Någon av er som jobbat med att planera eller bygga hus?
 
R Robert-san01 skrev:
Någon av er som jobbat med att planera eller bygga hus?
Nej men jobbat med fastighetsrätt en del när jag arbetade som jurist
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
jag
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Nej. Jag är egentligen fokuserad på integrationspolitik. Min huvudfråga inom bostadspolitiken är inte PBL-frågor utan hur man vänder på utvecklingen i utsatta områden. Där jag anser att vi behöver ett förortslyft, vi behöver bygga om , renovera eller faktiskt riva de delar av miljonprogrammen som idag bara leder till utanförskap. Är stark ivrare av kvartersstad och trygga bostadsområden. Annars har jag dubbla examen i juridik. Men inte jobbat i byggbranschen.

Robert Hannah,
Liberalerna

R Robert-san01 skrev:
Någon av er som jobbat med att planera eller bygga hus?
 
Caroline Szyber Caroline Szyber skrev:
Nej men jobbat med fastighetsrätt en del när jag arbetade som jurist
har aldrig sökt ett bygglov i hela mitt liv, dock misstänker jag att jag byggt en altan utan lov en gång, men det var långt innan.
 
Svar ja.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Robert Hannah Robert Hannah skrev:
Nej. Jag är egentligen fokuserad på integrationspolitik. Min huvudfråga inom bostadspolitiken är inte PBL-frågor utan hur man vänder på utvecklingen i utsatta områden. Där jag anser att vi behöver ett förortslyft, vi behöver bygga om , renovera eller faktiskt riva de delar av miljonprogrammen som idag bara leder till utanförskap. Är stark ivrare av kvartersstad och trygga bostadsområden. Annars har jag dubbla examen i juridik. Men inte jobbat i byggbranschen.

Robert Hannah,
Liberalerna
R Robert-san01 skrev:
Någon av er som jobbat med att planera eller bygga hus?
jag har jobbat över 20 år i Svensk fordonsindustri. Började som verkstadsteknikers, svarvade grejer vid en automatsvarv, sedan blev jag Volvoanställd vid ritplankan där vi gjorde reservdelskataloger. Därefter tekniks informatör, konsult, chef och säljare av konsulttjänster till Volvo.
 
F
Hur i hel*&¤ tänkte era partier när de utsåg er att deltaga här? Folk utan rätt bakgrund och kompetens(ev förutom Moderaterna då) detta är riktigt skrämmande. Som att skicka en murare att dra el.
 
Man brukar säga att bygga hus i Sverige är mycket dyrare än i jämförbara länder. Stämmer det och vad beror det på i så fall?
 
  • Gilla
Mats Green
  • Laddar…
F F.L skrev:
Hur i hel*&¤ tänkte era partier när de utsåg er att deltaga här? Folk utan rätt bakgrund och kompetens(ev förutom Moderaterna då) detta är riktigt skrämmande. Som att skicka en murare att dra el.
Hej! Det är inte riktigt så det går till. Jag är bostadspolitisk talesperson för att jag har erfarenhet av att verka i en kommun, Kungsbacka som växer snabbt och där det byggs mycket. Mycket planarbete på gång och många hinder. Det är alldeles för få i riksdagen som har erfarenhet av att sitt i en kommun. Men dessförinnan jobbade jag som jag skrev ovan i näringslivet. Att ha jobbat i fordonsindustrin är en bra merit, inte bara om man ska bli bilminsiter.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Man brukar säga att bygga hus i Sverige är mycket dyrare än i jämförbara länder. Stämmer det och vad beror det på i så fall?
För många, för krångliga och för strikta regler och för dålig konkurrens. Den dåliga konkurrensen är inte endast ett resultat utan även en bidragande orsak till den dysfunktionella bostadsmarknaden.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Jag har tidigare suttit i ett kommunalt bostadsbolagsstyrelse samtidigt som jag har intresserat mig för samhällsplanering och byggfrågor i min kommun. Men nej jag har ingen erfarenhet från byggbranschen
 
Mats Green Mats Green skrev:
För många, för krångliga och för strikta regler och för dålig konkurrens. Den dåliga konkurrensen är inte endast ett resultat utan även en bidragande orsak till den dysfunktionella bostadsmarknaden.
Mats sammanfattar väl
 
F
Ola Johansson Ola Johansson skrev:
Hej! Det är inte riktigt så det går till. Jag är bostadspolitisk talesperson för att jag har erfarenhet av att verka i en kommun, Kungsbacka som växer snabbt och där det byggs mycket. Mycket planarbete på gång och många hinder. Det är alldeles för få i riksdagen som har erfarenhet av att sitt i en kommun. Men dessförinnan jobbade jag som jag skrev ovan i näringslivet. Att ha jobbat i fordonsindustrin är en bra merit, inte bara om man ska bli bilminsiter.
Alltså utan rätt kompetens då om jag får summera det.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Tycker ni som svarar inte att det är märkligt att det är så få som har erfarenhet från bygge som sedan skall skapa riktlinjer och regler för husbyggande?

Jag skulle inte vilja att en snickare bestämmer hur bilar skall tillverkas.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.