Hejsan

Jag vill börja med att säga att jag är lekman i detta men försöker undkomma kostnader för arkitekt i aktuellt ärende. Anledningen är att vår granna byggde år 2011 exakt likadant som vi nu vill bygga. Vi vill bygga en tillbyggnad till vårt befintliga hus. Rummet ska bli ett sovrum. Vi har nu för andra gången fått begäran om komplettering från kommunen. Den här gången förstår jag inte ens vad man menar.

Jag bifogar en bild på en grundplan i skala 1:50. Från den planen har bygglovshandläggaren utläst att det finns en nivåskillnad mellan befintligt hus och tillbyggnad. Jag hade inte tänkt ha en nivåskillnad utan helt enkelt gjuta grunden i nivå med befintlig husgrund.

Tacksam för hjälp att läsa ritningen och vad jag måste ändra för att det inte ska förekomma nivåskillnader.

Jag är rätt nygammal här, har nog ställt en fråga för flera år sedan så jag är lite rookie på forumsregler. Ska denna fråga ligga på annan plats så kan jag flytta den.

Trevlig kväll!

/Henrik
 
  • Grundritning i skala 1:50 av tillbyggnad kopplad till befintligt hus, utan markerad nivåskillnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser snitt A ut?
 
Jag är totalamatör på att läsa sådana ritningar. Men är det verkligen bara denna ritning handläggaren har utgått ifrån?

Fr att bedömma ev. höjdskillnad borde man behöva titta på en fasadritning.

Eller är det så att handläggaren menar att om inga höjder är utsatta på ritningen så kan grunden hamna på godtycklig höjd?
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Hur ser snitt A ut?
Hej, tack för svar.
Hur menar du? Som jag skrev innan, jag är total bygganalfabet, och tydligen kan jag inte ens läsa en ritning. Jag trodde att det kanske var måtten "235" eller "200/100" eller "400/200" måtten som angav att det var frågan om en lutning, eller den streckade kvadraten inuti den större för tillbyggnaden.

När du ber om snitt A så antar jag att den jag la in var snitt B? Men jag vet inte om jag har nån snitt A.

H hempularen skrev:
Jag är totalamatör på att läsa sådana ritningar. Men är det verkligen bara denna ritning handläggaren har utgått ifrån?

Fr att bedömma ev. höjdskillnad borde man behöva titta på en fasadritning.

Eller är det så att handläggaren menar att om inga höjder är utsatta på ritningen så kan grunden hamna på godtycklig höjd?
Hej och tack till dig också.
Vi har 4 A3papper med olika ritningar. Sektionsritningar (fasaderna), planritning på ett papper. Grundplan, den du ser här, vägg o takplan på ett papper.
En sektion A-A med specificering av ytterväggskonstruktion, takkonstruktion och konstruktion av befintlig yttervägg på ett papper.
Sektion B-B på ett papper.

Tyvärr vågar jag inte lägga ut alla ritningar då det ju är grannens som jag fått lov att använda. Hade jag vetat vilken ritning ni specifikt ville se hade jag kunna lägga ut den.
 
Har du möjlighet att kopiera vad handläggaren har skrivit?
Tror inte att det är den ritningen handläggaren har utgått ifrån då en grundplan visar placering av grund med mått, känns som att det är som Hempularen skrev att det är fasadritningen som dom har utgått ifrån
 
Krångla inte till det, svara handläggaren att det inte blir någon nivåskillnad. Allt skriv en notering om det på ritningen och skicka in.
 
  • Gilla
Henke1975
  • Laddar…
Snitt A visas som sektion A, snitt B visas som sektion B.
På denna ritning Ser du grunden ovanifrån. För att SE eventuella höjdskillnader på grunden måste man ju visa grunden från sidan, därför gör man ”snitt” och dessa är markerade på denna ritning med ”A” till vänster och ”A” till höger ( Och samma sak med ”B”).
Liknelse: tänk dej att du tittar på en tårta ovanifrån och vill se hur den ser ut inuti. Du skriver ett A på var sin sida om tårtan, tar en stor kniv och sätter knivbladets spets vid ena ”A” och knivbladets bankkant vid det andra ”A” och så trycker du ner kniven! Nu har du gjort snitt A och du kan titta på tårtan från sidan och se olika ”höjder”. Du kan nu rita av tårtan från sidan och kalla den ritningen för ”sektion A”.
Man kan ju nu göra fler snitt i tårtan (t.ex snitt ”B” eller “C”) men på just en tårta är det ju onödigt då fyllningen förhoppningsvis är lika överallt.
Kanske inte världens bästa liknelse.......
 
  • Gilla
Henke1975
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.