Fundera på om du inte har råd att rulla. Det löser så långa problem med groning, etablering och framför allt ogräs.
 
C crazytok skrev:
Kollade innehåll på dom två olika, båda har fördelningen 30% Ängsgröe och 70% Rödsvingel... :thinking:
Se mitt inlägg en sida bak:
Skånefrö Villa Lyx, Weibulls Extra Green och Granngråden Slottspark är alla blandningar av ängsgröe och rödsvingel. Det skiljer några procent i sammansättningen av dem och egenskaperna kan skilja sig marginellt genom att blanda sorter som har är tätvuxna, har korta eller långa utlöpare etc. Men jag skulle säga att slutresultatet är närmast identiskt och du kommer inte märka någon skillnad på dem. Det går också bra att stödså med en av blandningarna där du från början sått med en annan.

Jag brukar köpa den som för dagen är billigast.
 
  • Gilla
J.perzzon och 1 till
  • Laddar…
Skånefrö är ju lite roliga för dom har ju rena svingel- och ängsgröeblandningar också, som går att köpa som privatperson i 20kg säck. "100 Svingel" ger en otroligt trevlig, finbladig, tät gräsmatta som går att klippa extremt kort och som står sig bra med mindre näring, tål torka bättre, växer bra i skuggiga förhållanden och är vinterhärdig. Nackdelen är att den inte tål stor belastning under lång tid då den fyller i skador långsammare än andra grässorter.

"100 Ängsgröe" är en ren ängsgröebladning som kräver mer näring och vatten än svingelblandningen och har gröve blad, och trivs inte jättebra i skugga, men den har i gengäld en djupare grön färg och är väldigt slitagetålig och repparerar sig själv väldigt bra.
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
hevi hevi skrev:
Skånefrö är ju lite roliga för dom har ju rena svingel- och ängsgröeblandningar också, som går att köpa som privatperson i 20kg säck. "100 Svingel" ger en otroligt trevlig, finbladig, tät gräsmatta som går att klippa extremt kort och som står sig bra med mindre näring, tål torka bättre, växer bra i skuggiga förhållanden och är vinterhärdig. Nackdelen är att den inte tål stor belastning under lång tid då den fyller i skador långsammare än andra grässorter.

"100 Ängsgröe" är en ren ängsgröebladning som kräver mer näring och vatten än svingelblandningen och har gröve blad, och trivs inte jättebra i skugga, men den har i gengäld en djupare grön färg och är väldigt slitagetålig och repparerar sig själv väldigt bra.
Då skulle Skånefrös Siesta vara ett alternativ om man vill ha mycket Svingel, närmare bestämt 100%
Varav 85% är Rödsvingel och 15% är Fårsvingel.
Håller själv på att reparera min gräsmatta, efter en massa torka, hunuurin, snömögel och allmänt misskött under några år. Har vertikalskurit för att få bort dött gräs, samt få in lite luft. Ett lager anläggningsjord precis så att det täcker det gamla gräset. Välta, kratta, välta, kratta osv för att få ytan plan och fin. Nu är det det dags frön. Förberedd jord för gräsfrösådd framför ett vitt hus med röd tak och ett staket till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nyligen förberedd gräsyta med anläggningsjord redo för gräsfrösådd, partiellt skuggad av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad gräsmatta med nytt lager anläggningsjord bredvid befintlig gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Partiet till höger mot staketet gjorde jag iordning i våras
En gräsmatta med skadade områden nära en kratta, reparationsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer att göra bit för bit, för att inte hund och barn slipper få förbud att beträda hela gräsmattan samtidigt :)
 
Jag har Skånefrö villa lyx på landet (Öland). Jag sådde 3 kg per 100 kvm. I efterhand så ångrar jag mig då sommaren 2018 gjorde avtryck som satte sina spår. Den inte alls lika tät som förut. Den verkar inte vara så torktålig. Kanske bara hade otur med att mattan inte hann sätta sig ordentligt eller var det att det var så extremt torrt. Upplever att vissa sorter av blandningen har strukit med. Inga fläckar utan mer att det är glest på många ytor. Har tyvärr ingen bild före och efter. Är det någon som tips på något frö som är torktåligt man kan så på i efterhand?
 
Jag sådde Skånefrö Villa Lyx för ca 13 år sedan. Det har utsatts för tunga hundlekar och ett antal barnbarn dvs slitis hårt. Själva gräsmattan är numera ganska gropig då jag inte underhållit den vidare bra. Har dessutom tidigare klippt den alltför hårt med uppsamlare - inte bra. Efter de senaste två somrarna med bevattningsförbud har mattan klarat sig mycket bra även om den just under torkperioden såg lika trist ut som alla andras.

Men: under de första etableringsåren vattnade jag mycket rikligt. Jag föreslår att du stödsår med samma gräsmattesort, långtidsgöder och ser till att du vattnar rejält innan ett eventuellt bevattningsförbud. Jag är inte övertygad om att du vinner något på att byta grässort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.