Jag ska fräsa in en kabel i tegelfasaden innan putsning och vill av olika anledningar inte ha VP-rör. Är EKK ok att använda? Spåret ska återfyllas med putsbruk.
Vänligen undvik att försöka övertala mig om fördelarna med VP, det har diskuterats tidigare.
 
tommib
Det är tilverkaren som måste svara på den frågan. Det som är intressant är väl om kabeln tål den kemiska miljön i bruket. Troligen gör den det utan problem men jag kan inte säga säkert. Eftersom byggsättet är ovanligt i Sverige så kanske tillverkarna inte specificerar om det fungerar.

Ett tips är att titta på Tyska NYM som ska vara ekvivalent med EKK om jag förstått det rätt. Där borde det framgå om det är ok att lägga direkt i puts. Är du riktigt ambitiös köper du just den kabeln från tyskland. Den finns i två varianter NYM-J med gulgrön ledare och NYM-O utan.
 
Oavsett om det är ok eller ej så skulle jag tagit en eklk istället just för att få det skyddande lagret med jord.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
tommib
Jag var också inne på EKLK för att få manteln. Det gör att en spik som dras igenom kabeln löser JFB (om den kommer i kontakt med fasen) istället för att bli spänningsförande. Om man drar den genom manteln och nollan får man dock ett väldigt spännande fel som kan vara hopplöst att söka fram.
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Drakas produktblad.

Diagram för EKK-Light 300/500 V kabel med tre ledare och vit isolering.
 
Redigerat:
Varför vill du inte ha rör/slang?
 
Då måste jag fräsa tre snitt för att få bredden. Dessutom kan jag inte få så liten radie som jag vill.
Ledningen ska gå till en väggmonterad lampa. Om jag tar rör måste jag ha en apparatdosa eller så går FK-trådarna oskyddade från röränden in till lampan.
Dessutom vanesak. Jag har lagt kabel i tegelkanaler sedan jag var tio.
 
Jag vet vad du skrev tidigare, jag tänkte bara upplysa om 10mm rör(som exq går in i) så får du ändå en fackmannamässig förläggning och du kan byta kabeln sen om något händer.
 
Tack för info. Jag är tveksam om man kan dra in och ut tre FK i ett 10 mm VP-rör med två tvära böjar.
Och vad är det som kan hända? Kabeln ligger på utefasaden där ingen spikar.
Jag anser att det är fackmannamässigt.
 
Visst kan du putsa in en kabel. Det görs över hela världen. Man får ju ställa detta mot sannolikheten att man (enkelt) vill kunna byta kabeln i framtiden. Man får även bedöma risken för genomspikning genom att putsa in den där man inte vill skruva fast något, och dessutom vinkelrätt mot lampan så att man har en chans att gissa vart den går. Fotografering för huspärmen kan vara på plats, inte minst för egen del :)

Notera dock vad tommib säger i #2. Olika tillverkare av EKK kan ha olika krav. Vissa tillverkares EKK tål t.ex inte UV-ljus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.