Hej jag och min sambo har kikat på ett hus med tre lägenheter i som vi tänkt göra om till ett bostadshus.
Men nu till problematiken . Ut mot vägen så sitter det skyltfönster som är k-märkta .
Tanken är att vi ska riva av eternitplattorna och panela om samt byta alla fönster .
Men hur skulle ni ha gjort med skyltfönstren för att det skulle kunna se bra ut ?
Alla förslag är välkomna
Mvh
 
  • Bild på ett hus med vit eternitpanel, stora skyltfönster på bottenvåningen och en bil parkerad utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är de k-märkta kan ni i princip inte göra något som påverkar utseendet alls. Kolla med kommunen vad K-märkningen i detta fall innebär exakt.
 
Exakt vad är det som är skyddat, och vilken typ av skydd är det?
Jag gissar att det är så kallad Q-märkning, och då är det förmodligen byggnadens karaktär som är skyddad, så ni får kolla upp hur mycket av fasaden ni får göra om också. Sen kan det även finnas bestämmelser för vad huset får användas till. Både i detaljplanen och i kulturminnesmärkningen.

Jag skulle ha kollat väldigt noga både med kommunen, i detaljplanen och med länsstyrelsens byggnadsantikvarie.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi har pratat med kommunen . Dom säger att vi inte får ändra på fönstrens storlek . Men fasaden fick vi ok på att ändra till panel .
 
Ni skulke bäl kunnsa sätta en fakevägg straxt innanför fönster dom ni vill begränsa fönstrets storlek. Typ som ett grunt skyltfönster. Är det centalt läge kanske det går att hyra ut skyltutrymne. Jag gissar att syftet är att karaktären av affär ska behållas. Jag tror att det går att lösa på ett bra sätt.
 
Hemmakatten
Jag skulle begära bygglov för att ändra fönstren till en normal villastandard. Om ni inte får bygglov så skulle jag överklaga till Länsstyrelsen. Huset ser ut som om det varit en vanlig villa från början, vilket borde öka era chanser till bygglov för förändring av fasad.
 
Nja, Med tanke på att det är byggt i trotoarkanten och med den layouten på dörr och fönster är jag rätt säker på att det är orginal. Men fasaden är det sannolikt inte. Men den fick ni ju byta. Om ni nu inte får bygga om det så att det ser ut som en villa, så skulle jag satsat på att få det att se ut som en affär med bostad på övervåningen.
 
Byggnaden ger intryck av lanthandel, en handelsbod - sista kvartilen 1800-tal - som är ett otal gånger ombyggd. Handelsverksamhet slutgiltigt igenbommad ett sekel senare. Stämmer det?

Börja med att leta äldre foto! Dokumentera gjorda förändringar Utrusta dig med en ängels tålamod, och resonera med länsantikvarien om mer exakt vilka "värden" han/hon tycker ska bevaras.
 
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.