Y
Med ny Samsungs S7 och nytt simkort från tele2, så kunde jag bara sända mms (foton) ibland till andra och mig själv.

Jag har fabriksåterställt mobilen några gånger,
Startat om snabbt, och helt.
Jag har kört tele2's inställningar man får via sms.
Jag kör Samsungs egna standardinställningar för tele2.

Och tillslut upptäckte jag att telefonens standard APN inställningar fungerade - om jag var hemma och hade kontakt med mitt wifi.

Så, jag googlade. Någon skrev att han parat ihop internet+mms APN inställningarna till en enda och fått det att fungera, att dessa inte klarade två. Men det gick inte hos mig.

Jag prövade en annan sms-app. Men samma problem där.

Försökt hitta någon inställning som antyder att den bara ska gå via wifi men hittar varken i appens meny-settings eller inställningarna för drivningen av appen...

Tele2 gav upp och föreslog reklamation av telefonen, för dom testade wifi på deras gästnät men då fungerade det inte - ihop med deras sms sända inställningar som inte funkar här hemma heller.

Men eftersom den ändå fungerar hemma i mitt wifi och samsung standrad-APN så borde det ju gå att lösa...?

//surf och sms fungerar//
 
Hemmakatten
Jag är en sån där IT-analfabet. Trots det har jag alltid kunnat konfigurera mobilen så att den funkar. Din måste det vara nåt fel på. Vet inte vad men fortsätt klaga!
 
Redigerat:
Y
Fortsatte laborera och när jag spärra den att som bäst bara använda 3G så kunde jag sända och få några mms. Fast dagen efter var det kört igen. Märkte då att det gick ibland om jag manuellt växlade vilken APN den körde - varje mms. Sedan upptäckte jag att om jag försökte sända ett mms och när den stod och tugga, så gick jag upp i övre menyn och stängde av och på mobildata, då sände den och tog emot mms.. oftast.. inte alltid..

Får se vad Samsung support svarar.
 
Innan du reklamerar telefonen tycker jag du ska prova/låna ett annat sim-kort från tele2 och/eller ett från en annan operatör.

Om du lyckas bevisa att det inte är fel på telefonen, utan sim-kortet/nätet, så byt till ett nytt sim-kort. Det kan vara värt ett besök i en Tele2 butik om man råkar ha en i närheten. Kan ta en liten stund, kanske en timma innan det är igång.

Om du konfigurerat rätt och visat att det inte är fel på telefonen så är det ju bara sim-kortet kvar att byta...

Inställningar från mobiltillverkaren kan ibland vara gamla, men fungera ändå.

Telefoni och SMS går normalt "kretskopplat" genom mobilnätet, medan MMS går via paketdata / IP på ett eget APN eller via Wi-Fi/internet och en gateway tillbaka till operatörens ip-nät.

Mina Inställningar (förmodligen via SMS):
Inställningar->Mobilnät->Åtkomstpunktsnamn
Skärmdump av mobilinställningar för åtkomstpunktsnamn med Tele2 och Tele2 MMS APN'er listade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Y
blackarrow blackarrow skrev:
Innan du reklamerar telefonen tycker jag du ska prova/låna ett annat sim-kort från tele2 och/eller ett från en annan operatör.

Om du lyckas bevisa att det inte är fel på telefonen, utan sim-kortet/nätet, så byt till ett nytt sim-kort. Det kan vara värt ett besök i en Tele2 butik om man råkar ha en i närheten. Kan ta en liten stund, kanske en timma innan det är igång.

Om du konfigurerat rätt och visat att det inte är fel på telefonen så är det ju bara sim-kortet kvar att byta...

Inställningar från mobiltillverkaren kan ibland vara gamla, men fungera ändå.

Telefoni och SMS går normalt "kretskopplat" genom mobilnätet, medan MMS går via paketdata / IP på ett eget APN eller via Wi-Fi/internet och en gateway tillbaka till operatörens ip-nät.

Mina Inställningar (förmodligen via SMS):
Inställningar->Mobilnät->Åtkomstpunktsnamn
[bild]
Prövat mobilens standard tele2 inställningar, tele2s inställningar som sänds via sms, samt modifierade inställningar. Fick nytt simkort av tele2, samma problem som med mitt gamla simkort. Och tele2 butikens personal har knappat runt också.
- Men, mailat samsung och frågat om råd. Kanske får något svar imorgon.
 
