Hej, spånar på en idé .Ska bygga plank mellan min o grannens uppfart. Finns idag 100 stolpar idag och tanken var att bygga ett nytt plank....tills nu.

Skulle man kunna smälla upp 5st 100 cm stolpar (höjd ca 140-150 cm). Sätta armeringsnät utanpå på båda sidor. Sen fylla med sten. Underlaget är jord under men där tänker jag att tyngdlagen gör sitt...

Sträckan blir 4x150 cm.

Finns det nät som passar o sten? O hur skulle man fästa nätet?
 
BirgitS
Det låter som att det kommer att likna en mur, dvs. helt tätt, och det brukar krävas bygglov om det är mer än 40 eller 50 cm höjd på muren.
 
F
Det är klart det går. Gabioner brukar byggas i fristående kuber men det kanske inte är nödvändigt.

Näten får man förankra i varandra på lämpliga ställen så att tryckkraften tas ut. Sen bör den vara så bred att den står själv och då låter inte jord som underlag rätt alls. Det är ett tungt och drygt jobb att bygga snygga gabionmurar. Bara att få fram stenen är tungt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter som att det kommer att likna en mur, dvs. helt tätt, och det brukar krävas bygglov om det är mer än 40 eller 50 cm höjd på muren.
Det e nog rätt lugnt då det är mellan min o grannens uppfart.
 
BirgitS
Så som jag har förstått det krävs bygglov oavsett var muren är tänkt att placeras. Men jag kanske missförstod din mening.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.