T twoody skrev:
Men det var exakt detta som rot stoppade.
All svartarbete försvann från byggbranchen.
Försvann all svartarbete??
 
  • Gilla
Daniel Gr
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Försvann all svartarbete??
.
Japp men en del har kommit tillbaka med all utländsk arbetskraft
 
M Mikaelzii skrev:
Rot är ett exempel på hur byggarbetarna kunde smyg höja sina priser på bekostnad av skattepengar och i kundernas tro att det blev billigare.
Skrattretande avskaffa rot!
Priserna gick upp på grund av att det var högkonjuktur och att det blev mer jobb på grund av införande av rot.
 
T twoody skrev:
.
Japp men en del har kommit tillbaka med all utländsk arbetskraft
Knappast,
Har precis byggt mitt 7:e hus e livet och det florerar precis lika mycket svarta pengar nu som när jag byggde första huset 2004.
(Hos dom svenska)
 
T twoody skrev:
Priserna gick upp på grund av att det var högkonjuktur och att det blev mer jobb på grund av införande av rot.
Om det nu är högkonjuktur varför skall branschen skattegynnas?
 
M Mikaelzii skrev:
Knappast,
Har precis byggt mitt 7:e hus e livet och det florerar precis lika mycket svarta pengar nu som när jag byggde första huset 2004.
(Hos dom svenska)
Ja du kanske rör dig i kretsar där det fortfarande finns kvar, men i stort sett all svart arbetskraft försvann vid införande av rot.
 
M Mikaelzii skrev:
Om det nu är högkonjuktur varför skall branschen skattegynnas?
För att ta bort svartarbetskraft och det lyckades väldigt bra.
 
Jag har varit snickare rätt länge. Jag var det när Anders Borg klappade till med 50% ROT-avdrag upp till 50000 för att stimulera ekonomin när det krisade.

Problemet med det var att min bransch redan var överhettad. Stimulans i fel sektor alltså.

Ett större problem för mig är att mitt arbete är att tillverka och montera varav ROT bara skall omfatta montaget. Det är något som gäller för stora delar av byggindustrin. Konsekvensen blev att precis 100% av alla nytillkomna privatkunder kom med skamliga förslag om hur de skulle kunna få ROT på hela jobbet. Tackar givetvis nej till sådant vilket gör att jag inte har lätt att få nya kunder.

Därför är inte min bild att ROT minskade lagbrytandet och korruptionen. Tvärtom att det plötsligt omfattade hela befolkningen. När ROT var förbrukat skulle det förstås vara svart som tidigare.

ROT minskar svartjobb i precis så stor grad som det subventionerar. Över det är det som tidigare. Hederliga är fortfarande hederliga, men färre än tidigare eftersom alla fått för sig att fullt pris skall betalas med skattelättnader och bidrag.

För mig som alltid varit seriös har det blivit omöjligt att jobba åt privatpersoner som jag inte känner sedan tidigare. Därför jobbar jag numera nästan bara åt andra företag.


En till aspekt som få tänker på. ROT gäller bara arbete på plats. Många jobb borde utföras på snickerier av arbetsmiljöskäl. Istället så utförs det hos kund där inget är anpassat för jobbet. Priset för dålig arbetsmiljö betalar arbetskraften med sämre hälsa. Det syns inte i kvartalsrapporter utan kommer på skattsedeln några år senare.

Eller så hinner borgarna avskaffa sjukförsäkringssystemet helt fram till dess. Pengarna som borde gå till vård behövs ju för att medelklassen skall ha råd att byta kök med fem års mellanrum...

Mvh Findus
 
  • Gilla
Pagno och 8 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ja du kanske rör dig i kretsar där det fortfarande finns kvar, men i stort sett all svart arbetskraft försvann vid införande av rot.
Måste vara blind om man inte ser att det förekommer svart arbetskraft fortfarande.
Som kund behöver man inte ens fråga efter det utan företagen drar fram det själva som förslag.

Sen är det såklart vid nybygge som vi har byggt får man inget rot bidrag.

Men fortfarande inget bra svar från dig.
Varför skall byggbranschen skattefinansieras?
Varför behövs skattemedel för en bransch att bli hederlig?
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Måste vara blind om man inte ser att det förekommer svart arbetskraft fortfarande.
Som kund behöver man inte ens fråga efter det utan företagen drar fram det själva som förslag.

Sen är det såklart vid nybygge som vi har byggt får man inget rot bidrag.

Men fortfarande inget bra svar från dig.
Varför skall byggbranschen skattefinansieras?
Varför behövs skattemedel för en bransch att bli hederlig?
Du har fått svaret läs tidigare inlägg.
 