R
Kapar tråden lite samma sak hos mig Har en Samsung Galaxy A5 2017 , kan inte ta emot
MMS eller sända Har Telia
 
R rävlyan skrev:
Kapar tråden lite samma sak hos mig Har en Samsung Galaxy A5 2017 , kan inte ta emot
MMS eller sända Har Telia
Gå in under Inställningar->Mobilnät->Åtkomstpunktsnamn
Där borde finnas 2 apn. Ett för Internet och ett för MMS. "peta" på det med MMS i namnet, så kommer alla parametrar fram...mrr än en sida... Kontrollera att de rätt... Eller lägg upp en bild eller två så kan jag granska...
 
Y
Kan nämna att jag fick ny mobil som sände mms på direkten utan tveka.
- tills jag tryckte på att uppdatera mjukvaran. först en ~35mb sedan en ~350mb uppdatering, sedan var jag tillbaka till samma problem som förra mobilen.
Får se om det går att tvångsinstallera Android 8.1 eller invänta kommande uppdatering.
 
Min Sony Xzs fungerade med mms från början men sen nån uppdatering tillbaka så måste jag aktivera mobildata både för att skicka och ta emot.

Får notifiering att jag har mms att ladda ner och det laddas inte förens mobildata är på.

Irriterande men har inte brytt mig om att rodda med det.

Telia abonnemang.
 
Så här ser min apn mms ut:
Skärmbild på mobilinställningar för en MMS-åtkomstpunkt med namn, APN och andra ej ifyllda fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av APN-inställningar för MMS-inkluderar MMSC, MMS-proxy, MMS-port, MCC, MNC, autentisering och APN-typ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av inställningar för accesspunkt på en mobil med APN-typ mms och MVNO-värde halebop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att detta ska fungera måste du återställa inställningarna för åtkomstpunkten. Försök använda dessa at&t apn settings och ersätt följande för Tele2 internet.tele2.se, http://mmsc.tele2.se
 
E ekaza skrev:
För att detta ska fungera måste du återställa inställningarna för åtkomstpunkten. Försök använda dessa at&t apn settings och ersätt följande för Tele2 internet.tele2.se, [länk]
Har du verkligen provat detta??
Använder du en annan operatörs MNC/MCC, username/password, så får du nog ha ett sim-kort från den operatören också.

Mitt stalltipps är att rensa bort alla gamla APN och tanka ner nya inställningar.
Funkar inte det rensar man igen och sen letar man upp manuella inställning går på operatörens hemsida.

Har man också bytt telefon så är det väl bara operatörens support som kan lösa problemet.

Kanske mjukvarufel i mobilen eller i operatörens utrustning, kanske en viss mobil inte funkar i en viss operatörs nät, men långsökt.
Jag har inte hittat några parametrar att skruva på. (Men jag lyckades trixa igång APNet i min första telefon genom att ändra en parameter man inte ska pilla på. Numera finns den inte ens tillgänglig. Felet i nätet är förhoppningsvis fixat).

Det finns andra sidor som guidar hur man gör manuella APN inställningar, men dom brukar vara lite gamla så jag litar inte på dessa.
 
I Jarlingars fall har han ju konstaterat att felet uppstod efter några uppdateringar.

En möjlig konfiguration är att ta bort mms APNet helt och lägga till mms relaterade parametrar i default APNet.
Då behöver mobilen inte byta apn för att skicka/ra emot MMS
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
"AT &T" - gamla hayeskommando från modemtiden :)
 
E etompau skrev:
"AT &T" - gamla hayeskommando från modemtiden :)
Du ska inte skratta AT kommandon. De är högst välmående och existerar inte bara i GSM-telefoner utan också i Androidmobiler. Dock finns det inte någon standard på alla nya tillägg för android. , Man kan trycka på knappar, trycka på skärmen,gå in och ändra i inställningsmenyerna.

Kraftfullt, du kan fjärrstyra din telefon från en pc eller rasperrypi.
Ha den som data modem till en datorpryl.
Det har dock antytts att skärmlåset skulle gå att öppna upputan kod via USB samt att det finns smittade kablar och laddare som kan injicera fel i telefonen med en processor dold i usb-kabeln!:cool::surprised::poop:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.