E Enannananna skrev:
En brant trappa är farlig och lätt att ramla i när man går ner, jag tror inte ni skulle trivas med att ha det så i längden så då kanske ni behöver räkna in trappbyte i budgeten också. Trappor är dyra grejer
Det är väl inte hela världen, men någon gång kanske man behöver byta den såklart.
 
R RapidSledge skrev:
Du vet att Kymbo är ett köldhål?
Nej det visste jag inte :)
 
Staffans2000
E Enannananna skrev:
En brant trappa är farlig och lätt att ramla i när man går ner, jag tror inte ni skulle trivas med att ha det så i längden så då kanske ni behöver räkna in trappbyte i budgeten också. Trappor är dyra grejer
Nja.
Det är förvånande hur fort man vänjer sig. Har folk gått i trappan i hundra år, kan ni nog göra det också.
 
  • Gilla
mattias90
  • Laddar…
R
M mattias90 skrev:
Nej det visste jag inte :)
Googla på det. Kymbo har när det är svinkallt alltid en 3-5 grader kallare. De har haft ner till - 30 grader. Annars är omgivningarna fina. Du kommer nog aldrig få igen pengarna på en lyx renovering av köket. I Tidaholm har de byggt kök i årtionden...
 
R RapidSledge skrev:
Googla på det. Kymbo har när det är svinkallt alltid en 3-5 grader kallare. De har haft ner till - 30 grader. Annars är omgivningarna fina. Du kommer nog aldrig få igen pengarna på en lyx renovering av köket. I Tidaholm har de byggt kök i årtionden...
Ah ok :) om vi fixar badrum, tvättstuga, kök, diverse el jobb och golv, väggar...så kommer vi ha lån på 2,2 och gården kommmer vara värd minst 2.5 enligt mäklare.

Tanken är inte att få igen några pengar...vi kommer bo där tills vi dör isåfall.

Jag läste någonstans att man kan bli kär i ett hus..och det är nog det som har hänt oss. Allt hänger på banken, om vi får köpa det och lägga ut vårt nuvarande hus till försäljning.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
M mattias90 skrev:
Torpargrunden kommer vi titta på besiktningen om vi köper det..skriver på pappren efter vi gjort den. Man kan gå upp på vinden och titta där. Taket vet jag inte..men det ser väldigt bra utifrån iallafall!

Köket tror jag landar på ca 250 000 kanske och badrum med tvättstuga landar säkert på 200 000, låter rimligt eller?
Kök för 250 000 låter helt sanslöst, hur kommer det sig att det blir så dyrt är det pga era materialval?
 
Om budgeten håller dvs!
 
A Andy78 skrev:
Kök för 250 000 låter helt sanslöst, hur kommer det sig att det blir så dyrt är det pga era materialval?
Köket kostar ca 110 00 + vitvaror + VVS jobb + el jobb + isolera golvet och ev jämna ut det när vi lägger på nytt.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Staffans2000
M mattias90 skrev:
Jag läste någonstans att man kan bli kär i ett hus..och det är nog det som har hänt oss. Allt hänger på banken, om vi får köpa det och lägga ut vårt nuvarande hus till försäljning.
Precis! Kärlek och ekonomi är en livsfarlig kombination. Först är det bara gulligull och killikill. Sedan kommer vardagen ikapp.
Vad mäklaren säger är ointressant. Han är inget orakel, han är en försäljare. Tag ett hårt grepp kring pungen, be ditt hjärtas dam göra detsamma. Förr eller senare kommer nästa finanskris, och då kan det vara bra att inte ha tömt den helt.
Kom ihåg -alla renoveringsbudgetar spricker! Ni måste ha en reserv att ta av när det blir er tur.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vad baserar mäklaren sin värdering på?
Den värderingen skulle jag ta med en nypa salt.
 
  • Gilla
mattias90
  • Laddar…
R
Hur många hästar skall du ha på gården?
 
BirgitS
M mattias90 skrev:
Köket tror jag landar på ca 250 000 kanske och badrum med tvättstuga landar säkert på 200 000, låter rimligt eller?
Inte om man har en totalrenoveringsbudget på 700 000 kr och sen 50 000 kr om året.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
M mattias90 skrev:
Köket kostar ca 110 00 + vitvaror + VVS jobb + el jobb + isolera golvet och ev jämna ut det när vi lägger på nytt.
Du skriver inget om fönster, hur ska du göra med dem?
 
A
Utifrån det du skrivit så skulle jag sagt, NEJ det går inte.


Med dina 700tkr och 50tkr till om året kommer det bli tufft.


Om du redan vet att du ska lägga:
250tkr på köket
200tkr på bad och tvätt

Då har du 250tkr kvar till
- Tak
- Värme
- el
- rumsrenovering
- vatten/avlopp
- dörrar och fönster
- skorsten som har eldningsförbud
- värmekälla när pannan ger upp


Du kommer sakna MINST 200tkr och detta är om inget oförutsett sker eller om ekonomibyggnaderna behöver underhåll
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Hur många hästar skall du ha på gården?
Inga till en början, två i framtiden kanske
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.