Hej!
Har en fråga angående tv via fiber. Vi bor i villa och fick fiber indraget förra året. Vi har för närvarande fortfarande tv via tv-antennen (gratiskanalerna) dock blir det ganska ofta störningar i bilden varför vi nu tänkte gå över till tv via fiber. Vill dock inte ha en massa kanaler utan bara gratiskanalerna som vi har nu. Går det på något vis att få in gratiskanalerna via fiber utan något extra abonnemang? Och om man behöver ett extra abonnemang vad behövs då rent tekniskt? TV´n har ju en inbyggd digitalbox och trådlös nätverksanslutning. Kan den ta emot tv via fiber trådlöst från routern eller behövs en extra box för detta?

Tacksam för hjälp att reda ut detta :)

Conny
 
C Conny81 skrev:
Vi har för närvarande fortfarande tv via tv-antennen (gratiskanalerna) dock blir det ganska ofta störningar i bilden varför vi nu tänkte gå över till tv via fiber.
Varför blir det störningar?
Det "markbundna" trådlösa TV-nätet är väl mycket stabilt och säkert?
I ert ställe skulle jag nog först se över antenn, dess placering och annat i/på huset, som kan vara sämre.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Kan din tv koppla upp sig mot ditt nätverk kan den säkert strömma tv över internet ..
Själv kör jag en dator, eftersom min tv är "dum".... Billigaste OCH bästa alternativet annars är Google Chromecast ...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
C Conny81 skrev:
Hej!
Har en fråga angående tv via fiber. Vi bor i villa och fick fiber indraget förra året. Vi har för närvarande fortfarande tv via tv-antennen (gratiskanalerna) dock blir det ganska ofta störningar i bilden varför vi nu tänkte gå över till tv via fiber. Vill dock inte ha en massa kanaler utan bara gratiskanalerna som vi har nu. Går det på något vis att få in gratiskanalerna via fiber utan något extra abonnemang? Och om man behöver ett extra abonnemang vad behövs då rent tekniskt? TV´n har ju en inbyggd digitalbox och trådlös nätverksanslutning. Kan den ta emot tv via fiber trådlöst från routern eller behövs en extra box för detta?

Tacksam för hjälp att reda ut detta :)

Conny
Ja det kan den, men varför ta det trådlöst? Det tar resurs från de andra trådlösa uppkopplade enheterna. Allt annat samtidigt trådlöst surfande går långsammare.Koppla in Ethernet kabeln i routern.

Man kan styra Tv´n om det finns förinstallerade appar i tv´n ex Tv4 m.fl
eller via tv boxen (ex Comhem med kort i CA modulen, kostar ett abbonemang.
Man kan även styra tv`n från app i mobilen (här finns de flesta tv programmen gratis respektive dom som kostar) du behöver då ex chromecast eller Apel tv som du kopplar in i ett ledigt HDMI uttag på tv´n. Streama i efterhand eller titta direkt ex Svt Play
 
Du får nyttja kanalernas Play-tjänster. Blir inte exakt samma som att köra vanlig linjär-tv.
 
Jag köpte en android tv box från AliExpress kostar typ 500kr. På den installerar jag appar precis som på en telefon. SVT play barnkanalen och TV4 för att nämna några. Funkar helt magiskt bra speciellt om man också köper en fjärr med air mouse funktion.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.