BirgitS BirgitS skrev:
Inte om man har en totalrenoveringsbudget på 700 000 kr och sen 50 000 kr om året.
Har inga exakta siffror, bara en ren chansning
 
A Andy78 skrev:
Du skriver inget om fönster, hur ska du göra med dem?
Behålla är tanken
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Utifrån det du skrivit så skulle jag sagt, NEJ det går inte.


Med dina 700tkr och 50tkr till om året kommer det bli tufft.


Om du redan vet att du ska lägga:
250tkr på köket
200tkr på bad och tvätt

Då har du 250tkr kvar till
- Tak
- Värme
- el
- rumsrenovering
- vatten/avlopp
- dörrar och fönster
- skorsten som har eldningsförbud
- värmekälla när pannan ger upp



Du kommer sakna MINST 200tkr och detta är om inget oförutsett sker eller om ekonomibyggnaderna behöver underhåll
Taket ska inte bytas. Värme ev byta till jord, sen tar vi kanske ett rum i taget med utseende och el jobb.

Det kanske är så att det är tight och inte så möjligt...men om vi går vidare med besiktning så ska jag ta med el och VVS man som följer med och tittar
 
M mattias90 skrev:
Behålla är tanken
Dom ser rätt gamla ut, räkna med otäthet och drag.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Är ni dom enda spekulanterna på huset?
 
A Andy78 skrev:
Dom ser rätt gamla ut, räkna med otäthet och drag.
Ok :)
 
A Andy78 skrev:
Är ni dom enda spekulanterna på huset?
Nej vi vann budgivningen mot ett annat par. Vi fick en visning innan alla som var anmälda
 
A
M mattias90 skrev:
Nej vi vann budgivningen mot ett annat par. Vi fick en visning innan alla som var anmälda

Hur stor skillnad var det mellan buden?

Nästa del: Ekonomibyggnaderna
Hur mycket extra får ni betala för dem? Vad använder säljaren dem till idag? Kan ni använda de till något som ger inkomst?

Om säljaren inte har nytta av dem kan det vara en guldgruva för säljaren att sälja och slippa underhålla byggnader de inte använder
 
mathiash77 skrev:
Hur stor skillnad var det mellan buden?

Nästa del: Ekonomibyggnaderna
Hur mycket extra får ni betala för dem? Vad använder säljaren dem till idag? Kan ni använda de till något som ger inkomst?

Om säljaren inte har nytta av dem kan det vara en guldgruva för säljaren att sälja och slippa underhålla byggnader de inte använder
25000. Budade på hela gården med mark.
1 775 000 för huset, alla ekonomi byggnader och 2ha mark. Man skulle kunna förvara husvagnar i ladugården. Han har haft sina maskiner där i. Men ville sälja allt, eftersom att han tyckte det kändes dumt att åka igenom för att hämta någon maskin
 
A
Ok, för mig verkar det som ni vill ha en livsstil och ett visst läge oavsett pris.

Kan bara önska er lycka till och ta er tid för varandra och inte dö av renoveringarna...
 
mathiash77 skrev:
Ok, för mig verkar det som ni vill ha en livsstil och ett visst läge oavsett pris.

Kan bara önska er lycka till och ta er tid för varandra och inte dö av renoveringarna...
Ja du har helt rätt :)

Ja absolut :)
 
Ser inte om du tänkt göra själv eller leja ut?

Vårt hus var i liknande skick när vi köpte det för drygt 10 år sedan, det är dock lite mindre (eller var då :) ). Jag fick det fräscht för 350.000, men gjorde allt utom el och vvs själv. Men då får man jaga bra priser, blev mycket jagande för att spara ngn tusenlapp här och ngn där.

Sen efter det har jag lejt bort yttertak, värmesystem och bytt avloppets markrör. Hamnade på typ 350.000 det med
 
Tycker fortfarande att köket låter dyrt, även om ni får mer än bänkskivor för pengarna...

Taket måste ni ovillkorligen inspektera inifrån. Man ser inte t ex läckage eller mögel/svamp utifrån.

Gör en energideklaration när ni besiktigar huset. Med värmekamera ser ni då hur (o)täta fönstren är. De brukar vara de största värmetjuvarna.
 
Larsa Larsa skrev:
Ser inte om du tänkt göra själv eller leja ut?

Vårt hus var i liknande skick när vi köpte det för drygt 10 år sedan, det är dock lite mindre (eller var då :) ). Jag fick det fräscht för 350.000, men gjorde allt utom el och vvs själv. Men då får man jaga bra priser, blev mycket jagande för att spara ngn tusenlapp här och ngn där.

Sen efter det har jag lejt bort yttertak, värmesystem och bytt avloppets markrör. Hamnade på typ 350.000 det med
Vissa saker kan jag göra själv
Andra lejer vi ut
 
ricebridge ricebridge skrev:
Tycker fortfarande att köket låter dyrt, även om ni får mer än bänkskivor för pengarna...

Taket måste ni ovillkorligen inspektera inifrån. Man ser inte t ex läckage eller mögel/svamp utifrån.

Gör en energideklaration när ni besiktigar huset. Med värmekamera ser ni då hur (o)täta fönstren är. De brukar vara de största värmetjuvarna.
Finns såklart billigare kök att välja
Ah absolut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.