vi följer utvecklingen och kan tänka oss ett högre tak på rutavdraget.”

En tabell hittar jag också med en sammanställning.
Skärmdump av en sammanställningstabell över olika politiska partiers ståndpunkter kring ROT- och RUT-avdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser snarare ut som om V är det enda riksdagsparti som klart tar ställning mot rikemansbidraget.

Mvh Findus
 
M Mikaelzii skrev:
Varför behövs skattemedel för en bransch att bli hederlig?
Förmodligen för att skattesystemet var så orättfärdigt att väldigt få var villiga att följa det. Människor är inte överlag så moraliskt konsekventa att de följer eller inte följer lagar av olika principer. Principerna läggs på efteråt så att de passar. Och fram tills ROT och RUT kom tyckte Svensson (generellt) att staten tog en oproportionerligt stor del av kakan när tjänster skulle köpas med redan skattade pengar.

Staten hade gått för långt i högskatteriktning. Och eftersom att staten och dess lakejer inte heller är principstyrda jämkade de lite för att åter få in en större del av den ekonomiska aktiviteten i den lagliga fållan.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
@Mikaelzii
Varifrån kommer uppgiften att MP är de enda som vill sänka ROT/RUT.
När jag söker om vad MP vill hittar jag det här.

Rasmus, Ling, Skatteutskottet, Miljöpartiet

”Vi är generellt positiva till rut- och rotavdraget. Vi vill fortsätta stimulera tjänstesektorn och tycker det är viktigt att det finns enkla jobb. Vi följer utvecklingen och kan tänka oss ett högre tak på rutavdraget.”

En tabell hittar jag också med en sammanställning.
[bild]

Ser snarare ut som om V är det enda riksdagsparti som klart tar ställning mot rikemansbidraget.

Mvh Findus
Fel av mig menade v lika illa som mp dock :)
 
Är det bara jag som anser att en skatterabatt som är dyrare för skattebetalarna än om motsvarande tjänst utförts svart är som om jag genast lämnar över min plånbok till läskiga typer jag möter på gatan istället för att vänta på att bli rånad.

Brottsligheten minskar därför att jag kastar mina pengar på de som jag tror vill ha dem.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Har inte läst tråden men väljer ändå att lämna min generella syn på rotavdraget. Som jag ser det ska rotavdraget framförallt användas som styrmedel för att nå klimatmål. (Nej jag röstade inte på MP). Jag ser ett större värde i att ge stöd till renoveringar som sänker energiförbrukningen istället för tillbyggnader som ökar energiförbrukningen.
 
Mikael_L
Ja det är nog lämpligt att börja med att bestämma sig för vad syftet med ROT-avdraget är och vad man vill uppnå, innan man sen går vidare med frågan om hur det ska utformas samt ev dess vara eller inte vara.

Förutom som du skrivet, klimatmål, kan jag hiva in några till anledningar som man kan tänka sig:
* Minska/ få bort svartjobb, dvs mer inflöde av skattekronor
* Ge fattiga människor större chans att ha råd med hantverkare
* Att hjälpa byggbranschen med att ha bra orderingång
* Samhällsekonomiskt är det bra att vi underhåller våra hus, så en morot till husägarna för detta.
* Bygga ut för att skapa fler bostäder
* Bygga ut för att en växande familj ska kunna bo kvar, inte flytta till större boende.


Så ifall vi sätter syftet med ROT till någon av de 2 sista punkterna jag skrev, så går det rakt emot din tanke. :)

Den andra punkten jag skrev verkar inte vara politikernas mål, ty då hade de fortsatt med 50% men upp till max 30.000:-, inte som nu 30% upp till 50.000:-



Sen tycker jag det går att anföra ett flertal anledningar också till att avskaffa, eller ytterligare begränsa ROT. De anledningarna jag kommer på är dock mest av rättviseskäl.
* Varför ska en bransch, pga att den missköter sig och hanterar mängder med svarta pengar, bli gynnade utav en statlig utbetalning för att komma åt svartjobben? Orättvist mot andra branscher som bara för att det där är svårt att ha svarta jobb, de inte också ska åtnjuta något liknande ROT.

* Varför ska ROT riktas mot villa, radhus och BR-ägare? Är inte t.ex. stora mängder utav hyreshus också i stort behov av upprustning, rot-renoveringar, förbättrad energianvändning osv (tänk bl.a. samhällsnytta här nu)

* ROT skapar ett stort administrativt extraarbete för både företagen, skatteverket och privatpersoner.

(Jag har ett exempel, chiefen berättade, ett ROT-avdrag fick tvärnobben hos SKV, något som inte var ROT-berättigat enligt dom fanns med på fakturan, så efter några timmars arbetstid för inblandade (ca 2-3 timmar hos SKV, 1 timme för chefen, 2 timmar för firmans bokföringsbyrå, en kvart med den elektriker som hade gjort jobbet) så kunde till sist det hela avslutas och ROT-avdrag minskades med 78 kronor, hurra!!!!
Rätt ska vara rätt. ;))
 
  • Gilla
Magnus_Andersson och 1 till
  • Laddar…
För mig håller inte svartjobbsargumentet för att ha rotavdrag. Jag tänker att det förekommer även i andra branscher. Det finns säkert bilmekaniker som utför jobb utanför arbetstid.

Utan att riktigt veta kan jag tänka mig att svartjobben i många fall blir indirekt sanktionerade av arbetsgivare eftersom det ändå är jobb som är små och ger en liten vinstmarginal. Det beror förståss på konjunkturläget också.

Jag skulle nog gärna se att Rot försvann helt eller omvandlades till att enbart gälla nybyggnad, energirenovering, tillgänglighetsanpassning och saker som tillbyggnad för uthyrning. Att det går ut rot för byggande av garage och uterum är för mig obegripligt. Men helst skulle jag nog gärna se politiker fokusera på infrastrukturfrågor och fortsätta göra det möjligt att bo utanför tätort.
 
  • Gilla
Mikaelzii
  • Laddar…
Har svårt för detta med bidrag. Varför ska en bransch ha bidrag. Jag jobbar inom industrin där vi dagligen kämpar mot konkurrens från världens alla länder. Varför inför vi inte ett "industri-avdrag" också....

Förstår inte heller hur högern bejublar detta med bidrag när de vanligtvis inte gillar det i andra sammanhang. Nej, ta bort skiten säger jag. Ska väl sägas att jag nyttjade fullt rot-avdrag i år på 50000:-. Men tycker ändå bidrag-skiten ska bort.

Nu ingår ju även tjänster inon teknik om man behöver hjälp med att installera tv:n och sådant. Ser inte riktigt slutet på detta bidragsträsk. Snart ingår väl besök hos frisören i RUT för att få den branschen "renare".

Ha istället ett enkelt skattesystem där skatt på inkomst sänks. Låt sedan vänsterfalangen hålla på med sina bidrag. Förpesta inte den sidan man vill rösta på med bidrag hit och bidrag hit.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.