Excel
F F.L skrev:
Gör dom inte det är de tyvärr inkompetenta när det gäller det ekonomiska, då ROT ger oanade möjligheter att blåsa kunden och staten.
Jag är ekonom och kan räkna baklänges, de som försöker mygla släpps inte in i min kåk
 
F
T twoody skrev:
Nej på grund av bostadsmarknaden blomstrade.
Den är ju dopad, ingen har råd att bo i nyprod etc. så nu kommer smällen.
 
F
Excel Excel skrev:
Jag är ekonom och kan räkna baklänges, de som försöker mygla släpps inte in i min kåk
Vad kul för dig jag är civilekonom och vi akademiker är oftast de lättaste offren för hantverkaren inte pga av vi inte kan räkna utan för att vi inte vet tidsåtgång, materialkostnad etc för olika arbeten. Bara bita det sura äpplet att du är lika blåst som oss andra.
 
F F.L skrev:
Den är ju dopad, ingen har råd att bo i nyprod etc. så nu kommer smällen.
Men smällen har inget med rot avdraget att göra.
 
Excel
F F.L skrev:
Vad kul för dig jag är civilekonom och vi akademiker är oftast de lättaste offren för hantverkaren inte pga av vi inte kan räkna utan för att vi inte vet tidsåtgång, materialkostnad etc för olika arbeten. Bara bita det sura äpplet att du är lika blåst som oss andra.
Är också civilekonom och akademiker (trodde inte titeln var viktig), jag har också erfarenhet som produktionscontroller och kan kalkylering. Ställ frågan till dina hantverkare hur många timmar arbetet kommer att ta, brukar funka för mig :) eller ta jobbet på löpande räkning.
 
F
T twoody skrev:
Men smällen har inget med rot avdraget att göra.
Nej men de högre lönerna, en kombination av en dopad bostadmarknad och en vek politik som inte kan stoppa svartarbete.
 
F F.L skrev:
Nej men de högre lönerna, en kombination av en dopad bostadmarknad och en vek politik som inte kan stoppa svartarbete.
Men det var exakt detta som rot stoppade.
All svartarbete försvann från byggbranchen.
 
F
Excel Excel skrev:
Är också civilekonom och akademiker (trodde inte titeln var viktig), jag har också erfarenhet som produktionscontroller och kan kalkylering. Ställ frågan till dina hantverkare hur många timmar arbetet kommer att ta, brukar funka för mig :) eller ta jobbet på löpande räkning.
Som du ser har du inte kompetensen, om du inte själv vet hur lång tid jobbet tar så kan du ju inte veta om 100 timmar eller 10 timmar för jobbet är korrekt. Hantverkaren säger 15 timmar för ett jobb som tar 5 timmar så har du betalt 10 timmar för mycket, så ja du blir lika blåst som oss andra. Men det är inte så intressant, så har det varit i alla tider, det viktiga här är att man inte enbart blåser konsument utan även staten.
 
F
T twoody skrev:
Men det var exakt detta som rot stoppade.
All svartarbete försvann från byggbranchen.
På bekostnad av mig och staten, och mer i fickan till hantverkaren, så ja det är korrekt.
Jag betalar gärna en högre timpenning för att det burar in alla fuskare.
 
Excel
F F.L skrev:
Som du ser har du inte kompetensen, om du inte själv vet hur lång tid jobbet tar så kan du ju inte veta om 100 timmar eller 10 timmar för jobbet är korrekt. Hantverkaren säger 15 timmar för ett jobb som tar 5 timmar så har du betalt 10 timmar för mycket, så ja du blir lika blåst som oss andra. Men det är inte så intressant, så har det varit i alla tider, det viktiga här är att man inte enbart blåser konsument utan även staten.
Har övervakningskamera, ser när dom kommer och går. Är inte så djävla krångligt faktiskt. Brukar också ta in fler offerter och jämföra samt analysera deras resultat och balansräkning.
 
F F.L skrev:
På bekostnad av mig och staten, och mer i fickan till hantverkaren, så ja det är korrekt.
Jag betalar gärna en högre timpenning för att det burar in alla fuskare.
Raderat mitt inlägg..
 
Redigerat:
Excel
P Pagno skrev:
Du menar alltså att du som civilekonom arbetar för de timmar du får betalt för?
Intressant nyhet för mig, finns det fler yrkesgrupper som arbetar de timmar de debiterar vill jag gärna veta det, mest för att av misstag inte få en sådan tjänst samt ge min avkomma ett varnande finger (inte fulfingret), hantverkare skall de bli, många slantar i den branschen.

Som hantverkare/ej akademiker men med akademisk inkompetens så vill jag också ha en gullig värld utan problem. Jag borde bli ekonom, eller politiker, någon som vill rösta på mig till nästa val? Jag har ganska dålig budget, men lovar högre lön åt alla, mera avdrag för er som har dålig inkomst (ni kommer att genom ett utskick få kryssa i ja/nej ruta ( akademanpassad )), vill ni ha mera invandring är jag rätt hen för er, men är villig att ta i med hårdhandskarna gällande icke EU-medborgare (Norrmän och Amerikanare) som invaderar vårat land.
Har ni flera bra åsikter eller önskemål så rösta på mig.

Tur att vi inte diskuterar politik, bara lite myspys så här på kvällen.

Har vi ingen från Vänsterpartiet här? Fattas inte några inför valspurten.

Oavsett partipolitisk tillhörighet så får man tycka att ROT och RUT är en subvention för oss som har råd att betala utan hjälp av skattemedel.
Slopa subventionerna helt, det gynnar inget annat än oseriösa aktörer.

Förresten, vad vet jag om allt detta, inte speciellt mycket mera än de som får betalt att veta.

Politiker vill ja bli när ja blir stor, kram och godnatt på er alla.

P-A
Revisorer (civilekonomer) brukar ju aldrig överdebitera sina kunder....:D:crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Revisorer (civilekonomer) brukar ju aldrig överdebitera sina kunder....:D:crysmile::crysmile:
Nu lever mitt mogna inlägg kvar, bara för att du din elaking hann citera det...;)

Ha en trevlig kväll på dig!

Mvh P-A
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
F F.L skrev:
På bekostnad av mig och staten, och mer i fickan till hantverkaren, så ja det är korrekt.
Jag betalar gärna en högre timpenning för att det burar in alla fuskare.
Det fuskas lika mycket överallt
 
T twoody skrev:
Där har du fel. Rot är ett väldigt bra exempel på att ta bort i stort sett allt svartjobb i en branch.
Däremot är Rut bara en stor kostnad som går till 90% till rika.
Rot är ett exempel på hur byggarbetarna kunde smyg höja sina priser på bekostnad av skattepengar och i kundernas tro att det blev billigare.
Skrattretande avskaffa rot!
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.