F
T twoody skrev:
Där har du fel. Rot är ett väldigt bra exempel på att ta bort i stort sett allt svartjobb i en branch.
Däremot är Rut bara en stor kostnad som går till 90% till rika.
Jo visst tog det bort mycket svartarbete, men det var ju på min bekostnad. De tar ju högre timpenning än tidigare och efter ROT är den oftast högre än tidigare.
 
  • Gilla
halper och 1 till
  • Laddar…
F F.L skrev:
ROT-avdrag uppstod för att man skulle minska svartarbete inom vissa sektorer. Är det inte bättre att man lägger dessa pengar på att jaga och bura in fuskare? För mig verkar det helt horribelt att vi skall betala hantverkare för att inte jobba svart. Det har ju inte blivit det minsta billigare utan enbart mer pengar i fickan för hantverkaren. Så hur tänker ni partier här? Ni är alltså för att suga ut pengar från vanliga människor och placera dom i hantverkarens fickor?
Vi föreslår en förändring i det att nyinvesteringar i t.ex solceller, laddstolpar och lagringsutrustning i form av ett s.k Grönt avdrag som görs enligt fakturamodellen som ROT o RUT idag. Dwt är för att göra det enklare att vara miljösmart och samtidigt snabba på utvecklingen av ny teknik.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Vill bara vara tydlig att Liberalerna vill tredubbla andelen medel man kan använda för ROT-avdrag från 25000 kr till 75000 kr.

Så med Liberalernas politik utökas ROT mycket mer än tidigare.

Häls,
Robert

Excel Excel skrev:
Jag tycker 50% rotavdrag var mycket bra för husägare. Detta har begränsats, vilket innebär att jag pular hemma själv istället för att köpa in tjänsten.

Vilka ser positivt att återgå till 50% rot avdrag?
 
Hemmakatten
Hur tänker Liberalerna finansiera detta?
 
  • Gilla
Mikaelzii och 1 till
  • Laddar…
F
Ola Johansson Ola Johansson skrev:
Vi föreslår en förändring i det att nyinvesteringar i t.ex solceller, laddstolpar och lagringsutrustning i form av ett s.k Grönt avdrag som görs enligt fakturamodellen som ROT o RUT idag. Dwt är för att göra det enklare att vara miljösmart och samtidigt snabba på utvecklingen av ny teknik.
Men för oss som vet att el inte är framtiden och inte är besatta av miljön, utan bara vill leva utan en massa enorma utgifter, vad gör ni för oss? Om man inte är intresserad av att betala 25% mer för ekologisk mat, om man hellre har billig kärnkraft än bristfällig solenergi. Vad gör ni för oss?
 
  • Gilla
Mikaelzii
  • Laddar…
Bl.a. genom att ta bort de onödiga byggsubventionerna som regeringen kastar bort på hus som redan skulle ha byggts.

Robert

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Hur tänker Liberalerna finansiera detta?
 
F
Robert Hannah Robert Hannah skrev:
Vill bara vara tydlig att Liberalerna vill tredubbla andelen medel man kan använda för ROT-avdrag från 25000 kr till 75000 kr.

Så med Liberalernas politik utökas ROT mycket mer än tidigare.

Häls,
Robert
Då blir det ingen röst på er, tack för ditt svar och lycka till
 
  • Gilla
Mikaelzii
  • Laddar…
Excel
Robert Hannah Robert Hannah skrev:
Vill bara vara tydlig att Liberalerna vill tredubbla andelen medel man kan använda för ROT-avdrag från 25000 kr till 75000 kr.

Så med Liberalernas politik utökas ROT mycket mer än tidigare.

Häls,
Robert

Det är andelen av arbetskostnaden som jag får dra av som är intressant, inte totalbeloppet.

För min del fungerar det med 25000kr och 50% avdrag.
 
F F.L skrev:
Jo visst tog det bort mycket svartarbete, men det var ju på min bekostnad. De tar ju högre timpenning än tidigare och efter ROT är den oftast högre än tidigare.
Byggindustrin har blomstrat dom senaste åren där av högre löner.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F
Excel Excel skrev:
Det är andelen av arbetskostnaden som jag får dra av som är intressant, inte totalbeloppet.

För min del fungerar det med 25000kr och 50% avdrag.
Hade det inte bara varit bättre med en lägre timpenning och alla fuskare bakom lås och bom? Som det är nu blir både du och staten blåsta av hantverkaren. Hela branschen är full med värre skojare än tidigare pga av ROT där alla ser en chans att blåsa stat och folk på pengar. Fruktansvärt att det inte finns något parti som vill slopa ROT, förutom miljöpartiet, men de är tyvärr inte kloka.
 
F
T twoody skrev:
Byggindustrin har blomstrat dom senaste åren där av högre löner.
Ja pga av att vanliga svensson tror att det gör en bra affär pga av ROT.
 
  • Gilla
Mikaelzii
  • Laddar…
Excel
F F.L skrev:
Hade det inte bara varit bättre med en lägre timpenning och alla fuskare bakom lås och bom? Som det är nu blir både du och staten blåsta av hantverkaren. Hela branschen är full med värre skojare än tidigare pga av ROT där alla ser en chans att blåsa stat och folk på pengar. Fruktansvärt att det inte finns något parti som vill slopa ROT, förutom miljöpartiet, men de är tyvärr inte kloka.
Det är inte överallt där hantverkaren blåser kunden.
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Märkligt att Ola börjar skrika om populism när Centerpartiet själva gjort sig skyldiga till de värsta sveken i modern politisk historia enligt många med bl a Fälldins kärnkraftslöften inför valet 1976, men gjorde sedan precis tvärtom.

[media]

Varför ska vi lita mer på Centerpartiet som svikit väljarna otaliga gånger?
Centern har ju inte haft egen majoritet, då kan man inte tvinga igenom löften. Sedan var det ju en folkomröstning något senare, där folket var tydliga med att utbyggnaden skulle fullföljas.
 
F F.L skrev:
Ja pga av att vanliga svensson tror att det gör en bra affär pga av ROT.
Nej på grund av bostadsmarknaden blomstrade.
 
F
Excel Excel skrev:
Det är inte överallt där hantverkaren blåser kunden.
Gör dom inte det är de tyvärr inkompetenta när det gäller det ekonomiska, då ROT ger oanade möjligheter att blåsa kunden och staten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.