R
Du vet att Kymbo är ett köldhål?
 
A
Som tidigare skrivits så beror det helt på vilken standard och hur snabbt ni vill upp till den standarden.

En besiktning av huset är ett MÅSTE och ni bör göra en omfattande sådan. Det är stor risk att en dålig besiktare bara kommer skriva att konstruktionen har passerar sin livslängd för att friskriva sig men ni blir inte ett dugg klokare.. bara fattigare.

Men räkna med minst 800 tkr för att få upp hela huset till 2000 tal standard.

Räkna med 5-10 års plan om ni inte har massa pengar liggande och se till att renovera i rätt ordning!
 
  • Gilla
Solskensbonden och 2 till
  • Laddar…
R
mathiash77 skrev:
Som tidigare skrivits så beror det helt på vilken standard och hur snabbt ni vill upp till den standarden.

En besiktning av huset är ett MÅSTE och ni bör göra en omfattande sådan. Det är stor risk att en dålig besiktare bara kommer skriva att konstruktionen har passerar sin livslängd för att friskriva sig men ni blir inte ett dugg klokare.. bara fattigare.

Men räkna med minst 800 tkr för att få upp hela huset till 2000 tal standard.

Räkna med 5-10 års plan om ni inte har massa pengar liggande och se till att renovera i rätt ordning!
Titta extra noga i krypgrunden.
 
mathiash77 skrev:
Som tidigare skrivits så beror det helt på vilken standard och hur snabbt ni vill upp till den standarden.

En besiktning av huset är ett MÅSTE och ni bör göra en omfattande sådan. Det är stor risk att en dålig besiktare bara kommer skriva att konstruktionen har passerar sin livslängd för att friskriva sig men ni blir inte ett dugg klokare.. bara fattigare.

Men räkna med minst 800 tkr för att få upp hela huset till 2000 tal standard.

Räkna med 5-10 års plan om ni inte har massa pengar liggande och se till att renovera i rätt ordning!
Har besiktning redo på torsdag om vi väljer att tacka ja. Kommer ha ca 700 000 att renovera för...ev mer beroende på vad vårt nuvarande hus bilr sålt för :)
 
A
M mattias90 skrev:
Har besiktning redo på torsdag om vi väljer att tacka ja. Kommer ha ca 700 000 att renovera för...ev mer beroende på vad vårt nuvarande hus bilr sålt för :)
Ok, efter dessa 700000, hur mycket mer kan ni spara undan varje år för fortsatta reparationer?


Pengar rullar fort, speciellt om man hyr in tjänster
- tak 150
- el 25-50
- Badrum 100/st
- kök 150
- varje rum 20 (billigt golv + gips + måla)
- vatten/avlopp 50
- dörrar och fönster?
- skorsten för eldning?
- värmekälla när pannan ger upp?

Detta är bara det uppenbara, sen har du själv nämnt isolering, andra nämnt krypgrund,

Du får sedan tänka på att ekonomibyggnaderna också behöver underhåll.


Så mitt råd är fundera på vad ni kan göra själva och hur mycket extra ni kan spara för jag tror inte 700 räcker de närmsta 10 åren.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Ok, efter dessa 700000, hur mycket mer kan ni spara undan varje år för fortsatta reparationer?


Pengar rullar fort, speciellt om man hyr in tjänster
- tak 150
- el 25-50
- Badrum 100/st
- kök 150
- varje rum 20 (billigt golv + gips + måla)
- vatten/avlopp 50
- dörrar och fönster?
- skorsten för eldning?
- värmekälla när pannan ger upp?

Detta är bara det uppenbara, sen har du själv nämnt isolering, andra nämnt krypgrund,

Du får sedan tänka på att ekonomibyggnaderna också behöver underhåll.


Så mitt råd är fundera på vad ni kan göra själva och hur mycket extra ni kan spara för jag tror inte 700 räcker de närmsta 10 åren.
Kanske kan spara 50 000 per år,svårt att säga exakt. Sen kommer vi få in pengar för vårt hus vi säljer...men vi vet inte hur mycket. Mvh M
 
Vackra kakelugnar var där ju, redan det är ju en extra värmekälla. Skulle nog ta det lite lugnt med jordvärmen, och köra på befintlig vedpanna åtminstone den närmaste tiden, t ex med briketter som är rätt lätthanterliga.

Först och främst vill jag veta varför huset har satt sig så kraftigt att det syns i trappan med blotta ögat. Kommer huset att fortsätta röra sig? Hur långt?

Skorstenen bör ovillkorligen provtryckas. Dels för att den är gammal - dels för att husets rörelse kan ha skadat murstocken.

Om elen är original måste den bytas. Trähus som torkat i hundra år och elledningar som kan börja gnistra är ingen bra kombination.

