Hej svejs... Ja som rubriken lyder, hur skulle ni med enklast medel fixa denna fasning av själva bordsytan som syns på bilden. En vertikalfräs är ju det självklara valet men hur skulle ni göra om man inte har tillgång till en sådan? Tips mottages gärna...

mvh
 
  • Runt träbord med fasad kant och tre ben, fråga om handverktyg för fasning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cheesen
Det enkla svaret är tyvärr cncfräs. Det är i alla fall troligen en sådan som gjort bordet på bilden. Om du har en kraftig bordsmonterad handöverfräs så kan du kanske fräsa kanten om du hittar ett nog stort lämpligt fräsjärn med kullager...
Man kan kanske konstruera en jigg till bordssågen och såga profilen på högkant... men enkelt är det inte
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det enkla svaret är tyvärr cncfräs. Det är i alla fall troligen en sådan som gjort bordet på bilden. Om du har en kraftig bordsmonterad handöverfräs så kan du kanske fräsa kanten om du hittar ett nog stort lämpligt fräsjärn med kullager...
Man kan kanske konstruera en jigg till bordssågen och såga profilen på högkant... men enkelt är det inte
Som redan skrivits ovan i länken. Det går utmärkt med en handöverfräs i en enkel jigg. Uppfunnen av @Ola C och använd skarpt av mig!
 
  • Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Sök och du skall finna,
[länk]
tack... det spred lite ljus över saken... jiggar är svaret på det mesta ;) borde kunna fixa det där ganska enkelt nu när jag tänker till lite mer...
 
En putshyvel och en passare och ett strykmått. Mer än så behövs inte om du bara snickrar ett eller två bord.
Snickrar du många bord som serietillverkning lönar det sig att skaffa vertikalfräs.

Man ritar en cirkel med passaren på bordsskivan och märker ut fasningens djup med strykmåttet på kanten och så hyvlar man till strecken.
 
H heimlaga skrev:
En putshyvel och en passare och ett strykmått. Mer än så behövs inte om du bara snickrar ett eller två bord.
Snickrar du många bord som serietillverkning lönar det sig att skaffa vertikalfräs.

Man ritar en cirkel med passaren på bordsskivan och märker ut fasningens djup med strykmåttet på kanten och så hyvlar man till strecken.
Känns ändå mycket enklare med den där fräsjiggen som finns beskriven i tråden...
 
I ipppe skrev:
Känns ändå mycket enklare med den där fräsjiggen som finns beskriven i tråden...
Om du orkar läsa hela den länkade tråden hade vi en ganska lång diskussion om handhyvel vs andra metoder. Jag är en ganska van handhyvlare men hade kört fräsjigg alla dagar i veckan.
 
Ser ut att inte vara allt för många decimeter så jag hade nog tagit en grov rasp.
 
I ipppe skrev:
Känns ändå mycket enklare med den där fräsjiggen som finns beskriven i tråden...
Det har du helt rätt i. Det blir dessutom ett betydligt bättre resultat.
 
C Christoffer85 skrev:
Ser ut att inte vara allt för många decimeter så jag hade nog tagit en grov rasp.
Vad hade en grov rasp haft för fördel kontra handöverfräs eller hyvel?
 
Fräs med jig eller ev. kanske bandslipen (om jag saknat korrekta stål etc för fräsning) med en enkel jig (brukar gå att få ihop jiggar till den ganska enkelt, finns ju ofta fästpunkter t.e.x för att montera den upp-och-ner på bänken vid behov). Om det inte är för stora objekt/mkt material borde bandslip fungera rätt hyffsat. Enkel jig som håller den i rätt vinkel och tar emot skivan när du slipat till tänkt mått. Beroende på skivans storlek kanske du monterar slipen fast och snurrar skivan, eller så monterar skivan och kör med slipen.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Vad hade en grov rasp haft för fördel kontra handöverfräs eller hyvel?
Ingen alls men frågeställningen var ju hur man hade löst det.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.