Kommer regler för "gammal" godkänd Attefall 25 kvm inklusive ev. strandskyddsdispens att uppgraderas till 30 kvm när det träder i kraft. (om man inte börjat byggandet men har dispens och bygganmälan godkänd.?
 
  • Gilla
Maria Kjellberg
  • Laddar…
Himmelsfararen Himmelsfararen skrev:
Kommer regler för "gammal" godkänd Attefall 25 kvm inklusive ev. strandskyddsdispens att uppgraderas till 30 kvm när det träder i kraft. (om man inte börjat byggandet men har dispens och bygganmälan godkänd.?
Om vi får bestämma mycket snart. Utredning finns med detta förslag. Jag tycker utöver antal kvadrat även takhöjden kunde höjas men det utreddes tyvärr aldrig av nuvarande regering.
 
  • Gilla
Martin C O Ekblom
  • Laddar…
Jag tror att problemet just nu inte är storleken på husen, utan hur effekten blir när kommunerna ska lösa VA-frågan till alla Atterfallshus. Detta är en komplex fråga då nationell lagstiftning och en vilja att snabbt bygga fler mindre bostäder också ska lösas inom ramen för VA-lagstiftningen där en kommun har skyldighet att ombesörja VA och att det i många kommuner på många ställen finns en begränsad kapacitet. Även detta håller på att utredas.
 
Finns det inte en risk med att öka bygghöjden?

Hur snart kan det vara verklighet att få bygga 30kvm attefallshus?
 
Maria Kjellberg Maria Kjellberg skrev:
Jag tror att problemet just nu inte är storleken på husen, utan hur effekten blir när kommunerna ska lösa VA-frågan till alla Atterfallshus. Detta är en komplex fråga då nationell lagstiftning och en vilja att snabbt bygga fler mindre bostäder också ska lösas inom ramen för VA-lagstiftningen där en kommun har skyldighet att ombesörja VA och att det i många kommuner på många ställen finns en begränsad kapacitet. Även detta håller på att utredas.
Va-frågan är dock större än Attefallhusen...
 
Caroline Szyber Caroline Szyber skrev:
Om vi får bestämma mycket snart. Utredning finns med detta förslag. Jag tycker utöver antal kvadrat även takhöjden kunde höjas men det utreddes tyvärr aldrig av nuvarande regering.
Håller med, hoppas också då på att ej påbörjade byggen (som mitt...) kan automatiskt uppgraderas till 30 kvm. Tack för svar!
 
  • Gilla
Caroline Szyber
  • Laddar…
Caroline Szyber Caroline Szyber skrev:
Va-frågan är dock större än Attefallhusen...
Caroline Szyber Caroline Szyber skrev:
Va-frågan är dock större än Attefallhusen...
ja - det förstår jag. Men det finns också en kommunal horisont på detta.
 
Maria Kjellberg Maria Kjellberg skrev:
ja - det förstår jag. Men det finns också en kommunal horisont på detta.
Absolut men tror VA-frågan behöver tas tag i. Tyvärr allt för många som hör av sig och tycker nuvarande system inte fungerar
 
Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Finns det inte en risk med att öka bygghöjden?

Hur snart kan det vara verklighet att få bygga 30kvm attefallshus?
Har hört mitt 2019 men det hänger på politiken. Utredningen är beställd och levererad. Höjd är inte ett problem hos mig men kanske för andra.
 
  • Gilla
Caroline Szyber
  • Laddar…
Himmelsfararen Himmelsfararen skrev:
Kommer regler för "gammal" godkänd Attefall 25 kvm inklusive ev. strandskyddsdispens att uppgraderas till 30 kvm när det träder i kraft. (om man inte börjat byggandet men har dispens och bygganmälan godkänd.?
M är för alla former av förenklingar - så även denna. Ju snabbare desto bättre.
 
  • Gilla
Martin C O Ekblom och 1 till
  • Laddar…
Caroline Szyber Caroline Szyber skrev:
Absolut men tror VA-frågan behöver tas tag i. Tyvärr allt för många som hör av sig och tycker nuvarande system inte fungerar
Som vanligt finns en skillnad mellan landsbygd och stad, är överbelastning av VA ett problem, isåfall i staden menar du, inte här på landet där vi har egna reningsverk.
 
Himmelsfararen Himmelsfararen skrev:
Har hört mitt 2019 men det hänger på politiken. Utredningen är beställd och levererad. Höjd är inte ett problem hos mig men kanske för andra.
Även höjden får ju ha en gräns men just för att kanske kunna bygga lite högre loft i ett Attefallshus, väl värt utreda i alla fall tycker jag
 
  • Gilla
Martin C O Ekblom
  • Laddar…
Hej Himmelsfararen,

Ja, Liberalerna vill se en uppgradering till 30 kvm. Personligen är jag för att även öka lite till.
Häls,
Robert Hannah, Liberalerna

Himmelsfararen Himmelsfararen skrev:
Kommer regler för "gammal" godkänd Attefall 25 kvm inklusive ev. strandskyddsdispens att uppgraderas till 30 kvm när det träder i kraft. (om man inte börjat byggandet men har dispens och bygganmälan godkänd.?
 
  • Gilla
Martin C O Ekblom och 1 till
  • Laddar…
Det finns en stor samsyn kring att vi ska arbeta vidare med utredningen så jag tror vi med största sannolikhet få en lagstiftning på plats under 2019
 
  • Gilla
Martin C O Ekblom och 1 till
  • Laddar…
Caroline Szyber Caroline Szyber skrev:
Även höjden får ju ha en gräns men just för att kanske kunna bygga lite högre loft i ett Attefallshus, väl värt utreda i alla fall tycker jag
4500 mm skulle göra livet mycket enklare vid byggnation.
 
  • Gilla
Martin C O Ekblom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.