Hej
Har bef fritidshus från 70talet med 2x 12mmrör som idag matar kall och varmvatten till köket. Kommer nu att istället använda dessa 12mm för att mata en fördelarskåp (max 3m från dom nya utkast) med 3x 15mm pexrör för kall och 2x 15mm för varm. Kommer det att bli mycket tryckfall om jag gör detta?
 
Krilleman
12mm för att mata ett fördelarskåp är inte att rekommendera.

Har du inget annat val?
 
Det kommer ju inte att medföra ett tryckfall att gå upp i dimension. Flödet kommer att bli som tidigare.
 
  • Gilla
2433711
  • Laddar…
Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Det kommer ju inte att medföra ett tryckfall att gå upp i dimension. Flödet kommer att bli som tidigare.
Problem blir det ju inte så länge bara ett tappställe används samtidigt. I dessa fall blir det ju likvärdigt tryck som nu med endast 12mm PEX fram.

Sannolikheten ökar ju, när man ansluter en fördelare med 12mm PEX som matning, att några tar vatten samtidigt. Det är då det märks.
 
Redigerat:
  • Gilla
2433711
  • Laddar…
Det framgår inte att det blir fler tappställen. Men visst stämmer det du skriver. Jag tror dock inte att det blir ett problem.
 
  • Gilla
2433711
  • Laddar…
Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Det framgår inte att det blir fler tappställen. Men visst stämmer det du skriver. Jag tror dock inte att det blir ett problem.
Jo det har ju redan framgått:

2 2433711 skrev:
Kommer nu att istället använda dessa 12mm för att mata en fördelarskåp (max 3m från dom nya utkast) med 3x 15mm pexrör för kall och 2x 15mm för varm.
Gissningsvis blir det en WC/dusch angränsande till köket?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jo det har ju redan framgått:



Gissningsvis blir det en WC/dusch angränsande till köket?
Yes. Till WC finns redan en egen separat matning. Det blir för tvättmaskin, dusch och köksblandare.
 
Krilleman
2 2433711 skrev:
Yes. Till WC finns redan en egen separat matning. Det blir för tvättmaskin, dusch och köksblandare.
Då är det lite klent då dusch och diskmaskin + köksblandare ofta går parallellt på dygnet.

Men ni kanske inte är så många i familjen?
 
Staffans2000
Själv har jag tolv mm. Cu-rör till allt vv. Ett visst tryckfall blir det naturligtvis när det spolas i en annan kran, men jösses vad snabbt vv kommer. Så för min del tycker jag att fördelarna Vida överväger nackdelarna.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.