Hej,

Vi funderar på kakel o klinker... Vi har ju fått en pott, och denna pott ska enligt brevet vi fått vara baserad på kakel för 250 kr/m2 och klinker för 350 kr/m2 exkl moms.  Vi får det inte riktigt att gå ihop... Är det baserat på ett standardhus (med en liten toalett + ett "normalstort" badrum) så kan det kanske gå ihop, men om vi skulle välja kakel o klinker för denna summa 250 resp 350 så spricker "pott-budgeten" rätt fort... Det gör det väl ändå  ::) men det skulle vara intressant att veta hur de har räknat på detta.  

Vad ska, förutom kakel o klinker, ingå i denna pott och vilka kostnader tillkommer (vad man än väljer)?

För ska potten täcka kakel o klinker + allt underarbetesmaterial + arbete? Då räcker ju inte potten långt! (Även om man inte tar nåt uberexklusivt kakel). Någon som fått ett bra svar på detta?

Mvh/Anneli
 
Förutsätter att det är räknat på, i vårt fall, klinker i wc, entre + groventré på nedre samt golv och väggar i badrum på övre. Dessa ytor markeras i varje fall med kliniker på skisser i katlog.
Den pott som är beräknad för varje enskilt hus borde ju vara beräknat på denna yta(?)!

Har inte räknat på antal kvadrat och vad detta utifrån givna priser innebär... Har bara kallt kalkylerat med att sagda pott intekommer att räcka!

Ngn annan?

/Jonas
 
Som jag fattat saken ingår kakel och klinker för 70kkr+moms. Detta skall räcka till material och arbete. Jag har har också räknat med att detta inte kommer att räcka. :-/
 
Summan är, precis som rabatten för kök b.t.w, varierande mellan olika hustyper beroende på antal bad/WC, ytor i entré osv...

För vår del låg det på drygt 70 tkr.
 
F.ö har förslaget framkastats att istället köpa en folkilsken Schäfer till Annika och Matte som inflyttningspresent...

Danne: Kan det inte finnas ngn pensionerad hangarhund att tillgå?

Vet inte vad mottagarna tycker om den julklappen... Men den kunde säkert göra nytta!!!

/J
 
Hej, tack för era svar! Att budgeten kan överskridas känns inte helt obekant ::) Dock är det alltid trevligt att veta vilken planet man befinner sig på... Har bara varit en sväng till Interkakel än, så det lär bli fler...

Angående present till Annika och Matte, Har någon funderat på en schysst planlösning och interiör till en funkishundkoja? :)

/Anneli o Magnus
 
Kan kanske fixa en hangarhund :cool:
Om vi kompletterar den med Gillette M3 (minst) så borde väl även barnen fixa det?

Ps. Jag rakar INTE ::)
 
Har redan ångest över min stockholmsresa imorgon. VILL se nästa multi innan torsdag :p
Trasig telefon så inte ens MMS :'(
Lycka till Jonas o ullis!
 
matteochannika skrev:
Nu börjar det närma sig, Jonas och Ullis!, ses vi på Brinken imorrn??

Matte
T= -8 h!!!

Lita på det du!  :D

F.ö intresserade av att kika in i ett nästan färdigt hus...

Räkna med fet uppdatering av byggdagboken i morgon!
/J
 
Byggarinnan skrev:
[quote author=Ullisojonas link=1112627789/80#85 date=1125507521]
Träffande motto också, det är väl ungefär så det känns...
Jag brukar tänka så när jag minns vårt maximaltak för kostnad för 1 år sen, summan har reviderats några ggr sen dess...
Jag hade en bekant vars ordspråk var: "Jag måste leva över mina begränsningar för att inte leva under min värdighet."
::)[/quote]

Satt bara och läste igenom gamla inlägg på tråden. Appropå bekantas ordspråk:

"det här är mina principer och om ni inte gillar dem så har jag andra"

/J
 
Kikade in på eran hemsida, oj vad läckert! :) Det är en härlig känsla att få upp husväggarna, där är ens nya hem!
Spännande fönster, och vad stort det ser ut! Hur stort är det? Hur många rum blir det?
Mvh, H
 
Va ....gör inte spe av oss Östgötar nu..... ;)
I dag blåser det kallt i Norrland.....he he! ;D
Men jag måste erkänna att ni bygger ett väldigt fint hus! Fortsätt lägga upp bilder!
/Calle
 
Ullisojonas skrev:
Vi överväger dock att genast sälja och flytta till Linköping eftersom vi hittade det här objektet på hemnet....
He, he!
Himla praktiskt, när kassan tryter så har man i alla fall något att äta! Mums!

Ullisojonas skrev:
Fint reportage i Hemmavid!
Jag tycker det var trevligt skrivet, och bra bilder hade de tagit. De var här i 2 timmar veckan innan och de fick med nästan allt vi pratade om.
Mängden bilar som cirkulerat här i helgen var nästan komiskt...men vi hoppas artikeln gav inspiration, och det vore ju super om någon vågar bygga nyfunkis bredvid oss. Ett hus som är under uppförande ca 300 m från oss har lite drag av vårt hus (sköterska på IVA) i form av snedställda höga fönster. De flyttar in om 1 månad.
Men vad roligt att ni kommit så långt nu!! Håller ni på att ändra er fortfarande om tillval eller har ni börjat komma till slutsats?
 
Byggarinnan skrev:
Håller ni på att ändra er fortfarande om tillval eller har ni börjat komma till slutsats?
Vitvaror beställda!

Kakelvalen börjar bli klara, även om det fortfarande finns utrymme för ändringar  ;).

Likaledes visade det sig finnas utrymme för alternativa lösningar beträffande badrumsinredningen eftersom vi (så vitt jag förstått saken) redan fattat beslut i frågan, men där Ullis f.n går bärsärk i kataloger och inredningstidningar... Och, får jag tillägga, desutom så småningom fått med sig u.t i reviderandet. Känns dock som om vi börjar se vägs ände. Ta i trä!!!  :cool:

Budgeten har gått åt helvete!!!  :p

/J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.