Tjena!

Jag vill inte borra och dra kabel på insidan och tänkte att eftersom jag har en antennkabel som någon en gång i tiden redan har borrat ett hål för så kan man kanske använda den, gör ju inget nytt hål. Den sticker dessutom bara in och hänger upprullad på väggen så den slutar inte i en dosa på insidan, så hur som helst vill jag ju bli av med den.
Tanken slog mig att jag skulle kunna testa att få lös den kabeln och backa ut den och sedan dra 2st TP-kablar istället. Jag kommer behöva göra nytt hål i väggen på nedre plan men det är under altantak så det är jag mindre orolig för.

Det går ju ett stålrör bredvid så jag tänkte att man kanske kunde göra något liknande, men hur avslutar man när röret slutar mitt på väggen? Det andra röret går hela vägen upp till taket så inget "lock" behövs.
Är det då kanske bättre att göra lika dant så även om trådarna går in i mitt på väggen så fortsätter man röret upp till taket så inget vatten kan komma in uppifrån?

Vad rekommenderar ni för rör och har ni några tips på snygga RJ45 väggkontakter med stör för CAT6a? Kommer skyffla filer mellan våningar så 10gbit står på inköpslistan så småningom och då vill jag ha rätt grejer dragna.
Kan tänka mig att det finns fler viktiga saker att tänka på som ni vill tipsa om?
 
  • Antennkabel som går genom röd vägg, upprullad utan dosa syns ej.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Vad är risken att dra in blixten i nätverket? Skulle vara tråkigt om datorn går sönder
 
harry73 harry73 skrev:
Vad är risken att dra in blixten i nätverket? Skulle vara tråkigt om datorn går sönder
Röret bredvid har ju klarat sig hitills, kanske vi kan baserat ett antagande på det?
Jag säger mindre än 1% chans.
Har du tv antenn kvar på taket?
 
harry73
Parabol, och fick blixtnedslag i den. Då gick tv och radio sönder. Även larm och adsl splitter gick sönder och det var troligtvis pga att de var ansluten till telefonledningen.
Det var många år sen, men inte något som man lätt glömmer. F-bolag gör det inte heller helt enkellt att få ut ersättning för hela skadan.
 
Är ett radhus med antenn på taket, tror det är ganska få som använder den, de drog in comhem, sedan fiber. Tydligen tar man aldrig bort något... Känner att blixten borde ta träden runt innan de tar något som är lägre, tror även vi har åskledare :)

Jula ligger nära så får ta en tripp dit och köpa lite kabelskydd, det borde duga fint! Samt plocka upp 2 exxacta nätverksuttag!
 
Som jag tolkar dig så vill du alltså dra TP kabel mellan två rum/våningar på samma hus?
Det ser jag inga problem med, i synnerhet inte om du använder cat5/6 kabel avsedd för utomhusbruk.
Utomhuskabeln är bra för den brukar ha betydligt bättre UV skydd.
Sätter du ett skyddsrör över så kan du tex täppa igen toppen på det med utefog eller liknande eller så gör du som du var inne på och låter det gå hela vägen upp. Frågan är bara om du kan få tag i ett så långt rör.

Åska är ett otyg. Speciellt känsligt blir det när man har utrustning som kopplar ihop el och telenäten som tex ADSL modem.
I det här fallet verkar inte det vara fallet så jag ser ingen nämnvärd risk.
 
Precis, jag ska ha 2 uttag på nedre plan som egentligen bara är 2 trådar upp till ett uttag till övre plan. Har ingen patchpanel och det är svårt att få till det utan att börja riva överallt så får bli en liten länk mellan våningar bara. Drar man 2 kablar kan jag ju om jag vill skicka vidare fiberanslutningen upp via ena tråden och ha modem uppe, tex om man vill labba lite med PFsense på en dator som tar mer plats. Då har man en tråd kvar att skicka ned LAN i på ett smidigt sätt.

Jula hade 16mm rör som rymmer 2 sladdar så köpte det, kan överlappa varandra lite så man får det tätt. UV-skydd är väl bara relevant ifall man ska dra kabeln löst ute utan några rör eller skydd? Ska se om jag har kabel annars får jag kolla på att köpa något lämpligt, vill i så fall hitta på löpmeter, kan ju inte köpa 100m ifall jag behöver 15-20m max.
 
Onödigt att köpa utomhuskabel om du ändå ska täcka kabeln.
 
har du en kjell o co i närheten så har de 25m rullar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.