Jag får söka vidare och hoppas att det inte är något allvarligt. Jag vet inte ens om det finns avluftning från avloppet, hur ser man det? :crysmile:
 
hsd
Nää, slask /ruttet
Innanmätet var nästan helt upplöst när den for i kompostpåsen
 
Wcn och badrummet är nyrenoverat för något år sedan så det kan ju finnas avluftning, men hur ser jag det? :thinking:
 
Avluftning av avloppet sker normalt sett genom att man drar upp ett avloppsrör som en "skorsten" på taket.

I ett gammalt hus som renoverats så kan dock lösningarna se annorlunda ut. Har bland annat sett luftning i form av ett rör som sticker upp invid grunden (med 180 graders böj på för att förhindra att saker hamnar däri av misstag).
 
Slask som ruttna grönsaker eller slask som snöslask/fukt?
I värt hus är det tjärpapp i ytterväggarna och när ser blåser från vissa riktningar kan det lukta konstigt. Det finns väldigt mkt i gaml hus som kan lukta konstigt utan att det är något fel. Gamla fiberakivor, linoleummattor som ligger under något annat golv etc.
Sen kan du försöka lokalisera vart alla vattenrör samt stammar går och klura om det luktar mer nånstans i närheten av dessa.
 
Det är inte ungefär som lukten av sur disktrasa?

Så luktar nämligen våt linoleummatta som jag ser att du har där.

Den lukten uppstår även när man skurar linoleummattor med för mycket vatten.
Så om det är "sur disktrasa" tror jag du har en fuktskada som fuktar linoleummattan.
 
hsd hsd skrev:
Nää, slask /ruttet
Innanmätet var nästan helt upplöst när den for i kompostpåsen
Ahh ok, du skrev ”doftsensation”.
 
Tack för alla svar! Det är laminatgolv där jag bor nu så det kan inte heller vara mattan ☹ Får försöka forska vidare...
 
Jessikaa Jessikaa skrev:
Tack för alla svar! Det är laminatgolv där jag bor nu så det kan inte heller vara mattan ☹ Får försöka forska vidare...
Hej igen, kan vara för tidigt att räkna ut linoliummatte-teorin då det verkar ganska vanligt med att folk struntat att ta bort sådana då de tex lagt annat golv ovanpå.
 
Eftersom det är intermittent skulle jag börja med avluftningen till avloppet.
Kommer du upp på vinden borde du se vilka rör som kommer upp och går vidare genom taket.
 
Jag har nu konstaterat att röret som kommer ut i krypgrunden faktiskt är avluftning från avloppet... Alltså ska det ju lukta därifrån.

Men det luktar ju även inne i huset i springan under golvlisten, är det möjligt att lukten tränger sig in igen genom väggen tillbaka och kommer ut i golvspringan? Väggen det luktar ifrån är dock inte yttervägg utan vägg mellan wc och sovrum, men den sitter ju ihop med ytterväggen och är nära till. Golvlisterna mot själva ytterväggen är ganska täta, där luktar inget jag känner av.
 
Det ska inte lukta där under huset. Vad har ni för typ av avlopp? Har man enskilt avlopp så behöver den ventileras. Det gör man vanligtvis genom att man drar upp en avloppsstam upp genom taket ( för att bl a slippa lukt inne).
Har man inte den ventilationen på stammen så behöver man en ventil som släpper in luft så att det inte blir vakuum bakom vattnet när man t ex spolar i toaletten så att vattnet sugs ur vattenlåsen.

Förmodligen sitter det en vakuumventil på röret där under, men den har slutat fungera så att den läcker ut luft från avloppssystemet.

Låter man avloppsventilationen mynna i ett sånt utrymme (eller om man struntar i att åtgärda en trasig vakuumventil) så är lukten det minsta problemet. Den varma och fuktiga luften som kommer därifrån kommer att ge upphov till omfattande fukt och mögelskador...
 
useless useless skrev:
Det ska inte lukta där under huset. Vad har ni för typ av avlopp? Har man enskilt avlopp så behöver den ventileras. Det gör man vanligtvis genom att man drar upp en avloppsstam upp genom taket ( för att bl a slippa lukt inne).
Har man inte den ventilationen på stammen så behöver man en ventil som släpper in luft så att det inte blir vakuum bakom vattnet när man t ex spolar i toaletten så att vattnet sugs ur vattenlåsen.

Förmodligen sitter det en vakuumventil på röret där under, men den har slutat fungera så att den läcker ut luft från avloppssystemet.

Låter man avloppsventilationen mynna i ett sånt utrymme (eller om man struntar i att åtgärda en trasig vakuumventil) så är lukten det minsta problemet. Den varma och fuktiga luften som kommer därifrån kommer att ge upphov till omfattande fukt och mögelskador...
Vi har enskilt avlopp. Jag kan ingenstans på röret som går ut från avloppet och ut genom krypgrunden se någon ventil..? Eller kan ventilen sitta någon annanstans (var)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.