Jag vill sätta upp några IKEA Stuva skåp i tvättstugan, på väggen där även elcentralen (skåpet med automatsäkringar) sitter.

Jag tittar med en regelmätare och den markerar el i en väldigt stor del av väggen. Har även provat med en annan mätare som visar samma. Kan det verkligen stämma?

Om inte, hur hittar jag var jag kan borra? Behöver göra 8 hål, och jag e inte så sugen på att borra i en kabel och paja elen.

Jag har markerat i bilden var elen blinkar (rött) och reglar (blått).

Vad tror ni? Ett alternativ kan vara att sätta en bärlist, med hängskenor, och sen på nåt sätt skruva skåpen i dessa.

Kan man borra försiktigt och upptäcka elrör, eller är de för känsliga?

Tacksam för idéer och förslag på lösning!
 
  • En vägg med markerade elområden och reglar nära elcentral, planering för montering av skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RapidSledge
  • Laddar…
Det bör gå rakt upp från skåpet mot taket och längst till vänster rakt ner från väggdosan till knapparna. Men säker kan man ju aldrig vara. Tror dock inte du har el kors o tvärs i väggen... om du öppnar elskåpet, ser du var slangarna går?
 
tommib
Elrören går troligen upp/ner från centralen men det är inte säkert. Det enda säkra sättet att hitta rören är att ta ner skivorna som väggen består av.

Jag skulle rekommendera en annan lösning. Hängskena är inte så dumt men du bör pricka reglarna. En golvstående lösning är också bättre, då behövs inte lika många hål i väggen och risken för att träffa ett elrör minskar.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
Håller med tommib om montagesättet , men tänk på att reglarna om dom är 45X95
kan var borrade för rörgenomgång i centrum förhoppningsvis , för långa skruv går då in i rören
 
R
N nicmarxp skrev:
Jag vill sätta upp några IKEA Stuva skåp i tvättstugan, på väggen där även elcentralen (skåpet med automatsäkringar) sitter.

Jag tittar med en regelmätare och den markerar el i en väldigt stor del av väggen. Har även provat med en annan mätare som visar samma. Kan det verkligen stämma?

Om inte, hur hittar jag var jag kan borra? Behöver göra 8 hål, och jag e inte så sugen på att borra i en kabel och paja elen.

Jag har markerat i bilden var elen blinkar (rött) och reglar (blått).

Vad tror ni? Ett alternativ kan vara att sätta en bärlist, med hängskenor, och sen på nåt sätt skruva skåpen i dessa.

Kan man borra försiktigt och upptäcka elrör, eller är de för känsliga?

Tacksam för idéer och förslag på lösning!
Du kan ju plocka ur säkringar osv o prova dig fram, vad finns på andra sidan väggen?
 
Mikael_L
Du har ganska garanterat en massa elrör ovan elskåpet samt på vänstra sidan mellan strömbrytaren och dosan där uppe.

Du har stor sannolikhet för el under elskåpet och under strömbrytaren.

Sen blir resten väldigt okänt.

Vad har du för väggmateriel? Enkelgips?
Tänkte du använda mollys i så fall?
 
Tack för alla svar!
På andra sidan väggen är ett rum och där finns en kontakt i linje med den som är i nederkant i tvättstugan. När jag mäter på denna väggen ger den utslag på samma ställe.

Jag tror jag kan skruva av den plattan i centralen för att se hur rören går, men vad jag minns så går det upp och ner.

Tycker bara det är så skumt att jag inte kan följa kablarna horisontellt i väggen och att allting.

Intressant med att plocka ur säkringar, men menar du att jag ska borra med strömmen av, förstör jag inte kablarna ändå och orsakar en massa skada?

Det är en ganska smal plats i tvättstugan, och en golvstående lösning passar inte riktigt. Jag är lite osäker på det där med hängskenor, kan man skruva i hängskenans hål med nån lagom stor skruv så den sitter?

Ja jag hade tänkt använda mollys, och jag tror det är enkelgips.

Tack på förhand!
 
tommib
Om det är enkelgips kan du ta upp ett större hål och titta efter. Det är relativt lätt att laga.

Att tänka att det blir bättre för att du hänger grejerna på väggen tror jag är lite fel. Även om du inte ställer något på golvet ser det ut som att det kommer kännas trångt med hyllor/skåp bredvid elcentralen i och med att fönstret går hela vägen in till väggen. Finns det ingen annan lösning?
 
R
N nicmarxp skrev:
Tack för alla svar!
På andra sidan väggen är ett rum och där finns en kontakt i linje med den som är i nederkant i tvättstugan. När jag mäter på denna väggen ger den utslag på samma ställe.

Jag tror jag kan skruva av den plattan i centralen för att se hur rören går, men vad jag minns så går det upp och ner.

Tycker bara det är så skumt att jag inte kan följa kablarna horisontellt i väggen och att allting.

Intressant med att plocka ur säkringar, men menar du att jag ska borra med strömmen av, förstör jag inte kablarna ändå och orsakar en massa skada?

Det är en ganska smal plats i tvättstugan, och en golvstående lösning passar inte riktigt. Jag är lite osäker på det där med hängskenor, kan man skruva i hängskenans hål med nån lagom stor skruv så den sitter?

Ja jag hade tänkt använda mollys, och jag tror det är enkelgips.

Tack på förhand!
Plocka ur valda säkringar skulle bara vara för att enklare bena ut hur elen går i väggen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag överväger nu att använda hängskenor. Vi skulle gärna vilja få upp det, för att få det i en bra höjd, då det ska användas för att lägga kläder när man viker ner tvätten.

Hur kan man egentligen göra med hängskenor för att montera något i dem med skruv? Ska man borra ett litet hål i hängskenan i mitten, mellan hålen och köra en skruv där, eller ska man köra maskinskruv och mutter i skåpen?

Tack på förhand!!
 
tommib
Hmm... när du säger hängskenor, vad menar du då?

Jag menade Elfas skena eller IKEAs skena för Metod. I bägge fallen är det hål i skenorna där man sätter skruv. Om du bara har enkelgips skulle jag verkligen försöka pricka reglarna med rejäla träskruv. Troligen går ingen el <10 cm från taket eller >40 cm från taket men där får du titta på var dosor sitter.
 
Mikael_L
Om du ska använda mollys kan du försiktigt borra bara genom gipsskivan, Kanske sätta borren i chucken så den bara sticker ut 13mm (måste kanske kapa borret...).
Sen går det att kolla med ficklampa och känna med en smal skruvmejsel eller bit pianotråd eller liknande om det finns något som är ivägen.
Är det in reglarna blir det svårare, för då måste man ju ta lite längre träskruv, inte mollys, och det går naturligtvis då inte att provborra en 5 eller 6mm hål först. :)
 
tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
och det går naturligtvis då inte att provborra en 5 eller 6mm hål först.
Beror väl på hur stora skruv man använder ;)
 
Mikael_L
Japp, med 12 mm fransk skruv kan man ju lätt provborra i reglarna en del. Dock får man ju ta max en mm i taget mellan varje titt i hålet. :D
 
Ska det sättas skåp på väggen så är det väl bara att skära ur en bit ur skivan så att man kan se hur det ser ut och sedan skruva tillbaka biten. Tycker man det blir jobbigt kan man ju skippa att laga hålet för det syns ju i alla fall inte när det sitter bakom skåpet.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.