Tilläggsisolering - mja, ta det efter första vintern. Det kan säkert behövas, men samtidigt vill man inte bygga för tätt i gamla hus. Hela huset är förmodligen byggt för att det ska ”andas”.

Ta prov på vattnet. Är det utan anmärkning så varför byta pump?

Satsa på att göra badrum och kök beboeliga. Ta sen en sak i taget, och gör klart innan ni går på nästa.

Men... HUNDRATUSEN FÖR EN KÖKSBÄNK?!?! Är ni alldeles fallna i galenskap?!?! Är den i massivt guld eller?!?!
Maken till slöseri har jag sällan skådat - särskilt när det finns annat att stoppa pengarna uti. Rent vansinne. Då kan ni lika gärna elda upp stålarna i någon av kakelugnarna.
 
Trappan ser brant ut på bilderna men det kanske är en synvilla, var den det?
 
  • Gilla
GUBE
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Men... HUNDRATUSEN FÖR EN KÖKSBÄNK?!?! Är ni alldeles fallna i galenskap?!?! Är den i massivt guld eller?!?!
Maken till slöseri har jag sällan skådat - särskilt när det finns annat att stoppa pengarna uti. Rent vansinne. Då kan ni lika gärna elda upp stålarna i någon av kakelugnarna.
Jag tror ts uttrycker sig lite luddigt och att priset avser både skåp och bänkskivor, eller hur ts?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Vackra kakelugnar var där ju, redan det är ju en extra värmekälla. Skulle nog ta det lite lugnt med jordvärmen, och köra på befintlig vedpanna åtminstone den närmaste tiden, t ex med briketter som är rätt lätthanterliga.

Först och främst vill jag veta varför huset har satt sig så kraftigt att det syns i trappan med blotta ögat. Kommer huset att fortsätta röra sig? Hur långt?

Skorstenen bör ovillkorligen provtryckas. Dels för att den är gammal - dels för att husets rörelse kan ha skadat murstocken.

Om elen är original måste den bytas. Trähus som torkat i hundra år och elledningar som kan börja gnistra är ingen bra kombination.

Tilläggsisolering - mja, ta det efter första vintern. Det kan säkert behövas, men samtidigt vill man inte bygga för tätt i gamla hus. Hela huset är förmodligen byggt för att det ska ”andas”.

Ta prov på vattnet. Är det utan anmärkning så varför byta pump?

Satsa på att göra badrum och kök beboeliga. Ta sen en sak i taget, och gör klart innan ni går på nästa.

Men... HUNDRATUSEN FÖR EN KÖKSBÄNK?!?! Är ni alldeles fallna i galenskap?!?! Är den i massivt guld eller?!?!
Maken till slöseri har jag sällan skådat - särskilt när det finns annat att stoppa pengarna uti. Rent vansinne. Då kan ni lika gärna elda upp stålarna i någon av kakelugnarna.
Om ekonomi finns...det är ett sk shaker kök. Men vi kanske får tänka om där :)
Syftade på att isolera golv isåfall, inte väggarna
 
E Enannananna skrev:
Jag tror ts uttrycker sig lite luddigt och att priset avser både skåp och bänkskivor, eller hur ts?
Ah precis..haha hela köket alltså, utan vitvaror 110 000 :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
E Enannananna skrev:
Trappan ser brant ut på bilderna men det kanske är en synvilla, var den det?
Aa den var rätt så brant faktiskt
 
Det är torpargrund, hur ser det ut där?
När lades taket om senast, finns den en lucka för att inspektera taket från insidan upp till nock?

Jag skulle dra åt mig lite när jag ser hur trappan lutar.
Ni planerar att lägga över 100k på köket, hur mycket hade ni tänkt lägga ned på badrummet?
 
En brant trappa är farlig och lätt att ramla i när man går ner, jag tror inte ni skulle trivas med att ha det så i längden så då kanske ni behöver räkna in trappbyte i budgeten också. Trappor är dyra grejer
 
A Andy78 skrev:
Det är torpargrund, hur ser det ut där?
När lades taket om senast, finns den en lucka för att inspektera taket från insidan upp till nock?

Jag skulle dra åt mig lite när jag ser hur trappan lutar.
Ni planerar att lägga över 100k på köket, hur mycket hade ni tänkt lägga ned på badrummet?
Torpargrunden kommer vi titta på besiktningen om vi köper det..skriver på pappren efter vi gjort den. Man kan gå upp på vinden och titta där. Taket vet jag inte..men det ser väldigt bra utifrån iallafall!

Köket tror jag landar på ca 250 000 kanske och badrum med tvättstuga landar säkert på 200 000, låter rimligt eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.