Hejsan, ny här på byggahus och nyligen ägare till ett en och en halv planare från -57!
Och till frågan jag har så är det så att jag har ett gammalt parkettgolv i vardagsrummet, och jag tänkte lägga ett laminatgolv över eftersom jag inte tycker parkett är speciellt fint.
Men nu är det så att det knarrar litegrann på sina ställen, och jag undrar om ljudet försvinner lite då man lägger ”foamen” under laminatet eller om det fortfarande kommer låta.
Känner inte riktigt för att riva upp det då det lär sitta som berget.
Tacksam för svar!
 
F
Skruva fast det. Jag la ekparkett ovanpå ett massivt furugolv som knarrande något fruktansvärt. Satte i en massa skruv och la sen golvet ovanpå, och nu knarrar det inget.
 
F F.L skrev:
Skruva fast det. Jag la ekparkett ovanpå ett massivt furugolv som knarrande något fruktansvärt. Satte i en massa skruv och la sen golvet ovanpå, och nu knarrar det inget.
Jo men jag måste väl riva parketten för att komma åt att skruva fast undergolvet? Eller ska jag skruva rätt igenom bara?
 
F
Reglarna bör ju ligga med samma avstånd. Du kan ju provskruva tills du hittar en regel, sen är det är bara att skruvs längs den linjen. Så gjorde jag. Bara att skruva rätt igenom om du ändå inte tänkt att behålla det.
 
Jag skulle hellre slipa parketten i stället för att förstöra den genom att skruva genom den. Vilket laminatgolv går f ö att skruva fast?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
V
V vanpire skrev:
Jag skulle hellre slipa parketten i stället för att förstöra den genom att skruva genom den. Vilket laminatgolv går f ö att skruva fast?
Man skruvar bara genom parketten,laminatgolvet läggs ovanpå.
 
V vanpire skrev:
Jag skulle hellre slipa parketten i stället för att förstöra den genom att skruva genom den. Vilket laminatgolv går f ö att skruva fast?
Jo men jag har ingen tanke på att behålla parketten ändå då jag tycker det är styggt.
Menar att man skruvar genom parketten för att få golvet tyst, och lägger sedan laminatgolvet ovanpå.
 
V volvo51 skrev:
Man skruvar bara genom parketten,laminatgolvet läggs ovanpå.
OK, fattar!
 
BirgitS
Nu kanske du har tänkt att bo där väldigt länge, men de flesta skulle nog tycka att en originalparkett i trä från 50-talet är värd väldigt mycket mer än ett laminatgolv. Även om du inte gillar parketten så kan den vara värd mycket för dig i framtiden om den finns kvar utan en massa skruvhål.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu kanske du har tänkt att bo där väldigt länge, men de flesta skulle nog tycka att en originalparkett i trä från 50-talet är värd väldigt mycket mer än ett laminatgolv. Även om du inte gillar parketten så kan den vara värd mycket för dig i framtiden om den finns kvar utan en massa skruvhål.
Jo absolut, men golvet knarrar oavsett så måste ändå riva upp det och skruva ner undergolvet. Så oavsett hur fint man tycker det är eller hur värt man tycker det är så måste det rivas upp på sina ställen.
 
Detta är förövrigt ingen tråd där folk ska berätta hur fint parkett är. Utan jag ville ha råd på hur man får det tyst snabbast.
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
Ni som är kär i parkett kan titta bort. Men vad är detta för märkligt undergolv?
Ser ut som dom limmat golvet på små bitar av spont?
 
  • Delvis uppbruten parkettgolv som avslöjar ett ovanligt undergolv av små träbitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
F Flängström skrev:
Ni som är kär i parkett kan titta bort. Men vad är detta för märkligt undergolv?
Det där är lamellparkett som består av plattor eller "plankor" med ett tunnare ytskikt limmat på ett bärande lager av lameller.
Så det du ser är en del av golvmaterialet och inte undergolvet (i den mån det finns nåt).
 
  • Gilla
Torkad gubbe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.