Jag har skummat lite och sett att folk sätter både solpanel (soltak) och bergvärme.
Men jag får liksom inte fram info om varför?

Varför har man solpanel och soltak ?
Mvh
 
Vad menar du med solpanel, vad är det för något? Gör den varmvatten eller gör den ström?

Vad menar du med soltak? Är det för att skydda underliggade utrymme mot solen eller vad?
 
Hade själv en likande fråga, om man kunde driva bergvärmen via solpanel men hade ju i all hast glömt att när pumpen drar mest el är ju vintertid och då är det krasst med soltimmar. :crysmile:
Annars hade det ju varit grymt med gratis (typ) el till den mest el slukande delen i hushållet ;)
 
G Ganescha skrev:
Hade själv en likande fråga, om man kunde driva bergvärmen via solpanel men hade ju i all hast glömt att när pumpen drar mest el är ju vintertid och då är det krasst med soltimmar. :crysmile:
Annars hade det ju varit grymt med gratis (typ) el till den mest el slukande delen i hushållet ;)
Jag kör själv solceller med bergvärme och den kombon är svårslagen i min mening :)

Jag ser det som att jag säljer min överskottsel på sommaren och använder den slanten på vintern även om transaktionen inte ser ut exakt så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.