T twoody skrev:
Du har fått svaret läs tidigare inlägg.
Om det är svaret då måste rot omfatta väldigt mycket mer.
 
Mikael_L
Caroline Szyber Caroline Szyber skrev:
Vi vill i stället höja avdragstaket från nuvarande 25 000 till 75 000 och
Robert Hannah Robert Hannah skrev:
Vill bara vara tydlig att Liberalerna vill tredubbla andelen medel man kan använda för ROT-avdrag från 25000 kr till 75000 kr.

Så med Liberalernas politik utökas ROT mycket mer än tidigare.
Jag tänkte bara belysa för alla läsare att dessa förslag är rena förmåner till de rikaste.

Vilken låginkomsttagare har råd att maxa sitt ROT-avdrag på 75.000:- år ut och år in?
Nej de med låga inkomster kommer få 30% av det de har råd med någon gång då och då.

De med mycket höga inkomster kan däremot fortsätta med sitt projekt att glänsa mer än alla andra och bygga om och bygga ut år efter år med 75¨varje år som ger 30% bidrag från staten.
Dvs statskassan bidrar med ca 25.000:- om året till de rikaste.

En mer fördelningspolitisk åtgärd vore att höja ROT till 50% men sänka maxbeloppet till t.ex. 25.000:-

Man kan givetvis ha olika syn på fördelningspolitik, men dessa två partier har ju visat vilka i befolkningen de vill gynna.
 
  • Gilla
Excel och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänkte bara belysa för alla läsare att dessa förslag är rena förmåner till de rikaste.

Vilken låginkomsttagare har råd att maxa sitt ROT-avdrag på 75.000:- år ut och år in?
Nej de med låga inkomster kommer få 30% av det de har råd med någon gång då och då.

De med mycket höga inkomster kan däremot fortsätta med sitt projekt att glänsa mer än alla andra och bygga om och bygga ut år efter år med 75¨varje år som ger 30% bidrag från staten.
Dvs statskassan bidrar med ca 25.000:- om året till de rikaste.

En mer fördelningspolitisk åtgärd vore att höja ROT till 50% men sänka maxbeloppet till t.ex. 25.000:-

Man kan givetvis ha olika syn på fördelningspolitik, men dessa två partier har ju visat vilka i befolkningen de vill gynna.

Eller hur, knappast jag som husägare som behöver skattemedel när jag renoverar mitt hus.
Och knappast hantverkarn som behöver högre lön.

Synd bara att Miljöpartiet är ensamt parti att rösta för en sänkning av rot.
 
Mikael_L
M Mikaelzii skrev:
Försvann all svartarbete??
Japp, på eftermarknaden kan man nog säga att det i princip försvann. Diskussionen om svart blev helt död, ingen privatperson var längre intresserad av svart då det inte blev något billigare. Det är ord ifrån precis alla hantverkare jag träffat och pratat med om detta.

Svartjobben flyttade till nyproduktionen istället vid det tillfället. De var nog nästan lika många, men det blev krångligare att göra om vita pengar i företagen till svarta. Det blev som regel ett underentreprenörsled extra med lite skummare företag längst ner i stegen.

Sen gick timpenningarna ganska raskt uppåt för hantverkare som arbetar mot privatpersoner samt bidragsdelen sänktes till 30% så svartjobben har nu återvänt även till privata sektorn. Men nu är det dyrare för alla, oavsett man svartar eller ROT'ar.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Man kan också fundera över varför ROT ska utbetalas bara till privatpersoner såsom ägare av hus och bostadsrätter.

Är inte hyresrätter och allmännyttan i behov av underhåll, ombyggnad och utbyggnad?

Detta är ju en snedfördelning av hur skattemedel betalas ut.

Nåväl, snedfördelning i detta finns ju överallt, kallas fördelningspolitik, att den ibland råkar gå åt andra hållet kanske kan accepteras.

En fördel med ROT som kanske många inte tänker på är att det givetvis är nationalekonomiskt bra att vi underhåller våra hus i landet. Politisk vilja och styrning i den riktningen kanske även borde inkludera alla våra hyreshus.
Det är väl åtminstone en fördel sen när hyreshuset ombildas till BRF. :crysmile: :cool:


edit:
Nu låter jag som en jä*** socialdemokrat.:thinking:
Men jag kan lova er att det är mindre chans för en snöboll i helvetet än att jag kommer lägga en röst på S.
Jag kan dock ändå ha lite liknande åsikter som S, i vissa frågor.
 
  • Gilla
Lidd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.